Gå til innhold

Feire jul med stemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er i et lite dilemma her i juletiden. Jeg er invitert til min far og min stemor til jul, sammen hennes barn. Jeg føler meg som en stor drittunge men føler jeg bare må få det ut. Til historien hører det til at jeg og min stemor ikke har det beste forholdet.. Vi har begge prøvd men vi er dessverre veldig forskjellige. Jeg har tidligere hatt et ganske greit forhold til min far men etter denne kvinnen kom inn i bildet er det desverre blitt dårligere og vi har mye mindre kontakt. I år har de altså valgt å invitere oss til julefeiring hjemme hos dem, (egentlig hjemme hos oss men siden jeg ble skvist ut bor jeg ikke der lenger), noe jeg synes er vanskelig. For det første ønsker jeg å feire jul en plass jeg føler meg velkommen, og det gjør jeg ikke "hjemme" der lenger. Selv om jeg har nøkkel kan jeg ikke bare låse meg inn, det er veldig unaturlig for alle parter. Jeg hadde et soverom men det er nå blitt tatt over av barna til stemoren min. Mitt forhold til stemoren min er stort sett å hente henne drita full på fester/byen i helgene. Da snakker vi typ ikke klare å gå på 2 ben fylla. Jeg synes dette er veldig slitsomt, fordi hun har også dratt med seg min far. I min oppvekst så jeg veldig sjeldent min far røre alkohol, og heller ei røyke. Nå føler jeg at han er blitt en svamp og tar seg mye oftere en øl og en tur på byen. Kanskje jeg overreagerer, men det er veldig vanskelig. Man blir jo bekymret for menneskene man er glad i ikke sant :opplyser: Men men over til dilemmaet. Min bestefar er også invitert på julefeiring her i år, og det er det eneste som taler for at jeg ønsker å delta. Han fikk nettopp påvist kreft og dette er antagelig den siste julen vi får med han.. Sett i lys av dette prøver jeg å overtale meg selv til å takke ja til å komme. Jeg synes bare det er så vanskelig fordi jeg klarer virkelig ikke å like stemoren min. Jeg har år på år gitt henne fine gaver, vært hyggelig, hjulpet til, hentet henne på utallige fester osv men får bare dritt tilbake. Det sekundet jeg kommer inn i deres hjem er jeg hennes slave. "xxx dekk på bordet", *xxx kan du hente ved?*, Gjør ditt gjør datt, *xxx rydder du av bordet?* osv.. jeg vet dette er teite eksempler men ville dere behandlet gjestene deres slik? Fordi det er jo det vi er når vi er der så sjeldent.. Hvis jeg snakker i telefonen med min far kan jeg også høre at hun sier "slemme ting" bak min rygg, eller prøver å få min far til å ta avgjørelser som gjør ting mer vanskelig for meg. Det føles ut som at hun alltid er ute etter meg. De drar på ferier, de spiser middag hos svigers, spiller brettspill på hytten og drar på lange bilturer.. Jeg er rett og slett sjalu kanskje. Fordi jeg blir ikke invitert på noen ting, jeg er rett og slett støtt ut. Det eneste de "inviterer" meg til er når det gagner de.. Som eks på juleaften fordi jeg kan stille som sjåfør.  Eller barnevakt eks.. Uff, føler det er mye klaging men jeg blir gal av å gå å gnage på dette. Jeg føler meg mer velkommen hjemme hos svigers som jeg har kjent knapt ett år en jeg gjør "hjemme hos meg selv".... Vet ikke helt hva jeg håper å få ut av dette, kanskje det bare er en utblåsning.. 

Anonymkode: 9b118...d13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra det du forteller så forstår jeg frustrasjonen din, ts. Men med tanke på at det antas å være din bestefars siste jul så tenker jeg du kanskje ville følt det litt sårt å ikke ha mottatt den muligheten til å være med han den kvelden, du ville kanskje angret litt? Du trenger vel forsåvidt ikke å være god venn med stemoren din for å holde ut en jul der, det holder vel med helt vanlig folkeskikk når du må henvende deg til henne. Så kan du fokusere på å skape en trivelig siste jul med bestefaren din. Håper du finner den beste løsningen for deg da :klem:

Skrevet

Var jeg deg ville jeg feiret med far og bestefar. 

Fokuser på bestefar. Er han gammel og sitter stort sett i stolen- sitt ved siden av . Når stemor spør Lm urimelige tjenester du ikke ønsker :svar at akkurat nå snakker du med bestefar- så hvis det ikke kan vente, -så kan du ikke...

Anonymkode: 4e54d...d27

• Liker 1
Skrevet

Huff, dette høres ikke så særlig bra ut, men det er et par ting jeg har lyst til å kommentere. Jeg er en gammel traver her på KG, og har lest utallige tråder gjennom årene. Jeg tenker at det er relativt vanlig å gjøre om pikerom til mer type gjesterom eller det gies til yngre søsken/stesøsken som bor hjemme. Du skriver ikke noe om at hennes barn bor hjemme, eller om det er at hennes barn "okkuperer" ditt pikerom når de er på besøk.... For meg er det en vesentlig forskjell på om ditt rom er laget om til gjesterom og om din far og stemor har andre gjesterom. Har de andre gjesterom og ditt står "urørt" er det kanskje mest naturlig at du sover på ditt gamle rom. 

Når det gjelder å hjelpe til så kan jeg si dette: vi har 4 voksne barn og tilhørende svigerbarn, samt barnebarn. Når vi er samlet hjemme hos oss i julen MÅ jeg har hjelp, men vi fordeler oppgavene. Alle må hjelpe til å dekke bordet, vaske opp osv, mine barn er på en måte både gjester i jula, men samtidig klarer vi ikke å være samlet uten at jeg får hjelp.... Skjønner at du blir irritert om det er kun du som må bidra og ikke stesøsken, men det skriver du ikke noe om...

