AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 Nylig flyttet i blokk og vi har felles vaskerom. Har for tiden ikke råd til vaskemaskin heller. Til vanlig vasker jeg håndkler/sengetøy sammen. Undertøy alene, bukser alene osv. Men det er så mange som bruker maskinene så det er vanskelig å få vasket klærne like ofte som før. Så derfor lurer jeg på hvilke klær som er "ok" å vaske sammen? Sånn jeg får litt unna ved hver vask. Anonymkode: e1076...a42
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2 Skrevet 29. november 2016 Her vaskes hånduker, sengeklær og undertøy sammen på 60 grader, farget klær samles samen på 40 grader, og ullklær på 30 grader. Anonymkode: f7107...de6 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 Jeg er kanskje ekkel men jeg vasker alt av klær sammen på 40 grader, så sant det ikke er veldig skittent, har rester av avføring, opplast e.l. Det eneste jeg skiller ut er hvitt og ull. Sengtøy vasker jeg for seg selv på 60 grader. Håndklær og kjøkkenhåndklær sammen på 95 grader. Anonymkode: 3b095...86a 1
skruf Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her vaskes hånduker, sengeklær og undertøy sammen på 60 grader, farget klær samles samen på 40 grader, og ullklær på 30 grader. Anonymkode: f7107...de6 Samme gjør jeg også. I tillegg så kjører jeg endel av 40-vasken på et hurtigprogram som er på maskinen, det tar bare 1 time. 40-programmet tar over 2 timer. Treningstøy vasker jeg for seg selv på et eget sportstøyprogram (uten skyllemiddel) Bukser med stretch i vasker jeg for seg selv uten skyllemiddel på 40, hurtigvaskprogram 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #5 Skrevet 29. november 2016 Hvitt 60, håndduker, sokker, undertøy og sengeklær. Mørkt 60, håndduker, sokker, undertøy og sengeklær. Lyst vanlige klær 40 Mørke vanlige klær 40 Røde/rosa klær 40 Ullklær 30 Engang iblant kjøres hvite håndduker på 90 kok. Anonymkode: c2dc4...a2f
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #6 Skrevet 29. november 2016 Sorterer etter farger, så vasker hvitt sengetøy, undertøy og håndduker på sammen 60, samme gjelder for mørkt. Ellers vasker jeg ting som er "normalt" skittent, type joggebukser, t-skjorter og annet av klær etc på 30/40 grader. Enslig kvinne, så bluser etc blir rent på 30. Vasker mørke/svarte overdeler sammen med mørke jeans hvis de har blitt vasket før. Ved førstegangsvask for jeans/bukser tar jeg en vask med kun buksene. Anonymkode: f5438...816
Million Skrevet 29. november 2016 #7 Skrevet 29. november 2016 Jeg har også vaskekjeller i blokka, men heldigvis er det lett å få vasketid her, så det er ikke noe problem å vaske ofte. Jeg sorterer alltid vasken på farge og på temperatur. Alle håndklær av frottè kan lage nupper på annet i maskinen, så det vaskes separat. I tillegg er mine håndklær og vaskekluter hvite, så håndklær og kluter vaskes separat på 60 C. Samler opp nok håndklær til jeg har ca en halvfull maskin før jeg vasker. En gang i mellom kjører jeg en stor maskin håndklær på 95 C for å "koke" det ordentlig rent. Blå, grå og svarte klær sorteres ut og vaskes sammen. Som regel bukser og gensere, 40 C. Rødt vaskes alltid separat! Vi har veldig lite rødt, så det blir gjerne liggende i skittentøyet veldig lenge inntil jeg har samlet opp nok til at jeg synes jeg kan kjøre en egen maskin på det. Truser vaskes alltid på 60 C, gjerne med sokker. Sokker vaskes jo også på 60 C for å drepe tåfis-bakterier. Hvitt tøy (klær) er som regel 40 C vask, og vaskes også separat for å unngå avfarging fra andre klær og at det hvite skal gråne.
Blod Skrevet 29. november 2016 #8 Skrevet 29. november 2016 (endret) Jeg vasker etter farger. svart sammen, grå sammen, hvit, rosa osv. blå og grønn kan jeg vaske sammen hvis jeg ikke har et helt nytt plagg av den ene fargen. evt vasker jeg blå med lyse jeans. Håndklær vasker jeg med hverandre fordi de vasker jeg på varmere grader. vasker evt sengetøy og håndklær sammen, om det er plass. Endret 29. november 2016 av Blod
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #9 Skrevet 29. november 2016 Jeg vasker bher, t skjorter, topper, bukser, gensere på 40 grader. Om noe av dette er ull så blir alt dette vasket på ullprogram. Vasker håndklær, kluter, sengetøy, truser og sokker på 60 grader. Jeg sorterer aldri klær etter lyst og mørkt. Om det er noe nytt med sterk farge vasker jeg det alene første gang. Klærne har akkurat samme farge som før. Ingenting har blitt farget. Skal sies at jeg har svært få plagg som er hvite, men de få jeg har er fortsatt hvite. Anonymkode: ad022...705
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #10 Skrevet 29. november 2016 Vi vasker handduker, sokker og undertøy sammen på 60 grader. gensre, bukser, teskjorter osv sammen på 40 grader. Også vasker vi sengetøy på 90 grader, men det er egentlig mest for at vaskemaskinen skal få seg en ordentlig vask. Aldri pleid å sortere etter farger, så alle farger vaskes sammen. Anonymkode: e1eb1...507
PaperFlower Skrevet 29. november 2016 #11 Skrevet 29. november 2016 Jeg vasker ull for seg selv. Også vasker jeg håndklær og sengetøy sammen. Resten, undertøy, bukser, skjorter, sokker o.l. vaskes sammen. Helst på 60 grader, men sambo insisterer på 40. Så det spørs litt på hvem det er som putter inn klesvasken. Før jeg kom over det her inne visste jeg ikke at det var vanlig å vaske undertøy og lignende for seg selv på høy grader. Har vokst opp med at "alt" vaskes sammen, og har aldri hatt noen problemer med det. Det har alltid blitt rent likevel, så da fortsetter jeg med det, med mindre det er ordentlig skittent (urin, avføring, oppkast e.l.) noe det sjeldent er før man får barn.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #12 Skrevet 29. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her vaskes hånduker, sengeklær og undertøy sammen på 60 grader, farget klær samles samen på 40 grader, og ullklær på 30 grader. Anonymkode: f7107...de6 Jaha, hva med hvite klær? Eller lar man være å kjøpe det? Anonymkode: 27085...84d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #13 Skrevet 29. november 2016 Hvitvask (håndkler/sengetøy/ lyst tøy): 95 Farget tøy: 60 Ull: 30 Anonymkode: 6b213...d55
Fruziria Skrevet 29. november 2016 #14 Skrevet 29. november 2016 Mørkt tøy 40 farget 40 diverse 30 grader vask undertøy 60 hånkler/sengtøy 60 av og til 90 på hånkler.
Eliza Doalot Skrevet 29. november 2016 #15 Skrevet 29. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvitt 60, håndduker, sokker, undertøy og sengeklær. Mørkt 60, håndduker, sokker, undertøy og sengeklær. Lyst vanlige klær 40 Mørke vanlige klær 40 Røde/rosa klær 40 Ullklær 30 Engang iblant kjøres hvite håndduker på 90 kok. Anonymkode: c2dc4...a2f Sånn gjør jeg det også, men jeg kjører også en maskin med jeans (uten skyllemiddel), en maskin med treningstøy (også uten skyllemiddel) samt en finvask med det som stort sett er mine Bher og topper jeg bruker på jobb. Med en famile på fire blit det stort sett en maskin av hver pr uke. Har heldigvis eget vaskerom.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #16 Skrevet 29. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jaha, hva med hvite klær? Eller lar man være å kjøpe det? Anonymkode: 27085...84d Jeg er ikke personen som skrev dette men svarer likevel siden jeg heller ikke sorterer ut hvitt tøy. Jeg blander det med med andre farger og tøyet er fortsatt hvitt. Men som jeg skrev lenger opp har jeg ikke masse hvitt tøy. Men det jeg har er fortsatt hvitt.. Anonymkode: ad022...705
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #17 Skrevet 30. november 2016 Jeg sorterer kun etter temperatur. Truser, håndklær, all slags kluter, sengetøy på 60. Klær på 40. Evt ull på ullprogram. Veslas yttertøy på håndvask. Anonymkode: ec650...e16
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #18 Skrevet 30. november 2016 jeg vasker absolutt alt sammen, ikke noe problem. Men er det rødt tøy er det jo lurt skjekke at det ikke avfarger.. Anonymkode: b0633...9b2
Lou Salome Skrevet 30. november 2016 #19 Skrevet 30. november 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvitt 60, håndduker, sokker, undertøy og sengeklær. Mørkt 60, håndduker, sokker, undertøy og sengeklær. Lyst vanlige klær 40 Mørke vanlige klær 40 Røde/rosa klær 40 Ullklær 30 Engang iblant kjøres hvite håndduker på 90 kok. Anonymkode: c2dc4...a2f Omtrent sånn, men de 40-vaskene går gjerne litt om hverandre mht farge, ofte er det barnas tøy som er helt utvasket uansett. Er det noe som er nytt eller ømfintlig, går det i finvask først noen ganger. I tillegg kommer finvask, som stort sett er lyse skjorter, de ligger i egen kurv, der ligger også ull og duker og alt spesielt (mine bh-er). Det tas når det er nok.
maya86 Skrevet 30. november 2016 #20 Skrevet 30. november 2016 Sengetøy - 90 grader (har kun mørkt) Håndklær, undertøy, sokker - 60 grader (nesten bare mørkt, de hvite sokkene går i hvitvaska) Farga klær - 40 grader Hvite klær, inkl noen par hvite sokker - 40 grader
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå