AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #1 Del Skrevet 29. november 2016 Det er snart nytt år og nye muligheter. Ettersom jeg i år har fått jobb, kjøpt bil og snart skal kjøpe hus er det kanskje på tide å få kontroll på økonomien også. Banken min har sånn oversikt, men den blir enten for detaljert eller for uoversiktlig. Jeg har lyst å kunne ha kontroll selv. Dessuten overfører jeg en del mellom kontoer, noe som tuller det til. I tillegg er jeg "fæl" til å betale med kredittkort (betaler alltid regningen samme måned) , men får da bare en stor regning uten spesifisering. Hvordan fører dere regnsakpet deres? Anonymkode: 3f141...df1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #2 Del Skrevet 29. november 2016 Fører ikke regnskap, trodde det var noe man gjorde i "gamle dager" da man brukte sjekkhefte og papirregninger. Det eneste du må gjøre er å ha kontroll på årsoppgaver ifm selvangivelsen. Ellers vil jeg heller anbefale deg å lage et budsjett og følge det, fremfor å måtte finne ut i ettertid hva du har brukt pengene på. Anonymkode: 0a679...364 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #3 Del Skrevet 29. november 2016 Hvorfor blir det rot når du overfører mellom konti? Og får du ikke spesifisert faktura fra kredittkortselskapet? Det får jeg på alle mine (jeg bruker også kun kredittkort, sjonglerer 3 stk for å få mest cashback og fordeler). Selv om du ikke får spesifisert regning, har du krav på kvittering når du kjøper ting, så om du ikke får på regningen hva du har brukt penger på, må du ta vare på kvitteringene. Du kan lage deg et enkelt regneark, hvor du fører inntekt i en kolonne, og så har kolonner for utgifter, gjerne sortert på "mat og husholdning", "klær", "reise", etc. Ta vare på kvitteringene og før enkelt og greit inn. Summer utgiftene og inntektene hver for seg. Anonymkode: 1823a...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #4 Del Skrevet 29. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor blir det rot når du overfører mellom konti? Og får du ikke spesifisert faktura fra kredittkortselskapet? Det får jeg på alle mine (jeg bruker også kun kredittkort, sjonglerer 3 stk for å få mest cashback og fordeler). Selv om du ikke får spesifisert regning, har du krav på kvittering når du kjøper ting, så om du ikke får på regningen hva du har brukt penger på, må du ta vare på kvitteringene. Du kan lage deg et enkelt regneark, hvor du fører inntekt i en kolonne, og så har kolonner for utgifter, gjerne sortert på "mat og husholdning", "klær", "reise", etc. Ta vare på kvitteringene og før enkelt og greit inn. Summer utgiftene og inntektene hver for seg. Anonymkode: 1823a...51a I min nettbank blir overføring mellom konti ført som inntekt og utgift... I nettbanken blir fakturaen bare en mastercard faktura, ikke spesifisert. derfor kan jeg ikke bruke nettbanken sitt system. Anonymkode: 3f141...df1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #5 Del Skrevet 29. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I min nettbank blir overføring mellom konti ført som inntekt og utgift... I nettbanken blir fakturaen bare en mastercard faktura, ikke spesifisert. derfor kan jeg ikke bruke nettbanken sitt system. Anonymkode: 3f141...df1 Hæ? Hvilken bank er dette? Dette ville vært grunn nok til å bytte bank for min del Anonymkode: 0a679...364 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #6 Del Skrevet 29. november 2016 Ja, jeg gjør det. Bruker en budsjettapp og en regnskapsapp som er koblet sammen på telefonen, så du kan gå inn på budsjettappen og se hvor mye du har igjen på forskjellige postene, osv. I regnskapsappen kan du sette faste utgifter til å repetere i f.eks. 6 mnd så du slipper å føre inn alt manuelt, er veldig greit. HandWallet heter hovedappen, med en utvidelse som heter Budget. Anonymkode: 3cae1...6d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #7 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg gidder verken sette opp budsjett eller føre regnskap. Anonymkode: 28d99...731 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torelli Skrevet 29. november 2016 #8 Del Skrevet 29. november 2016 Har verken budsjett eller regnskap... men vet at inntekten min er mye større enn utgiftene så målet er å sitte med mer på konto når måneden er slutt kontra når den begynner, og betale ned ekstra på boliglån når beløpet på konto blir for stort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blonden Skrevet 29. november 2016 #9 Del Skrevet 29. november 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snart nytt år og nye muligheter. Ettersom jeg i år har fått jobb, kjøpt bil og snart skal kjøpe hus er det kanskje på tide å få kontroll på økonomien også. Banken min har sånn oversikt, men den blir enten for detaljert eller for uoversiktlig. Jeg har lyst å kunne ha kontroll selv. Dessuten overfører jeg en del mellom kontoer, noe som tuller det til. I tillegg er jeg "fæl" til å betale med kredittkort (betaler alltid regningen samme måned) , men får da bare en stor regning uten spesifisering. Hvordan fører dere regnsakpet deres? Anonymkode: 3f141...df1 Har du dnb? Det har jeg og når jeg overfører mellom konti blir det krøll, men det går an å ta vekk effekten av de transaksjonene. Jeg fører ikke regnskap, men jeg har mange forskjellige konti, f. Eks en til mat (felles med samboer) en til kommunale avgifter, en til bilutgifter osv. Så overfører jeg feks 2000 til bilkonto hver måned, bruker ikke så mye på bil hver måned men da har jeg spart opp til verkstedsregning og autopass osv. Synes det er ganske greit. Koster ikke ekstra å ha mange konti. Har automatisk trekk fra lønnskonto over til disse andre, samt automatisk sparing. Hvis det blir mye til overs etter at jeg har satt av til faste utgifter så sparer jeg litt mer, men som student nå blir det som regel motsatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #10 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg har flere kontoer og har beregnet hva jeg har av faste utgifter. Årlige utgifter og ca beløp til bilen deler jeg på 12. Den summen overfører jeg hver måned til en konto som alt trekkes fra. Summen jeg har beregnet til mat, bensin og diverse forbruk går til brukskontoen. Resten går til en bufferkonto. Den redder det inn hvis det kommer noe ekstra. Blir bufferkontoen veldig full fører jeg det videre over til sparekonto. Har som regel en god følelse på om jeg har brukt mye eller lite i løpet av måneden. Blir det trangt er det kjøpestopp. Da får jeg brukt mye rart som har samlet seg opp i skapene. Føler ikke at jeg trenger noe mer oversikt enn det. Anonymkode: 4013d...edc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #11 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg fører personlig regnskap. Jeg har valgt å gjøre det på en veldig enkel måte for at det skal være greit å følge det opp forløpende. Jeg har rett og slett et regneark i Excel der jeg har forskjellige bokser for de tingene jeg pleier å bruke penger på. For meg ser den slik ut: Eller, den så slik ut før, dette er et veldig gammelt eksempel. Nå ligger lånavdrag, bilforsikring, bensinutgifter og et par andre ting også inni der (listen kan jo bare utvides ettersom du får flere faste utgiftspunkter). Jeg sparer på alle kvitteringer når jeg handler, og fører dem så inn i dette excel-dokumentet på riktig sted. Totalt er summen av alt jeg har brukt den måneden. På inn fører jeg alt som kommer inn på konto, altså lønn, eventuelle pengegaver, tilbakebetaling av skatt o.l. Utfall blir da inn-kolonnen minus totalt-kolonnen, så den viser meg utfallet av den måneden, altså om (og hvor mye) jeg har gått i pluss eller minus. Anonymkode: c4b95...278 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #12 Del Skrevet 29. november 2016 Om du ikke får spesifisert regning av kredittkortselskapet, ta kontakt med dem og be om å få det. Om de ikke vil gi deg det, bytt til et annet kort, rett og slett. Nå vet jeg ikke hva du bruker, men jeg har både Norwegian-redittkort, Sparebanken Vest-kredittkort, Trumf Visa, og 365-kredittkort, og samtlige gir meg spesifisert faktura. At nettbanken fører overføringer som inntekt og utgift skal da ikke ha noe å si for din oversikt. Du vet jo hva du får inn i lønn? Det vet vel hvilken konto du får pengene inn på, og du skal få lønnsslipp, så du kan vite hva du har i lønn. Så kan du rett og slett bare føre det inn som inntekt i et regneark. Anonymkode: 1823a...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #13 Del Skrevet 29. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke får spesifisert regning av kredittkortselskapet, ta kontakt med dem og be om å få det. Om de ikke vil gi deg det, bytt til et annet kort, rett og slett. Nå vet jeg ikke hva du bruker, men jeg har både Norwegian-redittkort, Sparebanken Vest-kredittkort, Trumf Visa, og 365-kredittkort, og samtlige gir meg spesifisert faktura. Nå var vel ikke problemet at kredittkortselskapet ikke sendt spesifisert faktura, men at regnskapsfunksjonaliteten i nettbanken ikke viser disse detaljene. I regnskapet ser du kun at du har betalt 3000 kroner til MasterCard, ikke at du har bruker 2000 kroner på restaurant A og 1000 kroner på ny bukse i butikk B. Anonymkode: cb23d...64f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #14 Del Skrevet 29. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er snart nytt år og nye muligheter. Ettersom jeg i år har fått jobb, kjøpt bil og snart skal kjøpe hus er det kanskje på tide å få kontroll på økonomien også. Banken min har sånn oversikt, men den blir enten for detaljert eller for uoversiktlig. Jeg har lyst å kunne ha kontroll selv. Dessuten overfører jeg en del mellom kontoer, noe som tuller det til. I tillegg er jeg "fæl" til å betale med kredittkort (betaler alltid regningen samme måned) , men får da bare en stor regning uten spesifisering. Hvordan fører dere regnsakpet deres? Anonymkode: 3f141...df1 Jeg fører det i en app som heter "Monefy". Niffig sak. Den har dog svakheten at den ikke håndterer sparing eller interne pengeflyttinger spesielt godt, men ingenting er perfekt. Før inn alle transaksjoner, enten etter hvert eller på slutten av måneden, og den summerer per kategori per år, måned og dag. Banken min gjør det samme, men hva hjelper det i en moderne økonomi med 4 ulike kundeforhold? Sånn for å få orden på økonomien: budsjettet er viktigere enn regnskapet. For det er budsjettet som forteller deg hvordan dine hardt opptjente penger skal bli til akkurat din drøm. Pengestrømsmasterplanen må ikke undervurderes. Hjelper jo ikke å bruke 20% til mat og 40% til husleie dersom du egentlig synes de to postene bare er verdt 30% til sammen.. Ps: i sin enkleste versjon er budsjettet: "minimum x % av lønna (om du har litt ambisjonsnivå: 30-70%) til det jeg drømmer om, alt annet kan brukes"og regnskapet "kr x avsatt til drøm, resten brukt" Det er faktisk godt nok. Styring avhenger mer av totaloversikt enn av detaljkontroll. Anonymkode: 11cfe...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #15 Del Skrevet 29. november 2016 Fører ikke regnskap. Har flere kontoer med faste trekk, en til regninger og en til bilrelaterte utgifter, unntatt drivstoff. Drivstoff går fra dagligkontoen sammen med alt annet en trenger i løpet av en mnd. Regningskontoen er i sin tid lagt opp til alle regninger pr år, delt på 12 mnd. Pluss en god slump ekstra. Det samme gjelder bilkonto. Anonymkode: b210a...b90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #16 Del Skrevet 29. november 2016 Fører regnskap i Excel, har lagd et enkelt oppsett hvor jeg skriver opp lønn, faste utgifter, klær, mat, transport og diverse annet jeg bruker penger på. Det tar kanskje litt tid, men for min del er der greit å synliggjøre forbruket på den måten. Har et budsjett, så med regnskapet klarer jeg heller å stoppe meg selv fra ufornuftig kjøp og har klart å spare mer etter jeg begynte med dette 😊 Å betale med kredittkort er ikke krise så lenge man får betalt ved forfall og vet hva man har brukt. Anonymkode: f470c...7bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 29. november 2016 #17 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg har en enkel plan over når de regelmessige regningene skal betales. I tillegg fører jeg oversikt over hvor mye jeg totalt har, noen ganger i året. Så lenge du tjener mer enn du bruker er ikke budsjett og regnskap så kritisk. Men før når jeg hadde dårligere råd, var et godt budsjett viktig, så jeg kunne legge nok til side for å ta de tøffeste månedene. Desember og januar var tøffe, feriemåneden og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 29. november 2016 #18 Del Skrevet 29. november 2016 Bruker Min økonomi i DnB nettbank, syns det er veldig ok. Men har kun 1 konto som denne tar utgangpunkt i - en felleskonto. Det holder i massevis for oss, og etter en tids bruk gir den grunnlag for et veldig ok budsjett. Man kan deaktivere transer, og man kan splitte transer (feks betaling kredittkort der noe er drivstoff og noe er klær, feks.) Eneste større problemet jeg har der er at en ikke kan gjøre et innskudd til å redusere en kostnad. Not a big problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå