Gå til innhold

Synes du kastrering av hund burde være lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge er det forbudt å kastrere hunden sin. Unntak gjøres ved "dyrevernmessige årsaker", som kan være alt fra kreft i testikkel/livmor til problemadferd knyttet til hormoner. Det siste kan være gjentatte innbilte svangerskap, eller hannhunder som er så forelsket i alle nabotispene med løpetid at han ikke får i seg mat. Tjenestehunder kastreres også ofte.

Hvorfor må vi ha unnskyldninger for å kastrere hundene våre i Norge? I mange andre land blir man sett på som en dårlig hundeeier hvis man ikke kastrerer. Man chip'er og kastrerer, sånn er det bare, og har du ikke råd til dette, skaffer du deg ikke hund! Samme holdninger som vi i Norge har om katter. Ingen tviler da på om katter bør kastreres? Hester kastreres, esler, kaniner, griser....

De som ikke skal brukes i avl har jo bare en masse lyster den ikke får utløp for i en familie. Mitt inntrykk er at mange dyrleger også synes denne loven er tull, for undersøkelser viser at de graver ikke akkurat i eierens alibi for kastrering.....

Så hvorfor er nøttene til en hund så hellige?

Anonymkode: d2651...c0f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en del år siden var det slik med katter også. Man måtte ha en god grunn for å få kastrere dem. 

Skrevet

Vet du noe som helst om HVORFOR hunder steriliseres i mange andre land som USA, og hvorfor katter steriliseres her i Norge? Ett ord: overpopulasjon og løshunder/katter. Det er ikke et problem vi sliter med her i Norge - kun løskatter og overpopulasjon. Det er en av grunnene til at vi ikke steriliserer hunder uten grunn. Den andre grunnen til at det gjøres over en lav sko i f eks USA, er at det kan ha en forbyggende effekt og man unngår f eks kreft i reproduseringsorganene. Det er litt som at vi mennesker bare skulle fjernet puppene for å unngå brystkreft. Helt unødvendig. Man tar kampen hvis den kommer.

Anonymkode: 935a7...2df

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du noe som helst om HVORFOR hunder steriliseres i mange andre land som USA, og hvorfor katter steriliseres her i Norge? Ett ord: overpopulasjon og løshunder/katter. Det er ikke et problem vi sliter med her i Norge - kun løskatter og overpopulasjon. Det er en av grunnene til at vi ikke steriliserer hunder uten grunn. Den andre grunnen til at det gjøres over en lav sko i f eks USA, er at det kan ha en forbyggende effekt og man unngår f eks kreft i reproduseringsorganene. Det er litt som at vi mennesker bare skulle fjernet puppene for å unngå brystkreft. Helt unødvendig. Man tar kampen hvis den kommer.

Og forskning viser også at tidlig kastrering gir økt risiko for andre former for kreft, og leddproblemer.

Skrevet

Overpopulasjon, stor vill bestand er årsakene til at det er så oppfordret å kastrere katt. Det samme gjelder for hunder i utlandet. I utlandet har de mange steder ikke samme båndtvangsituasjon som i Norge, og da er det veldig enkelt å ende opp med en gravid hund, eller at hannhunden din smeller en annen på tjukka.

Her har vi ikke samme problem, og da ønsker man å begrense unødvendige kirurgiske inngrep som i mange tilfeller gjør mer vondt enn godt. Dersom hunden er overhormonell eller på et annet vis hadde fungert bedre som kastrert så har du også lov til å kastrere. Men det skal være en grunn til hvorfor man ønsker å utsette dyret for et slik inngrep.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Og forskning viser også at tidlig kastrering gir økt risiko for andre former for kreft, og leddproblemer.

Jeg skrev det "kan ha" - veldig mange i USA mener at det er preventativt å sterilisere, det er mye derfor de gjør det (i kombinasjon med overpopulasjonsproblemet selvsagt).

Skrevet

Men det er jo ikke overpopulasjon hos vanlige amerikanske familiehunder i bånd! Det er løshundene som har dette problemet. Men de kastrerer likevel hundene sine.

Vi er heller ikke så plaget med overpopulasjon av hester?

• Liker 2
Skrevet

Men det er jo ikke overpopulasjon hos vanlige amerikanske familiehunder i bånd! Det er løshundene som har dette problemet. Men de kastrerer likevel hundene sine.

Men i USA er det en greie at folk bare forlater dyrene sine når de ikke vil ha de lenger. Flytter uten å ta de med og lignene.

Anonymkode: 998ea...0dd

• Liker 1
Skrevet

Jeg skrev det "kan ha" - veldig mange i USA mener at det er preventativt å sterilisere, det er mye derfor de gjør det (i kombinasjon med overpopulasjonsproblemet selvsagt).

Jeg tror du misforsto meg. Jeg er helt enig i alt du skriver, og viser til at selv om det kan være forebyggende i noen sammenhenger, så kan det også øke forekomsten på andre typer sykdommer.

Skrevet
4 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Jeg tror du misforsto meg. Jeg er helt enig i alt du skriver, og viser til at selv om det kan være forebyggende i noen sammenhenger, så kan det også øke forekomsten på andre typer sykdommer.

Ja, da misforstod jeg deg :) for tidlig kastrering, noe som dessverre ofte forekommer i spesielt USA, kan også ha negativ effekt på "growth plates" (vokseplater?) i bein, som gjør at de ikke vokser sammen slik de skal.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok ikke bodd i USA du? Er en hel haug som ikke kastrerer heller, og blir like overrasket hver gang hundene har klar å parre seg. Slik blir det blandingsraser av, som er overrepresentert i shelters og som løshunder.

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor i USA er det vanlig at folk har hunden sin løs i bakhagen enten hele dagen (og natta) eller i perioder, kombinert med en del løshunder og annet uforsvarlig hundehold. Og dårlig vedlikeholdte gjerder, samt folk som tenker at hunden deres like gjerne kan ta kveldsturen selv. Vi bor nær en rimelig traffikert vei, allikevel velger flere av naboene våre sistnevnte løsning. Av samme grunn velger mange andre av naboene våre å gå tur med balltre.. Helt Texas her i Texas! Derfor er det behov for så mye kastrering/sterilisering som mulig :fnise: Det blir også en nytte-kostnads vurdering når man kastrerer unge valper fra et shelter: man velger å forhindre å bidra til overpopulasjon og heller ta konsekvensene av en tidlig operasjon.

I Norge er det ikke samme behovet for kastering, så hvorfor skulle det vært pålagt å skjære unødvendig i hundene våre? Det er alltid en risiko involvert i ethvert ingrep, selv en pitteliten kastrering - det er jo tross alt et sår som kan bli betent. Men jeg har ikke inntrykk av at det er veldig vanskelig dersom man ønsker å kastrere hunden sin, vi gjorde det med vår hanne da han ble for stressa under løpetid.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hingster kan være potensielt livsfarlige hvis de ikke kastreres. De er vanskelige å kontrollere å hvis en 800 kg hest drar avgårde for å finne hoppa som er klar for bedekking så har du faktisk ikke så mye du skulle ha sagt. 

Anonymkode: 024be...3ac

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke man bør kastrere automatisk, det vil også gjøre en allerede liten genpool enda mindre. (Det er ikke alltid man vet i ung alder om man ønsker å bruke en hund i avl eller ikke).

Når det er sagt, så synes jeg terskelen blant mange hundeeiere er for høy for kastrering - eller i det minste chipkastrering. Mange hannhunder sliter med stress i hverdagen som sliter på både hund og eier. Noen sier at det må man tåle som hannhundeier, men for min del handler det ikke om hva eier må tåle, men hva hunden må tåle. 

Mange hunder klarer seg helt fint som intakt, og ingenting er bedre. Men for de som sliter så synes jeg det er synd at prinsipper  ofte går foran hundens velferd. I hvert fall når det nå finnes chip som varer bare i seks måneder og hvor man da kan få teste midlertidig om kastrering har noe for seg i ens eget tilfelle.

Så har vi også dette med at hunder går gjennom en fysisk kjønnsmodning før de går gjennom den mentale modningsprosessen. Da vil noen unghanner bli behandlet som en voksen av andre hanner før de er mentalt modne for det. Derfor er det nå flere som chipper i unghundtiden for å utsette den fysiske kjønnsmodningen slik at den samsvarer med den mentale.

Men det bør også spres god kunnskap om dette, slik at folk ikke kastrerer i tro om at det er en "quick fix" som i seg selv løser alle problemer. Kastrering er ikke en erstatning for trening og oppdragelse, men i mange tilfeller er det nettopp kastrering som skal til for å gjøre trening mulig.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hingster kan være potensielt livsfarlige hvis de ikke kastreres. De er vanskelige å kontrollere å hvis en 800 kg hest drar avgårde for å finne hoppa som er klar for bedekking så har du faktisk ikke så mye du skulle ha sagt. 

Anonymkode: 024be...3ac

Man kan jo si at en hannhund også kan være potensielt farlig i slike situasjoner... Det er mange bittskader på både mennesker og dyr hvert år...

Og jeg er helt enig i at enhver operasjon medfører risiko. Men NVH bekrefter at hver fjerde tispe i Norge vil utvikle ondartede jursvulster, og at kastrering før andre løpetid reduserer sjansene for dette dramatisk. Hvis tispa uansett ikke skal avles på, så er det kanskje lett å tenke at 25% sjanse for en potensielt dødelig sykdom er for stor.

Hvilke sykdommer er det høyere risiko for å få hvis man kastrerer? Jeg finner ikke noe på dette...

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo si at en hannhund også kan være potensielt farlig i slike situasjoner... Det er mange bittskader på både mennesker og dyr hvert år...

Og jeg er helt enig i at enhver operasjon medfører risiko. Men NVH bekrefter at hver fjerde tispe i Norge vil utvikle ondartede jursvulster, og at kastrering før andre løpetid reduserer sjansene for dette dramatisk. Hvis tispa uansett ikke skal avles på, så er det kanskje lett å tenke at 25% sjanse for en potensielt dødelig sykdom er for stor.

Hvilke sykdommer er det høyere risiko for å få hvis man kastrerer? Jeg finner ikke noe på dette...

I enkelte familier med mye brystkreft kan det også være 25% sjanse for å få det. Ville du fjernet puppene før du faktisk fikk det? Eller i en familie hvor nesten alle mennene hadde (hatt) testikkelkreft - ville du fjernet ballene før du fikk det?

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For tidlig kastrering: problemer med growth plates. Kastrering ved atfersproblemer: kan forverre atferden. Jeg synes det er rart du sier at du ikke finner noe, da jeg fant mange norske artikler da jeg vurderte å kjemisk kastrere min egen hund for knapt en måned siden.

Skrevet
5 timer siden, Thyra skrev:

For en del år siden var det slik med katter også. Man måtte ha en god grunn for å få kastrere dem. 

Anonymkode: a366e...bf4

Skrevet

Jeg synes det bør være slik det er idag

Skrevet
På 29.11.2016 den 18.39, Tabris skrev:

Jeg synes ikke man bør kastrere automatisk, det vil også gjøre en allerede liten genpool enda mindre. (Det er ikke alltid man vet i ung alder om man ønsker å bruke en hund i avl eller ikke).

Når det er sagt, så synes jeg terskelen blant mange hundeeiere er for høy for kastrering - eller i det minste chipkastrering. Mange hannhunder sliter med stress i hverdagen som sliter på både hund og eier. Noen sier at det må man tåle som hannhundeier, men for min del handler det ikke om hva eier må tåle, men hva hunden må tåle. 

Mange hunder klarer seg helt fint som intakt, og ingenting er bedre. Men for de som sliter så synes jeg det er synd at prinsipper  ofte går foran hundens velferd. I hvert fall når det nå finnes chip som varer bare i seks måneder og hvor man da kan få teste midlertidig om kastrering har noe for seg i ens eget tilfelle.

Så har vi også dette med at hunder går gjennom en fysisk kjønnsmodning før de går gjennom den mentale modningsprosessen. Da vil noen unghanner bli behandlet som en voksen av andre hanner før de er mentalt modne for det. Derfor er det nå flere som chipper i unghundtiden for å utsette den fysiske kjønnsmodningen slik at den samsvarer med den mentale.

Men det bør også spres god kunnskap om dette, slik at folk ikke kastrerer i tro om at det er en "quick fix" som i seg selv løser alle problemer. Kastrering er ikke en erstatning for trening og oppdragelse, men i mange tilfeller er det nettopp kastrering som skal til for å gjøre trening mulig.

Det virker som du har god kunnskap om dette; kan man bruke chip til å utsette kjønnsmodningen? Altså ha chip på unghund og ikke chippe/kastrere videre? Ren nysgjerrighet. 

Anonymkode: cd9f2...9bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...