Jeg skjønner at det er mange såre opplevelser med din stemor og at dere ikke har noe godt forhold, men jeg hadde valgt å feire jul hos de siden dette kanskje er din bestefars siste jul. Bit det i deg, og gled deg heller over å få feire jul med bestefar. Ta heller en prat med faren din etter jul, og forsøk å få han til å forstå litt hvordan du føler det. 

Stor klem til deg

Anonymkode: e6771...c49

• Liker 1
Skrevet

Ville bitt tenna sammen, kos deg med bestefaren din❤️

Anonymkode: 93927...54a

Skrevet

Du kan jo feire julaften hos svigers, men være hos bestefaren din de andre dagene. 

Anonymkode: 4968b...a44

• Liker 1
Skrevet

Huff føler med deg, men tenker som de andre at du bør fokusere på bestefar denne julen. Jeg ble litt forvirret over at du er såret over ikke å bli bedt med på ting, når du har så mange motforestillinger mot å være sammen med dem.

Anonymkode: 7290c...48b

Skrevet

Forstår godt at det ikke enkelt når foreldre finner ny partner, spesielt om man ikke synes om den nye.  

Du skriver at du har nøkler til hjemmet ditt, men at du føler deg skviset ut.  At de to drar på ferier og turer sammen, og at du ikke er invitert.  Alt dette får meg til å gjette at du er ung voksen, kanskje 20 år?  For jeg tror ikke de fleste over 20 år forventer at rommet deres skal stå intakt når de en sjelden gang overnatter.  Ei heller tror jeg det er vanlig at barn over 20 år forventer å bli invitert på ferier og turer når far/mor har fått seg kjæreste.  Da har man som oftest et eget liv. 

Om du og far har bodd lenge sammen alene, så forstår jeg at det er sårt å oppleve at han har endret seg etter at han fikk kjæreste.  Han har til og med valgt en kjæreste som du synes drar ham ned.  Du kan tenke ditt, og din far synes også å vite hva du mener.  Likevel er det din fars valg, og det må du akseptere.  

Jeg hadde takket ja til invitasjonen.  Hvis du ikke bor så langt fra, så ankommer du like før middag.  Opptre som gjest, for det er jo det du er!  Altså tilbyr du deg å hjelpe til, men oppfører deg ikke som "husets datter".  Prat med bestefaren og faren din.  Vær korrekt høflig med alle andre.  Jeg er sikker på at det vil glede både faren din og bestefaren din.   

Skrevet

TS her.

Vil gjerne oppklare noen ting.. 

På tidspunktet stemoren min flyttet inn til min far bodde jeg hos han 50/50, hun hadde jo med seg to barn og det var ikke flere rom.. jeg "måtte" ikke flytte til min mor, men alternativet var jo ikke akk bedre.. I forhold til det å bli invitert med på ferier o.l synes jeg det er vanskelig siden stemor sin eldste er bare født ett år før meg, og er alltid med. Hvorfor blir de invitert med men ikke jeg? Jeg føler meg ekskludert fra "kjernefamilien". En gang jeg spurte om hva de skulle på sommeren fikk jeg beskjed om at de skulle på reise.. Når jeg spurte om hvorfor jeg ikke hadde blitt invitert fikk jeg beskjed om at det var for dyrt å ha meg med. :) Takk for den.. 

Til deg som skrev lenger oppe om at du trenger hjelp når du holder julefeiringen, det skjønner jeg godt! Jeg hjelper mer en gjerne til, men synes det er slitsomt når jeg er den eneste som må hjelpe til. Jeg har mange ganger tatt opp denne problematikken men får bare tilbake at jeg lager kvalme. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Vil gjerne oppklare noen ting.. 

På tidspunktet stemoren min flyttet inn til min far bodde jeg hos han 50/50, hun hadde jo med seg to barn og det var ikke flere rom.. jeg "måtte" ikke flytte til min mor, men alternativet var jo ikke akk bedre.. I forhold til det å bli invitert med på ferier o.l synes jeg det er vanskelig siden stemor sin eldste er bare født ett år før meg, og er alltid med. Hvorfor blir de invitert med men ikke jeg? Jeg føler meg ekskludert fra "kjernefamilien". En gang jeg spurte om hva de skulle på sommeren fikk jeg beskjed om at de skulle på reise.. Når jeg spurte om hvorfor jeg ikke hadde blitt invitert fikk jeg beskjed om at det var for dyrt å ha meg med. :) Takk for den.. 

Til deg som skrev lenger oppe om at du trenger hjelp når du holder julefeiringen, det skjønner jeg godt! Jeg hjelper mer en gjerne til, men synes det er slitsomt når jeg er den eneste som må hjelpe til. Jeg har mange ganger tatt opp denne problematikken men får bare tilbake at jeg lager kvalme. 

Da skjønner jeg deg enda mer, og gir deg min fulle støtte. Jeg har både stebarn og egne barn, og jeg for min del synes det er lettere å be egne barn om hjelp til feks oppvask når alle er samlet enn stebarn. Må si jeg synes faren din er "svak" som lar henne dure på sånn, for å få en ny familie til å fungere någenlunde er cluet å gjøre et tappert forsøk på å behandle alle likt. Hvilket jeg synes din far og stemor har gjort en dårlig jobb med. 

For din egen del håper jeg du drar til faren din i julen og får feiret med bestefar, bit det i deg og ta heller et oppgjør med far og stemor etter jul. 

Anonymkode: e6771...c49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...