Gå til innhold

Kan jeg tvinges til jobbmøte når 100% sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er operert og 100% sykemeldt fra sykehuslegen i flere uker. Sjefen sa jeg "måtte" (eller:"du må") delta på et møte i et prosjekt jeg er med i midt inne i sykemeldingsperioden. Dette medfører reising i flere timer samt møte. Kan han si dette? Dette skurrer i mine ører. 

Anonymkode: 285c1...bbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er operert og 100% sykemeldt fra sykehuslegen i flere uker. Sjefen sa jeg "måtte" (eller:"du må") delta på et møte i et prosjekt jeg er med i midt inne i sykemeldingsperioden. Dette medfører reising i flere timer samt møte. Kan han si dette? Dette skurrer i mine ører. 

Om dette er ett møte som angår ett prosjekt som du skal jobbe med når du kommer tilbake samt at det er ett møte alle nøkkelpersoner bør være tilstede på så kan sjefen anmode men ikke kreve.

Nå vet jeg ikke hvilken operasjon du har tatt men det vil nok påvirke til en viss grad hvorfor sjefen din ba deg om å stille.

Skrevet

Nei, det kan ikke kreves. Sjekk om det er noen mulighet til å,delta via Skype, FaceTime eller bare telefon. 

Anonymkode: c9c6a...fa0

Skrevet

Nei han kan ikke kreve det. 

Anonymkode: 0c89f...00f

Skrevet

Du må vel ikke, men høres ut som du bør. Er arbeidsgivers marked, er man ikke fleksibel og løsningsorientert kan man risikere å  bli mislikt eller faset ut 

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen kan "si" hva han vil. 

Du er sykemeldt 100% og legen har vurdert det slik at du ikke egner deg for arbeid. Da skal du heller ikke gjøre det. 

Det er helt vanlig at sjefer prøver seg på alt mulig rart. Ofte er det på grunn av uvitenhet eller at de ønsker å få noe gjort. Det blir dessverre din oppgave å "lære" ham å forholde seg til arbeidsmiljøloven. Du skal altså ikke delta på noe som helst. 

Skrevet

Jeg er allerede nederst på rangstigen men jobber i kommunal sektor så har mitt på det tørre. Blir veldig lite verdsatt ift lønn, så har ingen motivasjon til å jobbe når jeg er syk/sykneldt... 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, aicelain skrev:

Du må vel ikke, men høres ut som du bør. Er arbeidsgivers marked, er man ikke fleksibel og løsningsorientert kan man risikere å  bli mislikt eller faset ut 

Tullprat. Vi forholder oss til arbeidsmiljøloven i Norge, ikke enkelte sjefers forgodtbefinnende eller mangel på kunnskap om hva som er tillatt i norsk arbeidsliv. Det du beskriver er en mobbe og utestengelse kultur som fagbevegelsene har i alle år jobbet mot og avskaffet. 

Bare at du sier sånt gjør at jeg får lite lyst å ha deg som kollega. :opplyser:

Skrevet

Herregud for en sjef. jobber selv i kommunal sektor. Ingen kan tvinge deg til å gå i møte når du er fulltidssykemeldt. Nå vet jeg ikke hvilket inngrep ts har fått utført men det å  være nyoperert medfører risiko for komplikasjoner /ofte sterke smertestillende i etterkant som ikke samsvarer med timer reising /kjøring + bidra konstruktivt i møte.  så bli hjemme så du kommer fortere til hektene.  finnes alltid noen idiotiske sjefer som ikke forholder seg til arbeidsmiljøloven . 

Anonymkode: c7cc7...2a7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...