Gå til innhold

når slutte på pilla?

Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Hvis man planlegger å bli gravid om noen mnd, er det da best å slutte på p-pilla med én gang, eller bare slutte den dagen man bestemmer seg for at nå vil jeg ha barn? Tenkte litt på fruktbarhet og sånn... Er det sånn at det er størst sjanse for å bli gravid med én gang man slutter å ta pilla, eller må det ha gått noen mnd liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Det er ikke mange som får det til på første forsøk, i hvert fall ikke etter å ha gått på pilla en stund. Jeg hadde kastet pillene for 3 mnd siden da vi begynte å prøve, og enda tok det 7mnd til før vi fikk det til.

Likevel er det jo noen som sitter med en eneste gang, så hvis jeg var deg, ville jeg nok ikke sluttet med pillene for tidlig hvis du må ta hensyn til skole f. eks - litt kjipern å ha termin i midten av mai og eksamen tre dager senere... Uansett anbefaler jeg å spise opp et brett, sånn at kroppen ikke plutselig får et "ikke mer hormoner?!!??"-sjokk ;)

Lykke til med prøvinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jeg skal ikke prøve enda altså :oops: Får litt panikk av å tenke på det. hehe

Men jeg er ferdig med studiene nå, og skal bare jobbe etter jul. Har en mann som er ferdig med studiene i juni og da skal ut i full jubb. Jeg har vært babysyk i snart 1 år... Så etter hvert... kanskje...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir faktisk ekstra lett gravide med det samme de slutter på grunn av hormonene. Deretter kan det ta litt tid igjen før kroppen er i gjenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

:wink:

Godt spørsmål, Lilleulv. Jeg dras selv i begge retninger.

Akkurat nå hadde passet maks dårlig , men man kan aldri planlegge alt her i livet. Samtidig, hvordan vet jeg at jeg i det hele tatt er i stand til å få barn? Søsteren min har en datter, prøverørsbarn, og skal i morgen i vei til sykehuset for å prøve på nr 2. Jeg krysser alt av fingrer og tær for dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
:wink:

Godt spørsmål, Lilleulv. Jeg dras selv i begge retninger.

Akkurat nå hadde passet maks dårlig , men man kan aldri planlegge alt her i livet. Samtidig, hvordan vet jeg at jeg i det hele tatt er i stand til å få barn? Søsteren min har en datter, prøverørsbarn, og skal i morgen i vei til sykehuset for å prøve på nr 2. Jeg krysser alt av fingrer og tær for dem...

ojoj! Jeg vet, det er ikke alle som er så heldige. Jeg hadde blitt knust hvis jeg ikke kunne få barn... Men tenk deg Ethereal, antageligvis tar det en stund før man blir gravid og så tar det jo 9 mnd før man får barnet! Tenker litt på det jeg... Jeg vil ha minst 2 barn, og vil helst ha de før jeg er 30... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hos noen kan det faktisk ta opp til et år før eggløsningen kommer i normal rytme igjen etter mange år på p-piller, ergo lang tid før man blir gravid. men noen blir gravid på første forsøk pga store hormonforandringer i kroppen. men dette er jo da veldig individuelt, og det kan være mange faktorer som spiller inn.

jeg sluttet på pillen i februar-04 etter syv år, og ble gravid nå i oktober.. så det finnes nok ikke noe fasit svar på dette spørsmålet lille-ulv :-? :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid på første forsøk, rett etter at jeg sluttet midt i et pillebrett. Hadde brukt dem i 8 år.

Tror ikke det har så mye å si når du slutter på pillene, noen blir lettere gravid en andre uavhengig av pillebruk. Det er ikke uten grunn en må bruke annen prevensjon dersom en glemmer et par piller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes nok ingen fasit på dette nei, men mener å ha hørt at det tar "evigheter" på å få alle hormonrestene fra pillene ut av kroppen. Tar nå minipille og den er visst mildere og bedre. Jeg trives godt hvertfall.

(Har dessuten fått en sexlyst som er som når jeg ikke tok pilla, til min kjæres store glede seff. :sjarmor: )

Kanskje dette kan være aktuelt for deg også? Selv om man kan bli gravid med en gang, så har jeg hørt at de "hormonrestene" kan medføre større risiko for spontanabort.

Godt å høre at det er andre her som er verpesyke, men som velger å vente slik som jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner 3 som ble gravide så raskt etter at de sluttet at de knapt nok rakk å få mensen. En av de har sagt at om hun visste det skulle gå SÅ raskt, så ville hun ventet litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kutte pillene nå - da vil kroppen få tid på å komme i balanse etter hormonene den har blitt tilført. Og eventuelt bruke kondom i mellomtiden, frem til det blir slutt på treningen og start på prøvingen??

Uansett - lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...