Gå til innhold

Skatteklasse 2, ektefelle, dobbelt minstefradrag?

Milo Minderbinder

Anbefalte innlegg

Ok.

Jeg er gift, og min kone har til nå i år ikke vært i arbeid, og har heller ikke hatt økonomiske rettigheter på andre måter enn de som lovnedfelt er avledet av meg og min inntekt. Følgelig fikk jeg justert min skatteklasse til 2.

Min nabo sa til meg at dette vil avstedkomme at jeg får dobbelt minstefradrag? Stemmer dette?

Nå har min kone riktignok nettopp begynt i arbeid, men dette arbeidet vil, ettersom det er såpass sent i året, ikke medføre at hun vil tjene mer enn maksimun 15 til 20 tusen, hvorfra hun vil betale skatt.

Den 31 desember i år vil min inntekt, antar jeg, har banket seg inn på rundt 405 000, og jeg vil da ha betalt rundt 120 000 i skatt. Jeg har ikke så veldig masse gjeld; men nok til at det gir et visst utslag i renter.

Jeg undres da... har jeg betalt nok skatt? Vil jeg få dobbelt minstefradrag.det vil si... med en viss reduksjon langs det at vi giftet oss 20 februar, samt at hun nettopp har begynt å jobbe ,

Noen som vet?

Takk.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke dobbelt minstefradrag, dobbelt personfradrag. Det gjelder for hele året, så lenge dere er gift 31. desember, og hun tjener såpass lite som hun gjør. Men hennes inntekt skal da skattes med din marginalskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil det, slik jeg makter å analysere det ut i fra min matematiske blindhet, kunne se ut som om jeg i alle fall ikke har betalt for lite skatt.... eller?

Takk skal du ha... :-)

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...