AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 I slutten av juli ble jeg tatt for nasking i en matbutikk, for omkring 300 kr. Ble anmeldt, skrev under og alt det der, og vekteren sa at jeg kommer til å få brev fra politiet og bot for dette. Jeg har fortsatt ikke hørt noe som helst fra politiet (eller noen andre) etter denne dagen. Nå er det jo fire måneder siden. Hvor lenge i ettertid blir jeg bøtelagt, egentlig? Dette er første (og siste) gang jeg ble tatt, så aner ikke hva som er vanlig. Vekteren sa at det "kan ta litt tid", men jeg trodde ikke det skulle ta flere måneder? Anonymkode: d8935...02b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2 Skrevet 29. november 2016 Kanskje de har henlagt saken? Mener å ha hørt at det hender at de gjør det, med små saker, selv om de har bevis. Anonymkode: 3c3a3...0df
Gjest Tourmaline Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 Det kan nok godt ta enda flere måneder før du hører noe. De sender brev uansett hva som blir utfallet, altså både om saken blir henlagt og om du får bot. Du kan nok helt sikkert ringe og spørre om de har noen sak inne, og evt. hvor lang tid det tar før du hører noe fra dem.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 6 minutter siden, Tourmaline skrev: Det kan nok godt ta enda flere måneder før du hører noe. De sender brev uansett hva som blir utfallet, altså både om saken blir henlagt og om du får bot. Du kan nok helt sikkert ringe og spørre om de har noen sak inne, og evt. hvor lang tid det tar før du hører noe fra dem. Så jeg får brev også om de henlegger saken? Har lest på flere forum-sider om folk som aldri har hørt noe mer etter å ha blitt tatt for mindre forbrytelser (og saken dermed mest sannsynlig er blitt henlagt)? Jeg skal selvfølgelig betale boten, og fortjener straff, men jeg synes det er ekkelt å gå og vente, når jeg ikke aner når det kommer, og heller ikke aner størrelsen på boten. Jeg skal reise bort rett etter nyttår, og da tar en nabo inn posten for meg. Litt dumt hvis jeg da får brev fra politiet, som jeg ikke får åpnet før jeg kommer tilbake i mars. Vil heller ikke ringe dem, synes det er så flaut og ekkelt hele greia. Anonymkode: d8935...02b
Gjest Tourmaline Skrevet 29. november 2016 #5 Skrevet 29. november 2016 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg får brev også om de henlegger saken? Har lest på flere forum-sider om folk som aldri har hørt noe mer etter å ha blitt tatt for mindre forbrytelser (og saken dermed mest sannsynlig er blitt henlagt)? Jeg skal selvfølgelig betale boten, og fortjener straff, men jeg synes det er ekkelt å gå og vente, når jeg ikke aner når det kommer, og heller ikke aner størrelsen på boten. Jeg skal reise bort rett etter nyttår, og da tar en nabo inn posten for meg. Litt dumt hvis jeg da får brev fra politiet, som jeg ikke får åpnet før jeg kommer tilbake i mars. Vil heller ikke ringe dem, synes det er så flaut og ekkelt hele greia. Anonymkode: d8935...02b Om politiet har fått inn en anmeldelse så skal du få info om det ja, og brev om evt. henleggelse. De tilfellene hvor man aldri hører noe så har det nok ikke blitt levert anmeldelse likevel, så politiet ikke har blitt kjent med saken. Evt. i tilfellene man har blitt tatt av politiet, at de har gjort et valg om å ikke opprette en anmeldelse selv. Det er veldig ekkelt, men jeg vet ikke om det er så mye å få gjort med akkurat det utenom å ringe, dessverre. Du kan jo be naboen om å ta kontakt med deg om du får et brev som er merket fra politiet, slik at du kan ringe politiet selv og si at du vet at du har mottatt et brev, men du vet ikke hva som står der fordi du er på ferie. Om det er en bot så har du en betalingsfrist som er svært viktig å overholde, derfor er viktig at du finner en slags ordning så ikke du ender i enda mer trøbbel. Så lenge du gir beskjed så er de fleksible med å utsette fristen, eller hjelpe deg på andre måter. Jeg finner denne siden https://www.ung.no/kriminalitet/1805_Nasking_eller_butikktyveri.html hvor det står at boten vanligvis ligger på 3000-15000 kr. Siden du bare stjal én gang for 300kr vil jeg tro du får den minste boten, eller hvertfall ikke mye over det. Statens innkrevingssentral vil gjerne ha inn pengene sine, så du får også lov å dele opp betalingene om du er bekymret for størrelsen på boten ift. økonomien. Endret 29. november 2016 av Tourmaline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå