AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #1 Skrevet 29. november 2016 Jeg liker ikke at folk sprer barnas privatliv på nett. Jeg har aldri syntes noe om det, og jeg kommer aldri til å gjøre det heller. Men dette handler om et barn med spesielle behov. En person, som jeg kjenner men som jeg ikke er venner med, har en mammablogg. Hovedtema til denne bloggen er at et av barna hennes har en diagnose. På en måte syntes jeg at hun er flink som tar opp viktige tema og forklarer prosessen familien går igjennom, men samtidig så får jeg litt vondt av barnet hennes. Hun skriver om barnets diagnose og ligger ut bilder av barnet på nett. Dette barnet som har spesielle behov har fått sin "historie" fortalt og delt på nett fra en veldig ung alder, og h*n fikk aldri valget å ha et privatliv. Barnet skal snart begynne på skolen og da vil alle kunne lese om dette barnet på internet. Jeg bare føler at det blir litt feil. Bloggen eksisterer jo ikke for barnets skyld, den eksisterer for moren og andre foreldre som vil lese om det. Jeg kan skjønne at man vil dele erfaringer og sånn, men må man ha bilde?? Må barnet kunne identifiseres for at hun skal kune skrive om det? Anonymkode: 6ada9...7aa 4
Tanuki Skrevet 29. november 2016 #2 Skrevet 29. november 2016 Enig med deg, blir helt feil for meg også. Ut i fra det du beskriver virker det som mora bruker barnets diagnose som en unnskylding for å skrive en utleverende mammablogg. Hun tror at hun kanskje bare opplyser om barents diagnose, men hun er like ille som resten av mammabloggerne. Syns virkelig synd på den ungen, fatter ikke at foreldre kan være så dumme!
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 Jeg synes dette er vanskelig. Joda, jeg kan se behovet for følelsesmessig støtte/utblåsning/whatever, men utlevering av medisinske problemer og diagnoser er ganske heavy. Tenkte det samme angående den lille jenta som døde av kreft for en stund siden, faren hennes skrev blogg og var intervjuet overalt... og det var jo mange som applauderte åpenheten og sa at bloggen hadde fått dem til å sette pris på det de har og så videre. Det var sterkt, rørende... og ganske problematisk hvis vi tenker personvern og etikk. Jeg har en venninne på facebook som har laget en gruppe for sitt syke barn, med daglige detaljerte oppdateringer om sykehusinnleggelser og medisinering. Blir noe av det samme. Hun får masse positiv feedback og støtte og har tydeligvis god nytte av dette, men likevel. Alle i gruppa vet jo at de nye medisinene hadde uforutsette bivirkninger og at "petter" derfor ikke har vært på do på fire dager. Det er ganske mye mer utleverende enn en standard mammablogg som viser bilder av barn i nye klær... Hvordan er denne bloggen da, ts, er det under fullt navn og søkbart for alle og enhver? Hvis man på død og liv skal brette ut om detaljer fra barnets privatliv synes jeg det burde være et minstekrav at man ikke gjør det identifiserbart. Anonymkode: f857c...03d 1
Missy1 Skrevet 29. november 2016 #4 Skrevet 29. november 2016 Jeg er selv mamma til et barn med spesielle behov og har vurdert å starte en blogg. En blogg om viktige temaer som igjen knyttes til egne opplevelser og vår hverdag, noe jeg tenker kunne vært nyttig for andre i lignende situasjoner som oss og samtidig viktig for den kampen mange kjemper mot systemet. Men for å skrive en blogg om disse temaene hadde jeg vært nødt å bruke mine erfaringer og historier fra vår hverdag og da syns jeg det blir vanskelig å holde barnet anonymt nok. Selvom jeg ikke hadde nevnt navn eller lagt ut bilder så ville jeg følt at jeg hadde eksponert han. Så det har blitt med tanken. Jeg mener at blogger om selve temaet er veldig bra. Bloggen må da handle om den foresattes hverdag, engasjement i forhold til rettigheter osv. Hvis bloggen heter noe sånt som www.lukas-emilianos-sykdommer.blogg.no blir det helt galt i mine øyne. Hvis bloggen inneholder barnets sykehusjournal, bilder av barnet i sårbare situasjoner osv vil ikke bloggen være noe positiv i mine øyne. Skulle jeg skrivd en blogg der barnet mitt ble nevnt ved navn og vist frem innimellom (noe jeg ikke ville fått meg selv til å gjøre uansett) skulle den bloggen hatt et positivt fokus. Vinklet til å handle om de positive tingene i vår annerledes hverdag. Men for meg blir det også å eksponere for mye :-/ 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #5 Skrevet 29. november 2016 Hadde vært bedre å skrive som anonym, men da får man ikke de deilige likes og kommentarer mot egen person vettu. Og det er jo forferdelige i denne narsissistiske tidsalder. Det er jo like viktig som luft! Om barnet er mentalt tilbakestående ser jeg på det som mindre problematisk Anonymkode: 01760...5c3
