Gå til innhold

Pappa lar seg overkjøre av dama og jeg vet ikke hvor jeg skal feire jul hen :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dama til pappa er kontrollerende og skal bestemme alt. Hun liker ikke meg og setter ALLTID gullungene hennes langt foran meg. Pappa er en tøffel og lar seg kjøre over. For to år siden skulle jeg være hos de på julaften, men sønnene hennes har førsteprioritet på de to gjesterommene i huset. Jeg fikk bare til svar det ikke var plass til meg. Hadde de villet hatt meg der, så hadde de gjort plass. Jeg kunne sove på sofaen, en madrass på kontoret, de to sønnene hennes kunne delt dobbelsenga og jeg tatt det andre rommet eller noe. Tydelig de ikke vil ha meg der. Så jeg måtte være med mamma. Hun ble irritert. Fordi pappa lar seg overkjøre. Jeg spurte pappa for en god stund tilbake om jeg skulle være hos de i år og da sa han ja.

Jeg tok kontakt i går og da fikk jeg bare til svar. "Sorry, men xxxx og xxxxxx skal sove her, så er ikke plass. Du må nok være med mamma" Da ble jeg irritert og gadd ikke å svare. Bror, kona og barn skal feire hos hennes familie i Bergen og der er det fult hus. Mamma, stefar og et vennepar pluss tante og onkel skal feire i NY. Jeg trodde faktisk jeg skulle være hos pappa i år men.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gidder ikke å be på mine knær og jeg føler meg ikke velkommen til de i det hele tatt. Jeg har liten familie og har ingen å være hos. Jeg har absolutt ikke penger til å dra til NY. Så må vel sitte alene med hund på julaften :( 

Anonymkode: 1851a...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt opp dette med faren din, og fortalt hvordan du føler det! Kanskje noen venner du kunne vært hos på julaften?

Anonymkode: a5835...4a2

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt med til NY

Anonymkode: 5208f...f7c

Har ikke råd 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lou Salome skrev:

Dette ville jag sagt til faren min, og virkelig gnidd det inn. Hvorfor vil du skjerme ham for din skuffelse? Jeg ville ikke tryglet og bedt, bare sagt det akkurat som det er, og som du skriver det her.

Ja, jeg kan prøve . Men har egentlig ikke så veldig lyst til å feire med de. Føler meg ikke så velkommen akkurat :( Men er jo bedre å være hos de enn å være alene. Hadde vi bodd i samme by, så hadde jeg sovet hjemme, men de bor 5 timer unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja dette må du si til faren din. Si også at om du ikke får feire med han i år så må du feire alene. Da burde han i allefall legge til rette for at du kommer! vis og fortell faren din at du e religion deg!

Anonymkode: 09ea1...adb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja dette må du si til faren din. Si også at om du ikke får feire med han i år så må du feire alene. Da burde han i allefall legge til rette for at du kommer! vis og fortell faren din at du e religion deg!

At du er lei deg skulle det stå

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår du egentlig ikke vil være alene på julaften, men når situasjonen er som den er, hadde jeg glatt feiret alene. Jeg gjorde det flere år på rad når jeg var i tidlig 20'åra, og kosa meg gløgg ihjel. Lage god mat, gå lang tur med hunden, se masse filmer og spis masse godteri. Det blir til hva du gjør ut av det. 

Anonymkode: db5bc...0fe

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal snakke med far, helst ansikt til ansikt, men telefon fungerer og (ikke sms!), og forklart at mor skal til NY og at dere allerede hadde avtalt at du skulle være hos ham. Si at du synes det er synd han lar seg overkjøre på den måten, og at det mest naturlige er at barna til dama deler rom slik at du kan få det andre. Da er det plass til dere alle.

Anonymkode: a9804...484

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp faren din. For alltid. Og feir jul med venner, eller hos venners familie. Senere vil du kunne feire jul hos svigers og etterhvert egen familie.

Det kan være vanskelig i starten, men etter to-tre år går det greit. Snakker av erfaring. Har selv droppet all kontakt med foreldrene mine og har ikke hatt kontakt med noen av de siden jeg var nitten år. 

Det er 22 år siden og mine barn har heller aldri møtt besteforeldre på min side. 

Anonymkode: 98c06...66d

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du ikke ønsker å "tvinge" de til å ha besøk av deg, men faren din er en feiging og mest sannsynlig en tulling også som trenger å bli stilt krav til av deg. Om du ikke gjør det er jeg redd for at det alltid vil være slik at du er den enkleste å skuffe fremfor å provosere dama hans.

Fortell han at dere har en avtale om at du skal være der, og den avtalen har du forholdt deg til og det må han også. Fortell at de kan enten reie opp til deg på sofa eller at de guttene deler rom som du forslo i innlegget ditt. Gjør det klinkende klart at du ikke aksepterer å bli kastet vekk i siste liten når dere har en avtale.

Som sagt skjønnner jeg at det ikke er fristende, men sannsynligvis vil pappaen din egentlig ha deg der, men er for feig/lat til å ta den kampen med dama, når det er mye enklere å skuffe deg :/

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès

Kan du låne penger av din mor til NY?

Men uansett burde du si klart og tydelig til din far hva du føler og tenker om situasjonen.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje jeg som er veldig sær, men tror jeg heller ville valgt å tilbringe julen alene eller sammen med en venninne enn å måtte trygle meg til en plass i selskapet på julaften når de har sagt så klart ifra om at de ikke har plass til deg.

Jeg måtte være alene på julekvelden et par ganger da jeg var tidlig i tjueårene, og jeg synes ikke det var så grusomt som enkelte vil ha det til. Jeg bestemte meg for å se på det som noen deilige late fridager istedenfor å dykke ned i selvmedlidenhet, og det gikk mye bedre enn jeg fryktet. Jeg synes det er utrolig dårlig gjort av faren din da, det må jeg si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dama til pappa er kontrollerende og skal bestemme alt. Hun liker ikke meg og setter ALLTID gullungene hennes langt foran meg. Pappa er en tøffel og lar seg kjøre over. For to år siden skulle jeg være hos de på julaften, men sønnene hennes har førsteprioritet på de to gjesterommene i huset. Jeg fikk bare til svar det ikke var plass til meg. Hadde de villet hatt meg der, så hadde de gjort plass. Jeg kunne sove på sofaen, en madrass på kontoret, de to sønnene hennes kunne delt dobbelsenga og jeg tatt det andre rommet eller noe. Tydelig de ikke vil ha meg der. Så jeg måtte være med mamma. Hun ble irritert. Fordi pappa lar seg overkjøre. Jeg spurte pappa for en god stund tilbake om jeg skulle være hos de i år og da sa han ja.

Jeg tok kontakt i går og da fikk jeg bare til svar. "Sorry, men xxxx og xxxxxx skal sove her, så er ikke plass. Du må nok være med mamma" Da ble jeg irritert og gadd ikke å svare. Bror, kona og barn skal feire hos hennes familie i Bergen og der er det fult hus. Mamma, stefar og et vennepar pluss tante og onkel skal feire i NY. Jeg trodde faktisk jeg skulle være hos pappa i år men.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gidder ikke å be på mine knær og jeg føler meg ikke velkommen til de i det hele tatt. Jeg har liten familie og har ingen å være hos. Jeg har absolutt ikke penger til å dra til NY. Så må vel sitte alene med hund på julaften :( 

Kutt ut faren din da. Si til han at du ikke kommer til å prøve mer siden det tydeligvis ikke er plass til deg i hans liv. Og neste år bør du kanskje avklare med den du skal være hos uten å tro en ting. 

Anonymkode: b3bc5...edc

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Evt spør moren din om et lån til billett til NY så du kan dra dit likevel.

Anonymkode: b3bc5...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rosalie skrev:

Da ville jeg sagt til min far at "Ja vel. Jeg ser to løsninger. Enten deler XXXX og XXX det ene gjesterommet slik at jeg kan ta det andre, eller så betaler du alle utgiftene mine for fly, hotell, mat og lommepenger slik at jeg kan bli med mamma og de til NY. For du vil vel ikke at din eneste datter skal måtte sitte helt alene i julen uten noen å feire med?"

Dette syns jeg var et godt forslag! Faren  til TS må lære at han ikke kan bryte avtaler med henne uten at det får konsekvenser for ham!

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...