evelynn Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 Kjevler dere, skjærer og baker eller kjevler, baker og skjærer? I fjor prøvde jeg for første gang, og skjærte før baking og etter baking fikk jeg vegger i flere rare størrelser og former og måtte skjære igjen for å fikse ujevnheter, men resultatet ble ikke så pen I år tenkte jeg å bake store plater og skjære etter baking men i alle oppskrifter står det, at man først skjærer. Hva er deres metode?
Antoinette Skrevet 29. november 2016 #2 Skrevet 29. november 2016 Jeg baker og renskjærer etterpå mens kakene er varme rett fra ovnen. Men du må være rask. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 Kjevler, skjærer, og baker. Om kakene forandrer fasong veldig, har du kanskje kjevlet for tykt, eller så er det noe rart med deigen din. De endrer alltid litt størrelse og fasong, men aldri så mye at det er et problem. Og det selv om vi lager en replika av huset der heime, komplett med flere karnapper og krinkelkroker og haugevis av smådeler og drit. Skjære ferdig bakte kaker blir fort knekking og stygge kanter, synes nå jeg. Da må det, som sagt over, gjøres når de er helt rykende varme, og fremdeles myke. Anonymkode: 71a61...d42
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 Kjevler, skjærer, steker nesten ferdig, renskjærer og steker ferdig. Anonymkode: ace2a...204
Serafina. Skrevet 29. november 2016 #5 Skrevet 29. november 2016 Kjevler, skjærer og steker. Skjær også ut til vinduer og dører før du steker slik at kantene ikke blir så "kantete", men heller myke og fine. Kjevl rett på bakepapiret på benken og flytt bakepapiret forsiktig over på stekebrettet når du skal steke, da unngår du at huset blir skjevt og rart. Dette gjør jeg både med pepperkakehus og med vanlige pepperkaker som skal spises.
Arkana Skrevet 29. november 2016 #6 Skrevet 29. november 2016 (endret) Jeg kjevler, skjærer og steker. Hvis du må renskjære etterpå har du kanskje ikke kjevlet tynt nok. Endret 29. november 2016 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #7 Skrevet 30. november 2016 Kjevler, skjærer, justerer når de er nystekte. Også limer vi med limpistol. Ingen her i huset ønsker å spise en kake som har støvet ned over peisen i tre uker uansett Anonymkode: 3d4e2...4c5
evelynn Skrevet 30. november 2016 Forfatter #8 Skrevet 30. november 2016 Pepperhuset vårt holder ikke lengre en enn dag - dattera mi og mannen min spiser alt straks
Serafina. Skrevet 30. november 2016 #9 Skrevet 30. november 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjevler, skjærer, justerer når de er nystekte. Også limer vi med limpistol. Ingen her i huset ønsker å spise en kake som har støvet ned over peisen i tre uker uansett Anonymkode: 3d4e2...4c5 Å knuse og spise pepperkakehuset er jo minst halve moroa med det. Også så godt som det smaker. Sett det opp lille julaften og knus det på nyttårsaften - anbefales. 3
Arkana Skrevet 30. november 2016 #10 Skrevet 30. november 2016 3 timer siden, Serafina. skrev: Å knuse og spise pepperkakehuset er jo minst halve moroa med det. Også så godt som det smaker. Sett det opp lille julaften og knus det på nyttårsaften - anbefales. Enig. Og det har maks stått framme halvannen uke og støv er ikke farlig. 1
Salka Skrevet 30. november 2016 #11 Skrevet 30. november 2016 Åh, husker jeg pleide å ha pepperkakefest med venninnene mine da jeg var liten. Da knuste vi pepperkakehuset (jeg knuste det med hammer, hehe, mamma og pappa har utallige bilder av meg med hammeren som går løs på pepperkakehuset) og vi spiste det og drakk julebrus til. Gode minner fra en svunnen tid. Det ble satt opp på lillejulaften og knust på 1.eller 2.januar, så hadde ikke stått fremme mer enn max halvannen uke. Hadde pepperkakehjerte hengende i vinduet også, men det hang helt til 20.dag jul, så det ble ikke spist. Dog hendte det at bunnen av hjertet "plutselig" var borte i løpet av romjulen da, hehe.
PhilosopherSe7en Skrevet 30. november 2016 #12 Skrevet 30. november 2016 Har alltid fusket og kjøpt ferdige hus. I år er planen å lage i fra grunn av, men er svært spent på resultatet Supert å lese om tips her inne, da får en straks litt enklere utgangspunkt når en starter selv.
Eliza Doalot Skrevet 30. november 2016 #13 Skrevet 30. november 2016 Jeg kjevler og løfter over på stekeplata, så skjærer jeg før de bakes. Mannen finpusser på sidene med et fint rivjern, før vi limer sammen med knekk.
Arkana Skrevet 30. november 2016 #14 Skrevet 30. november 2016 Tips til de som vil ha glass i vinduene: knus bringebærdrops og strø i rutene før steking. 1
Eliza Doalot Skrevet 30. november 2016 #15 Skrevet 30. november 2016 16 minutter siden, Arkana skrev: Tips til de som vil ha glass i vinduene: knus bringebærdrops og strø i rutene før steking. Eller lim å plater med gelantin på baksiden etter steking. 1
drikkerbrushverdag Skrevet 30. november 2016 #16 Skrevet 30. november 2016 Jeg pusser vekk ujevnheter med sandpapir eller fil
Daria Skrevet 30. november 2016 #17 Skrevet 30. november 2016 Kjevler, skjærer og steker, og finskjærer litt etter steking om nødvendig. Skjevt blir det uansett - det er ikke utseendet som teller, men hvor mye pynt du klarer å få plass til 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå