Gå til innhold

Kommentarer fra slekt og venner angående min barnløshet

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Jeg har en venninne som er 34 år gammel og fremdeles barnløs. Slekt og  venner, til og med kollegaer har begynt å spørre hvorfor hun fremdeles er barnløs. Dette er ubehagelig, både for meg og venninnen min. Hun blir litt "forfjamset" hver gang spørsmålet dukker opp og jeg vet heller ikke hva jeg skal si i hennes forsvar. Hun svarer som regel at hun ikke har kommet dit enda, men jeg vet at det plager henne at folk spør. Nettopp fordi hun ønsker seg barn og familie, men har dessverre aldri vært i et forhold der det har vært aktuelt. Hva bør jeg si i hennes forsvar? Og hva burde hun svare?

Endret av Vinglepetra
Videoannonse
Annonse
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Må bare legge til at jeg synes det er frekt å spørre om sånt. Folk bør tenke seg om mer, før de spør.

Skrevet

Sånt er bare noe man må ta med godt humør og si som det er: Jeg har aldri truffet en mann jeg kan tenke meg barn sammen med. Ingen vits i å sette dem på plass eller bli sur. 

Skrevet

Jeg har ingen mann som kan fylle meg med sæden hans

Anonymkode: 6ff8f...6b0

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, O.G. skrev:

Sånt er bare noe man må ta med godt humør og si som det er: Jeg har aldri truffet en mann jeg kan tenke meg barn sammen med. Ingen vits i å sette dem på plass eller bli sur. 

Jeg er faktisk uenig i det med å sette dem på plass. Sånne spørsmål er hinsides ufine og ufølsomme, og det VET folk om de bare gidder tenke i to sekunder. De må ikke få lov til å holde på sånn. 

Jeg er 35 og barnløs. Jeg var evig singel til jeg var 33, så det er rett og slett derfor jeg ikke har barn. Det var fryktelig sårt når folk skulle spørre og kommentere da jeg var singel og rett og slett ikke visste om jeg noen sinne kom til å treffe en å få barn med. Spesielt fascinerende når folk som var utmerket klar over at jeg var singel spurte og grov om sånt.. samtidig som de samme personene var sterkt imot at folk dro til danmark eller lurte mannfolk de traff på byn. 

Jeg sa skarpt ifra at det ikke var ok å spørre om sånt, at det var veldig personlig og sårt, og at de kunne passe sine egne saker. Sjelden folk spurte noe mer etter å ha fått den beskjeden. 

Anonymkode: 48687...76e

• Liker 14
Skrevet

Jeg er 32, og har hatt spørsmålet ganske ofte siden jeg fylte 27. Til og med på intervju(!).

Synes det er ufattelig frekt å spørre om slik. Hva om hun har mistet? Hva om hun bare ikke vil? Hva om hun er syk og ikke kan? Hva om hun ikke kan av økonomiske grunner? Hva faen?! Det kan jo være underliggende gjunner som er ganske sensitive.

Anonymkode: ff257...d48

• Liker 4
Skrevet

Folk burde passe sine egne saker egentlig samtidig så kommer man dessverre ikke unna spørsmålet når det forventes i samfunnet at man skal reprodusere seg. Min bestemor har mast om barnebarn i flere år nå og jeg skulle dessverre ha gitt henne det for lenge siden om jeg kunne. Det hun ikke vet dessverre det er det at jeg har pcos, og at jeg mest sannsynlig aldri kommer til å få egne barn. Så det sårer meg derfor på en måte når jeg blir spurt av hun og andre rundt meg.  Samtidig så sårer det meg også at de 3 søskene til min mamma har blitt besteforeldre allerede.. og de som har fått barn er yngre enn meg. Min mor er forsåvidt også eldst i søskenflokkem sin så jeg burde ha fått barn for 5 til 7 år siden. 

Skrevet

Hvis det hadde vært venner eller familie av meg som spurte ville jeg svart ganske kjapt i retning "er ikke det et veldig privat spørsmål å stille noen?" og satt øynene i dem. Min mening er at noen mennesker tror det er ok å invadere andres private sfære og da fortjener de et svar som belyser problemet - det er ikke greit.

• Liker 2
Skrevet

Hun burde vel spørre tilsvarende personlig og idiotisk tilbake.... som for eksempel "hvilke stilling liker du i senga?...." 

Skrevet

Trekk pusten, se personen rett i øyene og si at det barn eller ikke barn faktisk er et personlig valg og at en kvinnes verdi ikke lengre måles i hvor mange barn hun trykker ut i løpet av livet.

Møt blikket, det er viktig. Er du feig og unnvikende spør de bare mer. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk uenig i det med å sette dem på plass. Sånne spørsmål er hinsides ufine og ufølsomme, og det VET folk om de bare gidder tenke i to sekunder. De må ikke få lov til å holde på sånn. 

Anonymkode: 48687...76e

Jo da, men man har sikkert vært den som selv har stilt personlige spørsmål om ting man ikke har en skit med da, så sånn sett så blir "det hver sin tur". 

Skrevet

"Burde ikke du forfremmes snart, den stillingen du har er vel for mennesker under 25?"

Anonymkode: bc8ed...549

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, O.G. skrev:

Jo da, men man har sikkert vært den som selv har stilt personlige spørsmål om ting man ikke har en skit med da, så sånn sett så blir "det hver sin tur". 

Det er ikke alle oss som er sånn. Noen av oss er sensitive på saker som dette.

Selv har jeg ett enebarn, og kunne ikke fordra den tiden (de årene!!) da folk hele tiden spurte når neste mann skulle komme. Eller om vi bare har ett barn. Har man ikke kunnskaper om den som sitter ved siden av seg har ett eller ti barn, så bruker man vitterlig ikke ordet bare for å definere antallet. Da har man heller ingen kunnskaper om hvilke utfordringer den familien eventuelt har i hverdagen! Nå har barnet mitt heldigvis begynt å bli så stort, at folk skjønner automatisk at om vi ville hatt flere barn, så hadde de kommet for noen år siden.

Det var litt off topic kanskje det siste avsnittet mitt her, men måtte bare få det ut.. 

Jeg har noen slektninger, unge barnløse par. Noen har diagnoser selv som i noen tilfeller er arvelige, andre er mer a4 slik at de skal ha hus helt klart og så videre først til punkt og prikke før man får barn. Men nettopp på grunn av avsnitt to, og min kjennskap til at man har ulike liv, så spør jeg heller ikke om når man skal formere seg!

Anonymkode: 3fba9...f06

• Liker 1
Skrevet

Svarer som det er: jeg treffer dessverre bare menn som tror at kvinner kan få barn til de er 45 og føler seg for ung til å bli far i en alder av 40 og det er deres rett å bestemme når jeg skal få barn. Det er trist, men det er bare sånne menn jeg får. 

Anonymkode: 6c19c...05a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svarer som det er: jeg treffer dessverre bare menn som tror at kvinner kan få barn til de er 45 og føler seg for ung til å bli far i en alder av 40 og det er deres rett å bestemme når jeg skal få barn. Det er trist, men det er bare sånne menn jeg får. 

Anonymkode: 6c19c...05a

Ta saken i egne hender da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...