AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 Hei, jeg har en deltidsansatt "under meg" på jobben. Hun er ung, og gjør veldig mye rart (men jeg har trua!) Hun er ansatt via et noe useriøst rekrutteringsbyrå, så alt går gjennom dem stort sett. Nå har det seg sånn at hun er mye syk, noe som for så vidt er helt greit da vi har super vikar. Jeg er bare litt bekymret for henne i lengden, da hun ikke tar ting så veldig seriøst. Når hun er syk leverer hun ikke egenmelding eller sykemelding til sjefen sin i byrået. Hun får dermed ikke betalt de dagene. Men jeg er redd det gjør det veldig enkelt for henne å være syk, ettersom hun ikke trenger å gå til legen når hun har brukt opp egenmeldingene (noe hun allerede har gjort). Er det noen regler for dette? Har man "lov" til å ikke dokumentere fraværet sitt, eller er det opp til sjefen om han bryr seg eller ei? Anonymkode: b1134...5b8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2 Skrevet 29. november 2016 Melder dere inn til vikarbyrået at hun er syk? Hvis ikke blir jo ikke sykefraværet registrert i det hele tatt. Kanskje jenta tar det mer seriøst om hun skjønner at jobben hennes står i fare. Anonymkode: 63d2e...9ed
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 Det kommer vel helt an på kontrakt og diverse. Jeg får bare betalt per time, og har ikke en fast, høy stillingsprosent. Får ikke noen lønn når jeg er syk eller betalt under ferie eller helligdager. Jeg kommer også og går som jeg vil, og det kan hende det irriterer sjefen iblant, men skal jeg være forpliktet å være der så må jeg også ha kompensasjonen for det. Det er nå min situasjon - dersom hun har en fast stillingsprosent, så skal hun selvsagt dokumentere fraværet når hun ikke stiller på jobb. Men det kan hende sjefen ser igjennom fingrene på det når hun uansett ikke blir betalt når hun er borte? Anonymkode: 74169...10e
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har en deltidsansatt "under meg" på jobben. Hun er ung, og gjør veldig mye rart (men jeg har trua!) Hun er ansatt via et noe useriøst rekrutteringsbyrå, så alt går gjennom dem stort sett. Nå har det seg sånn at hun er mye syk, noe som for så vidt er helt greit da vi har super vikar. Jeg er bare litt bekymret for henne i lengden, da hun ikke tar ting så veldig seriøst. Når hun er syk leverer hun ikke egenmelding eller sykemelding til sjefen sin i byrået. Hun får dermed ikke betalt de dagene. Men jeg er redd det gjør det veldig enkelt for henne å være syk, ettersom hun ikke trenger å gå til legen når hun har brukt opp egenmeldingene (noe hun allerede har gjort). Er det noen regler for dette? Har man "lov" til å ikke dokumentere fraværet sitt, eller er det opp til sjefen om han bryr seg eller ei? Anonymkode: b1134...5b8 Hallo? Udokumentert fravær er ulovlig fravær og medfører advarsel og fortsetter fraværet å være udokumentert er oppsigelse neste. Anonymkode: ae046...314
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #5 Skrevet 30. november 2016 På jobben har vi også hatt ansatte gjennom ett bemanningsbyrå som jeg ville klassifisert som *useriøst* der driter sjefen i om de ansatte ikke leverer sykemelding, han tenker sånn, penger spart=penger tjent. Anonymkode: c63bc...350
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #6 Skrevet 30. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hallo? Udokumentert fravær er ulovlig fravær og medfører advarsel og fortsetter fraværet å være udokumentert er oppsigelse neste. Anonymkode: ae046...314 Det var det jeg også mente, og har forsøkt å si til henne for at hun skal ta det på alvor. Men hun har tidligere hatt deltidsjobber i butikker og denslags hvor sjefer bare er glade de slipper å betale lønn. Har du en referanse? TS Anonymkode: b1134...5b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå