Gå til innhold

trøtt hele dagen, men får ikke sove om kvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

heihei! :)

Overskriften sier det meste, jeg går rundt å kan være stuptrøtt hele dagen, mens i 8-tida om kvelden kvikkner jeg til. Å prøve å arbeide med skolearbeid etter skolen nytter ikke, jeg klarer overhode ikke å konsentrere meg og det resulterer som oftes i at jeg sovner. Etter 8-9-tida om kvelden derimot kan jeg gjerne sitte oppe å jobbe i flere timer, kanskje hele natta, uten problem (uansett om jeg har sovet tidligere på dagen eller ikke).

Dersom jeg ikke legger meg før jeg "kvikkner til" klarer jeg heller ikke å sove om kvelden, og jeg kan ligge våken i flere timer. Dette er utrolig slitsomt med tanke på at jeg går på skole, og har mye skolearbeid. Jeg har prøvd å slutte å sove på dagtid, og legge meg i 10-11-tida hver kveld over en lengre periode for å prøve å få en bra døgnrytme, men det resulterte bare i at jeg fikk alt for lite søvn og fungerte ikke i hverdagen så jeg ga opp.

Noen andre som har det slik, eller vet hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må slutte helt med å sove på dagtid. Begynn å trene etter skolen, og spis sunnere. 

Anonymkode: 56684...1a1

Skrevet

Det har blitt gjort en del undersøkelser som viser at lyset fra data- og telefonskjermer påvirker søvnen dersom du bruker pc/laptop eller telefon rett før du skal sove. Kan du legge fra deg eventuelle vaner med å se på den typen skjermer før du skal sove?

Jevn døgnrytme hjelper også mange (det er selvfølgelig unntak her også :) )

Ikke sove på dagtid pleier hjelpe (ser du har prøvd, men nevner det allikevel)

Gå tur utpå kvelden. Trenger ikke være timevis, men sånn 15-20 minutter er fint.

Spis sunn mat. Har du fått sjekket om du er lav på noen vitaminer? 

Anonymkode: 50bef...e9c

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

Å endre et søvnmønster kan ta lang tid. Det er viktig at du ikke gir opp med en gang fordi du ikke ser umiddelbare resultater. 

Slå av alle skjermer rundt 10. Ikke legg deg før du virkelig er trøtt. Å ligge i sengen og vente på at du blir trøtt er lite hensiktsmessig, og i tillegg vil det skape et ekstra stress om at du må sove for å få tilstrekkelig søvn, noe som gjør det enda mer våken. Behold den samme rytmen i helgene. Ikke vær lenger oppe i helgene bare fordi du har fri. Stå også opp til samme tid. 

Spiser du nok i løpet av skoledagen? 

Blir du mer sliten og trøtt i løpet av en skoledag? 

Har du sjekket eventuelle mangler? 

Hvor lenge har du vært plaget med dette? 

Ellers vil jeg råde deg til å oppsøke lege dersom dette vedvarer og det går utover tiden du er våken. 

Anonymkode: 9ff87...dfe

Skrevet

Har til tider samme problem men jeg anbefaler deg å prøve å kutte ut koffein og røyk (dersom du bruker det). Jeg blir også veldig "aktiv" i hjernen på kveldstid, så for meg hjelper det noen ganger å legge seg før eller akkurat klokken 9, og så stå opp klokken 5 på morgenen. Dersom du blir mest aktiv i 8 tiden kan du jo prøve å legge deg da. Men jeg vil også si at det ikke er naturlig for oss mennesker å slavisk følge en soverutine, ideelt sett skal vi legge oss hver gang vi kjenner at kroppen vil legge seg, og ikke alle er tilpasset denne A4 tilværelsen..

Skrevet

Har akkurat samme problemet.. Så du er ikke alene

Anonymkode: 03b6e...f93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...