AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 Det skjer stadig front-mot-front ulykker med personbil og lastebil, hvor føreren i personbilen (alene i bilen) omkommer og forklaringen på ulykken er "personbil kom over i motsatt kjørebane". Det er som regel ikke glatt eller mye vann i veibanen, fordi dette som oftest er nevnt. Når det for eksempel er kollisjoner mellom personbiler, så kommer ofte grunnen til ulykken frem. Er fleste av disse ulykker selvmord? Anonymkode: f8ee2...01a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2 Skrevet 29. november 2016 Mange av dem er nok det dessverre. Anonymkode: 7e581...24e 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 En veldig god venn av meg endte livet på den måten. Han jobbet jo som yrkessjåfør, så tanken på at han hadde gjort dette med vilje var helt absurd, for han hadde jo da satt en annen yrkessjåførs liv i fare . Men igjen, han jobbet jo som yrkessjåfør, så hvordan kunne han ved et uhell komme over i motsatt kjørebane? Det var ihvertfall selvmord... Det er forøvrig flest menn som ender livet sitt på denne måten, kvinner har det med å ta overdose, evt kutte seg. Menn går for de mer "spektakulære" selvmordene. Så om det er en mann som er mellom 18 og 35 år gammel som har dødd for at han kom over i motsatt kjørebane og frontet med et vogntog så er det statistisk en stor sjanse for at det var selvmord, hvis man ikke kan skylde på glatt føre og uvettig kjøring. Anonymkode: 36944...9de
Torelli Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 ja, det iallefall at de som har hendt der jeg kommer fra har vært selvmord. Tragisk for lastebilsjåførene..huff, tenk å ufrivillig ta livet av noen.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #5 Skrevet 29. november 2016 Ja akkuratt... Grunnen til at jeg lurte var at det skjedde en slik ulykke her i går. Rett strekning og alt. Viser seg at søskenbarnet til en kollega var først på stedet og snakket med sjåføren. Sjåføren hadde sagt at bilen nærmest siktet inn på lastebilen... Anonymkode: f8ee2...01a
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #6 Skrevet 29. november 2016 Ja, det er nok ofte det. En bekjent tok livet sitt på den måten. Anonymkode: 69e54...ff5
Frøken Scott Skrevet 29. november 2016 #7 Skrevet 29. november 2016 Jeg tilbringer mye tid i lastebil, og en ting som ofte skjer er farlige forbikjøringer. Mange feilvurderer strekning, tid og fart når de foretar forbikjøringer, og det er ofte ren flaks at de ikke smeller inn i motgående trafikk. Noen vingler også jævlig når de styrer med andre ting i fart, og jeg har sittet med hjertet i halsen mange ganger. Så har du jo også de som velger å avslutte livet ved å ødelegge andres liv. For en stund siden fikk en kompis en personbil rett i fronten inni en tunnel. Han forsøkte å unngå direkte treff ved å styre lastebilen inn i tunnelveggen, men personbilisten døde momentant. Kompisen måtte amputere beinet ved hofta, og måtte kjempe seg tilbake til livet. En ung familiefar får livet snudd opp ned, og må slite fysisk, og med traumer, resten av sitt liv. Kvinnen i personbilen var observert på kamera kjørende fram og tilbake gjennom tunnelen før hendelsen, så hun har nok ventet på en trailer. Jeg kan knapt forestille meg et verre mareritt for en sjåfør enn akkurat det å se noen styre rett mot deg sånn. Det er en grusom handling, og for meg er det toppen av hensynsløs egoisme. 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #8 Skrevet 29. november 2016 Så hensynsløs egoisme at det ikke er forståelig, hvorfor dra inn andre som ønsker å leve? er fristet til å be de hoppe utenfor en bro, da skader de bare seg selv. ( seff bør de søke prof hjelp ) Anonymkode: 69331...36b 2
Frøken Scott Skrevet 29. november 2016 #9 Skrevet 29. november 2016 Norsk Lastebileierforbund satte litt fokus på dette i fjor. Noe de faktisk har nølt med, rett og slett av frykt for å gi noen ideer....så jævla trist. De hadde noen intervjuer på radio med sjåfører som har opplevd dette. Noen setter seg raskt bak rattet, andre klarer det aldri igjen. Spesielt en sjåfør gjorde inntrykk på meg, han hadde hatt direkte øyekontakt med personbilisten rett før det smalt, og ønsket i dag at han hadde lukket øynene den gangen. Tenk å ha det bildet på netthinna resten av livet. Sjåførene er på jobb, for pokker - og det er tøft nok som det er med trafikk, føreforhold, veistandarder, tidspress,døgnhvileplasser som det er milevis mellom, og stort sett er en dusj og toaletter bare en drøm. Man er også barnevakt for personbilister som ikke skjønner hva blindsoner, og bremselengde for et vogntog på 50 tonn er. Så skal man i tillegg engste seg for selvmordskandidater... Om du som leser dette noen gang har tenkt i de baner....ikke gjør det, vær så snill. 10
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #10 Skrevet 29. november 2016 1 time siden, Frøken Scott skrev: Norsk Lastebileierforbund satte litt fokus på dette i fjor. Noe de faktisk har nølt med, rett og slett av frykt for å gi noen ideer....så jævla trist. De hadde noen intervjuer på radio med sjåfører som har opplevd dette. Noen setter seg raskt bak rattet, andre klarer det aldri igjen. Spesielt en sjåfør gjorde inntrykk på meg, han hadde hatt direkte øyekontakt med personbilisten rett før det smalt, og ønsket i dag at han hadde lukket øynene den gangen. Tenk å ha det bildet på netthinna resten av livet. Sjåførene er på jobb, for pokker - og det er tøft nok som det er med trafikk, føreforhold, veistandarder, tidspress,døgnhvileplasser som det er milevis mellom, og stort sett er en dusj og toaletter bare en drøm. Man er også barnevakt for personbilister som ikke skjønner hva blindsoner, og bremselengde for et vogntog på 50 tonn er. Så skal man i tillegg engste seg for selvmordskandidater... Om du som leser dette noen gang har tenkt i de baner....ikke gjør det, vær så snill. Dette er jo helt grusomt. Veldig greit å høre det fra noen som vet mer. Anonymkode: f8ee2...01a 3
Epiphany Skrevet 29. november 2016 #11 Skrevet 29. november 2016 Mange av dem er nok det. Synes fryktelig synd på yrkessjåføren som må leve med å ha tatt livet til en annen, men på samme måte vet jeg jo at personen som tok livet sitt ikke var verken stabil eller rasjonell nok til å kunne tenke over dette.. Tragisk, rett og slett. For alle parter involvert. 2
Druid Skrevet 29. november 2016 #12 Skrevet 29. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så hensynsløs egoisme at det ikke er forståelig, hvorfor dra inn andre som ønsker å leve? er fristet til å be de hoppe utenfor en bro, da skader de bare seg selv. ( seff bør de søke prof hjelp ) Anonymkode: 69331...36b Problemet er at selvmord ikke er lovlig. Så tilhører du den gruppen som ønsker sikre de etterlatte, så er denne typen ulykke ett av de enklest tilgjengelige.
Epiphany Skrevet 29. november 2016 #13 Skrevet 29. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så hensynsløs egoisme at det ikke er forståelig, hvorfor dra inn andre som ønsker å leve? er fristet til å be de hoppe utenfor en bro, da skader de bare seg selv. ( seff bør de søke prof hjelp ) Anonymkode: 69331...36b Nå må du forstå at en som er i den tilstanden ikke tenker rasjonelt. De tenker ikke over at vedkommende som kjører lastebilen vil måtte leve med dette for resten av livet, at det vil påvirke andre. De tenker bare at de ikke orker mer, at det må ende. Dessverre er dette en av de sikreste måtene å dø på, i og med at en selvmordskandidat vil bli stoppet om det mistenkes. Om man ser en trist person på togskinnene eller på fortauet ved brua, ringer man etter hjelp. Dette vil de jo unngå. Forstår hvorfor du tenker slik du gjør, da. Jeg skulle ønske at ingen ønsket å ta livet sitt, men dette er ikke realiteten, og da skulle jeg i hvert fall ønske at de ikke involverte noen andre i døden deres. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #14 Skrevet 29. november 2016 Tror de som er så langt nede at de i det hele tatt overveier selvmord sjelden klarer å tenke omsorg for andre. Det betyr ikke at de er egoister, de bare er så langt nede og ser ingen annen utvei. De ser for seg at verden er bedre uten dem. Her jeg bor er det ikke så uvanlig med dødsfall via togpåkjørsel, har også hendt en del med t-banen i Oslo. Var ikke mer enn 18 når en klassekamerat hoppet foran toget. Først da innså jeg at dette var en forholdsvis "vanlig" måte å gjøre det på. Frem til da trodde jeg det alltid var en ulykke. Anonymkode: ae966...d6c 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #15 Skrevet 29. november 2016 8 minutter siden, Epiphany skrev: Mange av dem er nok det. Synes fryktelig synd på yrkessjåføren som må leve med å ha tatt livet til en annen, men på samme måte vet jeg jo at personen som tok livet sitt ikke var verken stabil eller rasjonell nok til å kunne tenke over dette.. Tragisk, rett og slett. For alle parter involvert. Jeg ser ikke helt hvordan du kan snakke om at yrkesbilsjåfører "tar livet" til andre, samtidig som du også sier at personer i personbiler "tar livet sitt". Det er bare én person som tar et liv her, og det er vedkommende i personbilen. Jeg er helt enig i at det er en forferdelig situasjon å oppleve at noen tar sitt eget liv ved å kjøre inn i lastebilen en sitter i, men jeg ville aldri sagt at lastebilsjåføren dermed har "tatt et liv". Lastebilsjåføren har tross alt ikke gjort noe kalt, kun kjørt på veien som han alltid har gjort. Anonymkode: ab97f...3bf 5
Epiphany Skrevet 29. november 2016 #16 Skrevet 29. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ikke helt hvordan du kan snakke om at yrkesbilsjåfører "tar livet" til andre, samtidig som du også sier at personer i personbiler "tar livet sitt". Det er bare én person som tar et liv her, og det er vedkommende i personbilen. Jeg er helt enig i at det er en forferdelig situasjon å oppleve at noen tar sitt eget liv ved å kjøre inn i lastebilen en sitter i, men jeg ville aldri sagt at lastebilsjåføren dermed har "tatt et liv". Lastebilsjåføren har tross alt ikke gjort noe kalt, kun kjørt på veien som han alltid har gjort. Anonymkode: ab97f...3bf Tror du vet at jeg ikke mente det på den måten. Selvfølgelig har ikke yrkessjåførene gjort noe galt, og det er heller ikke noe de kunne gjort for å forhindre dødsfallet. Mente bare at de er involvert i dødsfallet, ufrivillig, og at det må være vanskelig. Tror nok jeg formulerte meg litt feil, men synes det kommer klart frem at jeg vet at yrkessjåføren ikke har gjort noe galt.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #17 Skrevet 29. november 2016 vansklig å si, men tror det er mange. Kjenner selv en lastebilsjåfør som dette skjedde med. Helt grusomt for alle parter! Anonymkode: 9a3c4...cc0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #18 Skrevet 29. november 2016 Tror det blir antydet rundt 10-15% Anonymkode: 6add9...c95
Sulosi Skrevet 29. november 2016 #19 Skrevet 29. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så hensynsløs egoisme at det ikke er forståelig, hvorfor dra inn andre som ønsker å leve? er fristet til å be de hoppe utenfor en bro, da skader de bare seg selv. ( seff bør de søke prof hjelp ) Anonymkode: 69331...36b Det er i slike tilfeller ofte hjelpemannskap inne og de rammes også. Min mann har vert på mange selvmordsoppdrag for røde kors, plukket opp mennesker bit for bit bokstavlig talt. Han glemmer det aldri. Som yrke har han og vert først på stedet etter en slik bil mot lastebil selvmord...bildene kommer tilbake hver gang han kjører den strekningen men han har aldri omtalt noen av opplevelsene som egoisme, kun som tragedier. En venn av meg tok selvmord, de brukte 5 døgn på å rydde opp og det var utendørs. Det er ikke egoisme, det er desperasjon. 3
Druid Skrevet 29. november 2016 #20 Skrevet 29. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror det blir antydet rundt 10-15% Anonymkode: 6add9...c95 Det er antydet at ca 50%av alle møteulykker mellom trailer og personbil som er uprovosert, er selvmord. Og dette var 6-7 år siden, hvilket betyr at prosenten antagelig er høyere nå. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå