Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tariffen er lik for alle, den er lovfestet. Men det er jo helt opp til butikkene om de vil binde seg til å følge tariff eller ikke. Dersom de ikke er tariffbundne så kan de helt og holdent bestemme lønnen selv.
Jeg har ikke oversikt over hvilke kjeder som er organiserte og bundet av tariff, men jeg vil tro de fleste store kjedene er det.

53 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Tariffen er lik for alle, den er lovfestet. Men det er jo helt opp til butikkene om de vil binde seg til å følge tariff eller ikke. Dersom de ikke er tariffbundne så kan de helt og holdent bestemme lønnen selv.
Jeg har ikke oversikt over hvilke kjeder som er organiserte og bundet av tariff, men jeg vil tro de fleste store kjedene er det.

Nei! Tariffen er ikke lovfestet, den er avtalefestet. :) Er heller ikke samme tariffavtale på alle butikker. Hvilken tariffavtale som følges kommer an på hvilken arbeidsgiverforening butikken er medlem av.. NHO sin butikkoverenskomst har dårligere lønnsvilkår enn Virke sin f.eks.. Tror Coop og Virke sin er ganske lik? 

39 minutter siden, JenniferA skrev:

De fleste butikkene skal følge tariff om lønn. Det skal stå i kontrakten. Det er gjerne lurt å melde seg inn i fagforbundet: http://www.fagforbundet.no/bli-medlem/Innmeldingsskjema/ 

Fagforbundet er heller ikke forbundet for ansatte i butikk..Handel og Kontor i Norge er fagforeningen for handelsansatte :) 

Anonymkode: bc1a2...706

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Tariffen er ikke lovfestet, den er avtalefestet. :) Er heller ikke samme tariffavtale på alle butikker. Hvilken tariffavtale som følges kommer an på hvilken arbeidsgiverforening butikken er medlem av.. NHO sin butikkoverenskomst har dårligere lønnsvilkår enn Virke sin f.eks.. Tror Coop og Virke sin er ganske lik? 

Fagforbundet er heller ikke forbundet for ansatte i butikk..Handel og Kontor i Norge er fagforeningen for handelsansatte :) 

Anonymkode: bc1a2...706

Jeg er i en situasjon der jeg fikk vite at jeg har langt lavere lønn enn hva som jeg skulle hatt ifølge tariff. Ifølge kontrakten står det at bedriften skal følge tariff etter avtalen. Jeg er spent på hva som skjer i mitt tilfelle. Dette er snakk om at jeg har i flere å tjent langt mindre enn jeg skulle ha tjent ifølge tariffavtalen. Kanskje det er folk i samme situasjon i denne tråden? Har vi krav på å få lønn etter tariff? Jeg håper at det ordner seg i mitt tilfelle. Hadde gjort seg å fått lønn etter tariffavtalen. Flere tusen ekstra i måneden :) 

Endret av JenniferA

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snublet over denne: http://hk-nytt.no/nyheter/butikkansatte-gar-opp-i-lonn-6.40.354747.0acb16faab

Hva menes med "høyeste minstelønnssats"?

Anonymkode: d8f3f...b68

Det høres lovende ut. Jeg ligger 50 kr i timen under minste tariff inntil videre.  Får man det som står i tariffen skal man være glad :) 

Endret av JenniferA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...