AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #21 Skrevet 1. desember 2016 2 timer siden, Snurrepurre skrev: Kan man ikke bære barnet forovervendt med adapt? :/ Man bør vel aldri bære forovervendt, sånn egentlig. Men 360 er den eneste på markedet der man kan bære ergonomisk forovervendt. Det er bedre å bære på hofta, eller på rygg der babyen ser over skulderen. Anonymkode: 6837a...7fa 1
Gjest Sisti Skrevet 1. desember 2016 #22 Skrevet 1. desember 2016 5 timer siden, Snurrepurre skrev: Kan man ikke bære barnet forovervendt med adapt? :/ Nei, men fremovervendt bæring er uansett ikke anbefalt, kun for kort tid om gangen (type ti minutter) og da helst hjemme. Baby blir lett overstimulert og har ikke mulighet til å skjerme seg, i tillegg til at den ikke får riktig kurve i ryggen. Og det funker kun fra man kan droppe nyfødtinnlegg (tidligst 4 mnd). Som nevnt over er rygg eller hoftebæring bedre for nysgjerrige babyer (men det er heller ikke for de aller minste). Jeg har en skikkelig nysgjerrigper jeg også, men han har jo aldri blitt vant med å bæres forovervendt, så han koooser seg innovervendt og er flink til å følge med ved å snu på hodet.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #23 Skrevet 1. desember 2016 Jeg endte opp med å kjøpe Stokke MyCarrier. Ikke til meg selv da, men som gave til søster. De hadde Stokke MyCarrier, en fra ergobaby og en fra babybjörn i butikken. Jeg endte på denne fordi barnet kommer høyere opp på ryggen og de kan se over skulderne. De andre ble barnet sittende med ansiktet mot ryggen til bæreren. Anonymkode: 1d94a...30c
Gjest Sisti Skrevet 1. desember 2016 #24 Skrevet 1. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg endte opp med å kjøpe Stokke MyCarrier. Ikke til meg selv da, men som gave til søster. De hadde Stokke MyCarrier, en fra ergobaby og en fra babybjörn i butikken. Jeg endte på denne fordi barnet kommer høyere opp på ryggen og de kan se over skulderne. De andre ble barnet sittende med ansiktet mot ryggen til bæreren. Anonymkode: 1d94a...30c Men den er ikke ergonomisk riktig for barnet (kun for bærer). Kan være nyttig å vite hvis man er opptatt av sånt. Med ergobaby kan man få de høyt nok hvis man justerer selen riktig. Men det avhenger jo mye av kroppsfasong, ikke alle seler passer alle. Men finnes mange gode ergonomiske seler - Manduca, Beco, Lenny Lamb, Angelpack...
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #25 Skrevet 1. desember 2016 3 timer siden, Sisti skrev: Nei, men fremovervendt bæring er uansett ikke anbefalt, kun for kort tid om gangen (type ti minutter) og da helst hjemme. Baby blir lett overstimulert og har ikke mulighet til å skjerme seg, i tillegg til at den ikke får riktig kurve i ryggen. Og det funker kun fra man kan droppe nyfødtinnlegg (tidligst 4 mnd). Som nevnt over er rygg eller hoftebæring bedre for nysgjerrige babyer (men det er heller ikke for de aller minste). Jeg har en skikkelig nysgjerrigper jeg også, men han har jo aldri blitt vant med å bæres forovervendt, så han koooser seg innovervendt og er flink til å følge med ved å snu på hodet. Har du kilder til det med forovervendt? hadde vert greit å lese ☺ Anonymkode: ee237...82f
Gjest Sisti Skrevet 1. desember 2016 #26 Skrevet 1. desember 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kilder til det med forovervendt? hadde vert greit å lese ☺ Anonymkode: ee237...82f Ergobaby skriver litt om det selv her: https://store.ergobaby.com/ergobaby-faq " We view the front-outward position ('facing out') as a supplemental option for short, active periods and not as the primary carrying method over multiple hours. Now and again, situations arise where parents — and children — prefer this position. Naturally, there is a greater risk of overstimulation than with the 'facing in' position, since the child cannot actively turn away. " https://blog.ergobaby.com/2011/02/facing-in-facing-out-a-science-based-view-on-baby-carrying-positions/ " However, we only recommend front outward facing for very short periods of time in calm and well-known, preferably (well-known for the baby) environments, and as long as the baby is at least six months old." En litt mer kritisk link: http://www.boba.com/blog/nine-reasons-not-to-carry-your-baby-facing-out
Gjest Sisti Skrevet 1. desember 2016 #27 Skrevet 1. desember 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitatkrøll
Gjest Sisti Skrevet 1. desember 2016 #28 Skrevet 1. desember 2016 Forøvrig ble jeg også advart av helsesøster mot å bære forovervendt (jeg bærer mye). Nå var jeg jo klar over det på forhånd, men greit at hun også var klar over det. Korte perioder i kjente omgivelser går jo fint, men man må spørre seg om man skal kjøpe en sele mange oppfatter som litt mindre praktisk for noe man ikke benytter seg av ofte. Adapt er flott med at man slipper nyfødtinnlegg og den upraktiske borrelåsen som 360 har. Men hvis man absolutt vil bære forovervendt er 360 et mye bedre alternativ enn for eksempel Babybjörn og Stokke.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #29 Skrevet 1. desember 2016 Nå har jo egentlig Sisti svar veldig godt på det med foroverbæring. Vil bare legge til at det ble gjort forskning på det i Skottland der de fant ut at det ikke var bra med foroverbæring pga tilknytning og stress for babyen, og at det kunne føre til uro og engstelse. Babyene/barna opplevde det som vanskeligere å få kontakt med foreldrene, og de ble sjeldnere snakket til. Det var mindre kontakt mellom forelder og barn. Babyene som ble båret tradisjonelt innover lo mer, var mer lyttende og sov bedre. Det ble vist at de hadde lavere nivåer av stress enn de som ble båret utover. Anonymkode: 6837a...7fa
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #30 Skrevet 1. desember 2016 Unnskyld, glemte kilde: http://app.dundee.ac.uk/pressreleases/2008/prnov08/babybuggies.htm Anonymkode: 6837a...7fa
Snurrepurre Skrevet 1. desember 2016 #31 Skrevet 1. desember 2016 Se der! Takk for masse flott info ikke noe jeg som soon to be førstegangsmamma hadde tenkt på i det heletatt! Men det gir mening når dere sier det ❤️ Da blir det nok adapt på oss
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå