Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å skiver på hjemmeeksamen som skal vare i 10 dager. Holder på med teoridelen, å skiver såklart alt om, men føler mye blir alikevell likt. Fines det noe program jeg kan kjøre oppgaven igjennom for å se om det kommer opp plagiat? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer ikke opp som plagiat så lenge du gjør jobben selv. Sitat som er gode kan du bruke som de er så lenge du henviser til kilden, det er ikke plagiat. Jeg skrev ikke om så mye av teorien, jeg viste til sitater og egne sammendrag av større ting (eks ett helt kapittel eller en hel bok). 

Skrevet

Men redd teorien inne holder mye av ordene fra teorien - må det være direkte skrevet av for at det skal bli plagiat?

Skrevet
18 minutter siden, MissEi skrev:

Men redd teorien inne holder mye av ordene fra teorien - må det være direkte skrevet av for at det skal bli plagiat?

Så lenge du henviser til kilde så blir det jo ikke plagiat.

Anonymkode: ad87a...dd8

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du henviser til kilde så blir det jo ikke plagiat.

Riktig. Hvis ikke du klarer å skrive en teori med dine egne ord skikkelig er det bedre å bruke direkte sitat fra boka eller nettsiden og skrive henvisninger.

Skrevet

Så lenge du henviser til kilde går det bra, men for sikkerhetsskyld så bør du henvise selv ved parafrasering, det gjør i hvert fall alltid jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Å referere hjelper leseren til å holde oversikt over hvem sin stemme det er som "snakker når" i oppgaven din. Er dette din stemme eller en annen teoretiker?

Når du skriver oppgaver så baserer du deg på andres forskning (pensum ) - når du gjengir med egne ord hva en annen har skrevet skal du referere ved å sette inn forfatterens navn og årstall på kilden i teksten.

når du gjengir odrett kalles der SITAT/ hvert eneste ord og tegn skal gjengis nøyaktig slik det står i teksten/ stå i hermetegn og referes til med sidetall.

Skrevet
13 timer siden, MissEi skrev:

Sitter å skiver på hjemmeeksamen som skal vare i 10 dager. Holder på med teoridelen, å skiver såklart alt om, men føler mye blir alikevell likt. Fines det noe program jeg kan kjøre oppgaven igjennom for å se om det kommer opp plagiat? 

Vær nøye med sitering. Og lær deg forskjellen på og/å. :)

Anonymkode: dae3a...69f

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg pleier ofte å parafrasere fra pensum med kildehenvisning, for deretter å forklare det med egne ord. Spesielt når jeg føler at stemmen min forsvinner, noe den fort gjør i teoridelen siden jeg må få med så mange andre. Det å slå opp synonymer er veldig nyttig. 

Skrevet
2 minutter siden, Raindrops skrev:

Jeg pleier ofte å parafrasere fra pensum med kildehenvisning, for deretter å forklare det med egne ord. Spesielt når jeg føler at stemmen min forsvinner, noe den fort gjør i teoridelen siden jeg må få med så mange andre. Det å slå opp synonymer er veldig nyttig. 

Er ikke hi, men følger med- sliter litt med APA, leser og prøver- dere er så flinke.. tar til meg alle tips, forstår ikke at det er mulig:) :fnise:

Skrevet

Hva er parafasere?

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er parafasere?

Når du parafraserer noen så skriver du om det de har skrevet, uten å endre på selve meningen eller innholdet, du bare klargjør det på en måte. Så det blir dine ord, men ikke din tanke, og derfor må man kilde. Du kan markere overgangen til egen stemme i teksten via  f.eks. "Det vil med andre ord si.." eller "Innenfor dette perspektivet er det altså slik at..". Altså nok en klargjøring, men denne gangen viser du sensor at du ikke bare gjengir men forstår hva som menes. Uten at det er nødvendig å gjøre for hver eneste parafrasering, bare de mest kompliserte eller sentrale :) det er iallefall slik jeg jobber, og det har fungert veldig bra :) 

Endret av Raindrops
Skrevet
4 minutter siden, Raindrops skrev:

Når du parafraserer noen så skriver du om det de har skrevet, uten å endre på selve meningen eller innholdet, du bare klargjør det på en måte. Så det blir dine ord, men ikke din tanke, og derfor må man kilde. Du kan markere overgangen til egen stemme i teksten via  f.eks. "Det vil med andre ord si.." eller "Innenfor dette perspektivet er det altså slik at..". Altså nok en klargjøring, men denne gangen viser du sensor at du ikke bare gjengir men forstår hva som menes. Uten at det er nødvendig å gjøre for hver eneste parafrasering, bare de mest kompliserte eller sentrale :) det er iallefall slik jeg jobber, og det har fungert veldig bra :) 

Høres veldig bra ut!

Likevel ( ny på APA ) synes jeg det er litt "merkelig" uansett om du skriver direkte sitat/eller bruker egne ord så går jo det direkte fra pensumbøkene. Dvs akdamisk tekst er oppramsing fra pensum MEN ved hjelp av kilder/parafisering?

Slik og forstå?

Hilsen en som holder på å finne ut av det. :)

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig bra ut!

Likevel ( ny på APA ) synes jeg det er litt "merkelig" uansett om du skriver direkte sitat/eller bruker egne ord så går jo det direkte fra pensumbøkene. Dvs akdamisk tekst er oppramsing fra pensum MEN ved hjelp av kilder/parafisering?

Slik og forstå?

Hilsen en som holder på å finne ut av det. :)

Teoridelen må nødvendigvis være en oppramsing av pensum, sånn er den vitenskapelige sjangeren og det gir mening også, siden du må vise hva du bygger argumentasjonen din og at denne grunnmuren er legitimert gjennom vitenskapelige kriterier. Men akademiske tekster som helhet er jo mye mer enn teori. Når du bruker teorien til ting, drøfting, argumentasjon, analyse, diskusjon eller what not, så er du bare nødt til å tenke selv og bruke egne ord. 

Du er ny student eller? :) Det er utfordrende å lære seg å skrive akademisk, men det kommer til å falle på plass. Les akademiske tekster å se hva de gjør der, vær bevisst når du leser pensum. Ikke bare på hva de skriver men hvordan de skriver det, det har hjulpet meg mer enn noe annet tror jeg. 

Endret av Raindrops
Skrevet
8 minutter siden, Raindrops skrev:

Teoridelen må nødvendigvis være en oppramsing av pensum, sånn er den vitenskapelige sjangeren og det gir mening også, siden du må vise hva du bygger argumentasjonen din og at denne grunnmuren er legitimert gjennom vitenskapelige kriterier. Men akademiske tekster som helhet er jo mye mer enn teori. Når du bruker teorien til ting, drøfting, argumentasjon, analyse, diskusjon eller what not, så er du bare nødt til å tenke selv og bruke egne ord. 

Du er ny student eller? :) Det er utfordrende å lære seg å skrive akademisk, men det kommer til å falle på plass. Les akademiske tekster å se hva de gjør der, vær bevisst når du leser pensum. Ikke bare på hva de skriver men hvordan de skriver det, det har hjulpet meg mer enn noe annet tror jeg. 

Ja, holder på å sette meg inn i det- synes det er litt vanskelig. Men, det blir jo egentlig slik " jeg forklarer det til en venn" / muntlig språk på en måte.

Takk for tips! :)

Skrevet

Vi snakker i fagspråk mente jeg.

Begynner å bli litt trøtt her:):sFun_sleeping:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...