Missy1 Skrevet 29. november 2016 #6 Skrevet 29. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde vært bedre å skrive som anonym, men da får man ikke de deilige likes og kommentarer mot egen person vettu. Og det er jo forferdelige i denne narsissistiske tidsalder. Det er jo like viktig som luft! Om barnet er mentalt tilbakestående ser jeg på det som mindre problematisk Anonymkode: 01760...5c3 Du mener at så lenge barnet ikke har sin egen stemme så har ikke barnet rett på privatliv? Den siste setningen din der var stygg på flere måter altså 8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #7 Skrevet 29. november 2016 1 minutt siden, Missy1 skrev: Du mener at så lenge barnet ikke har sin egen stemme så har ikke barnet rett på privatliv? Den siste setningen din der var stygg på flere måter altså Nei, jeg mener at dersom barnet ikke har evne til å forstå at det finnes en sfære der det snakkes om den kan den heller ikke lide av det Anonymkode: 01760...5c3
Veslefrikk Skrevet 29. november 2016 #8 Skrevet 29. november 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde vært bedre å skrive som anonym, men da får man ikke de deilige likes og kommentarer mot egen person vettu. Og det er jo forferdelige i denne narsissistiske tidsalder. Det er jo like viktig som luft! Om barnet er mentalt tilbakestående ser jeg på det som mindre problematisk Anonymkode: 01760...5c3 Hvorfor? De barna som er det du kaller for "mentalt tilbakestående" har vel også krav på et privatliv, verdighet, respekt og et beskyttet liv, på lik linje med et hvilket som helst barn. 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #9 Skrevet 29. november 2016 6 minutter siden, Veslefrikk skrev: Hvorfor? De barna som er det du kaller for "mentalt tilbakestående" har vel også krav på et privatliv, verdighet, respekt og et beskyttet liv, på lik linje med et hvilket som helst barn. Les svaret jeg skrev over ditt. Anonymkode: 01760...5c3
Gjest Timaras Skrevet 29. november 2016 #10 Skrevet 29. november 2016 (endret) Barn GENERELT skal ikke skrives om på nett i det hele tatt. Aller minst legges ut bilder av. Er min mening. Trenger du hjelp. Kontakt helse sektoren der du bor. Endret 29. november 2016 av Timaras
Missy1 Skrevet 29. november 2016 #11 Skrevet 29. november 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg mener at dersom barnet ikke har evne til å forstå at det finnes en sfære der det snakkes om den kan den heller ikke lide av det Anonymkode: 01760...5c3 Nettopp det er problemet. Du antar at dersom er barn har en psykisk utviklingshemming så forstår ikke barnet seg på omverdenen. Det er jo en klassisk misforståelse. Som f.eks hvis et barn ikke har et verbalt språk og ikke kan gjøre seg forstått i verden så tror du at det barnet heller ikke forstår? Jeg kan fortelle deg en ting og det er at psykisk utviklingshemming ikke er ensbetydende med dum. Du kan aldri vite hvordan dette barnet ser verden og hvordan barnet føler. Det vil være verre å eksponere et barn som ikke har sin egen stemme enn å eksponere et barn som har en normal utvikling. Nettopp fordi barnet som har en normal utvikling kan forstå hva det går ut på og være i stand til å samtykke (når barnet når en viss alder) du kan fortelle ting og forklare ting til det barnet. Det kan ikke barnet med psykisk utviklingshemming. 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #12 Skrevet 29. november 2016 6 minutter siden, Missy1 skrev: Nettopp det er problemet. Du antar at dersom er barn har en psykisk utviklingshemming så forstår ikke barnet seg på omverdenen. Det er jo en klassisk misforståelse. Som f.eks hvis et barn ikke har et verbalt språk og ikke kan gjøre seg forstått i verden så tror du at det barnet heller ikke forstår? Jeg kan fortelle deg en ting og det er at psykisk utviklingshemming ikke er ensbetydende med dum. Du kan aldri vite hvordan dette barnet ser verden og hvordan barnet føler. Det vil være verre å eksponere et barn som ikke har sin egen stemme enn å eksponere et barn som har en normal utvikling. Nettopp fordi barnet som har en normal utvikling kan forstå hva det går ut på og være i stand til å samtykke (når barnet når en viss alder) du kan fortelle ting og forklare ting til det barnet. Det kan ikke barnet med psykisk utviklingshemming. Dersom barnet er mentalt tilbakestående, dvs har veldig lav IQ, så er dens evne til å forstå seg på omverden ganske begrenset. Det finnes for øvrig mennesker med over gjennomsnittlig intelligens som ikke har verbalt språk. Anonymkode: 01760...5c3 2
Veslefrikk Skrevet 29. november 2016 #13 Skrevet 29. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom barnet er mentalt tilbakestående, dvs har veldig lav IQ, så er dens evne til å forstå seg på omverden ganske begrenset. Det finnes for øvrig mennesker med over gjennomsnittlig intelligens som ikke har verbalt språk. Anonymkode: 01760...5c3 Jeg er ganske sikker på at du skriver det du gjør her i tråden, kun er for å provosere. Hvis ikke så er jeg redd du er i den kategorien som de du beskriver, for dette er det mest respektløse og nedverdigende jeg har lest her inne på lenge og sier mye om din evne til å forstå omverdenen. 3
sommermor Skrevet 29. november 2016 #14 Skrevet 29. november 2016 Nå vet jeg ikke hvilken mammablogg du refererer til. Men jeg vet at hun som står bak bloggen om kjempenDaniel, begynte å blogge etter ulykken til sønnen for å informere familie og venner om gutten sin tilstand.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #15 Skrevet 29. november 2016 1 time siden, Veslefrikk skrev: Jeg er ganske sikker på at du skriver det du gjør her i tråden, kun er for å provosere. Hvis ikke så er jeg redd du er i den kategorien som de du beskriver, for dette er det mest respektløse og nedverdigende jeg har lest her inne på lenge og sier mye om din evne til å forstå omverdenen. At jeg er realistisk betyr ikke at jeg har en dårlig forståelse for omverden. At du syns noen er kynisk betyr ikke at de tar feil eller har en dårlig forståelse av ting. Anonymkode: 01760...5c3
Vera Vinge Skrevet 29. november 2016 #16 Skrevet 29. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom barnet er mentalt tilbakestående, dvs har veldig lav IQ, så er dens evne til å forstå seg på omverden ganske begrenset. Det finnes for øvrig mennesker med over gjennomsnittlig intelligens som ikke har verbalt språk. Anonymkode: 01760...5c3 Men om barnet så har en begrenset evne til å forstå omverdenen, så er jo barnet så sårbart at det trenger voksnes beskyttelse mer enn noen. Jeg syns det er utrolig drøyt å mene at mennesker som ikke forstår ting på samme måte som andre skal utsettes for andre ting enn "normale". Det er jo nettopp en slik tenkning som har gjort at ressurssvake grupper har blitt utsatt for overgrep opp gjennom historien! 4
Vera Vinge Skrevet 29. november 2016 #17 Skrevet 29. november 2016 Når det er sagt, mener jeg ikke at man ikke kan starte en blogg når man har barn med spesielle behov, da jeg godt syns disse gruppene og utfordringene kan få være synlige i samfunnet. Men, man må være utrolig varsom med hva man legger ut og hvordan.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #18 Skrevet 29. november 2016 6 minutter siden, Vera Vinge skrev: Men om barnet så har en begrenset evne til å forstå omverdenen, så er jo barnet så sårbart at det trenger voksnes beskyttelse mer enn noen. Jeg syns det er utrolig drøyt å mene at mennesker som ikke forstår ting på samme måte som andre skal utsettes for andre ting enn "normale". Det er jo nettopp en slik tenkning som har gjort at ressurssvake grupper har blitt utsatt for overgrep opp gjennom historien! Jeg har aldri sagt at det er greit eller at man skal utsette barn for det. Eneste jeg sa var at det var "mindre problematisk". Så begynte dere å tillegge meg meninger. Kanskje fordi det er vanskelig å innse at noen mennesker er mer tilbakestående enn andre og forstår mindre av virkeligheten vi lever i Anonymkode: 01760...5c3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #19 Skrevet 29. november 2016 Synes det er greit. Det er verre ting som foregår rundtom i verden. Ikke skal man blogge om barn med spesielle behov og ikke skal man sette de til verden. Hva blir det neste? Anonymkode: 8c61d...a47
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #20 Skrevet 29. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg mener at dersom barnet ikke har evne til å forstå at det finnes en sfære der det snakkes om den kan den heller ikke lide av det Anonymkode: 01760...5c3 Jo, det kan det. Barnet kan forstå at det er utlevert, uten å forstå intensjonene bak, eller implikasjonene for det. Det kan være mye mer skremmende og forvirrende (mentalt tilbakestående barn blir også voksne, lærer også ting). Et normalfungerende barn kan man jo forklare hvorfor man valgte å gjøre hva man gjorde, hvorfor det ikke skader men kan være til hjelp, hva som er ulempen og fordelen med det. Et mentalt tilbakestående person kan kanskje aldri forstå, og det fremstår mye mer som et overgrep og en uthenging. Husk, syke barn om det er på den ene eller andre måten, føler på til daglig sin annerledeshet. At den annerledesheten i tillegg skal være offentlig, det kan være tungt for mange. Anonymkode: ebce0...8c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå