Gå til innhold

Barn som ikke bruker refleks...

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue
Skrevet

Typen min kjørte hjem til meg på kvelden for noen dager siden, og da han kom inn til meg var han helt skjelven og rimelig forbanna på samme tid. En gjeng med unger uten refleks hadde sprunget ut i veien (det var ikke gangfelt), og han var ikke langt fra å kjøre de rett ned sa han. Heldigvis er det en moderne bil med gode bremser, hvis ikke... ja, dere kan jo tenke dere selv. Hadde han ikke fulgt godt nok med hadde minst 1 barn blitt meid rett ned av bilen. Takk og lov for at dette var gjennom et boligfelt med lav fartsgrense, hadde dette skjedd lenger ned i veien kunne det ha blitt en stygg ulykke. Det vrenger seg ennå i magen min når jeg tenker på hva som kunne ha skjedd om han faktisk kjørte over noen... Og dette var i november, hadde det vært langt uti desember hadde det vært enda mørkere ute :(

Altså... jeg skjønner at foreldre ikke kan ha styr på hva barna har på seg og ikke har på seg 24/7, men refleks burde være PÅBUDT når det begynner å mørkne ute. Om de har på seg mørke klær blir de helt usynlige. Jeg håper foreldre flest har vett til å fortelle barn hvor viktig refleks er og at det kan bety forskjellen på liv og død, og at de skal være forsiktige når de krysser veien. Kjøp gjerne sånne refleks klistremerker og sett de på jakker og sko, ja, klistre det gjerne midt i panna deres om dere kan. Det selges også luer og skjerf med reflekstråder både for voksne og barn, eller så kan man kjøpe det og strikke selv. Voksne er forresten også utrolig dårlig på dette, spesielt de som er ute å jogger sent på kvelden. Helt sorte treningsklær og ingen refleks... det er lurt, ja! :erter:

Man tenker gjerne ikke over det, men selv de som bare har refleks på joggeskoene eller sydd inn i jakka som detalj nærmest lyser opp i mørket i forhold til de som ikke har noe som helst på seg.

Tenk nå også på den stakkars sjåføren som kan slite med det resten av livet om noen blir kjørt ned og drept rett og slett fordi de ikke ble sett før det var for sent.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viktig budskap! Jeg hadde vært vettskremt selv. Det er foreldrenes oppgave å sørge for at barna bruker refleks!!!! :O

• Liker 3
Skrevet

Hørest nesten ut som det spillet ungene driver med nå for tiden. Det handler om å løpe ut i veien uten refleks og havne nærest bilen uten å bli truffet

Anonymkode: 94028...8a8

Skrevet

For et par år siden delet jeg ut refleks til et par som jeg nesten kjørte på. Har aldri i mitt liv fått så mye kjeft! Det er ikke sånn at selv om fotgjengere ser bilen, så ser ikke fører automatisk fotgjengere.
Har selv barnebarn og alt deres yttertøy har isydd refleks i omtrent alt av sømmer. På skolesekken mysser det av løse refleksfigurer heldigvis. Det er absolutt foreldrenes ansvar at barn er utstyrt med refleks.

Kanskje årets lille ekstragave kan bli en sånn som jeg viser under. 3 for 2 nå.

http://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-Mini-LED-/31-5070-2

• Liker 2
Skrevet (endret)

,,,,,,,

Endret av Shopp
  • Liker 2
Skrevet

Fordi barn kan løpe ut i veien, uforvarende, så er en del av trafikkopplæringen å være ekstra varsom vedd passering av barn. 

Jeg hadde en time med en trafikklærer for å "prøvekjøre" med annen lærer før oppkjøring. Hun kommenterte ved passering av en voksen med to barn; - Å den hånda er sleip. Og la til noe jeg ikke husker ordrett om at barn som leier voksne ikke er en sikkerhet for at de ikke vrir seg løs og løper ut i veien. Større barn tenker heller ikke når de er ute og leker. 

Men, voksne har et ansvar for å påse at barn og unge utstyres med refleks. Det finnes så mye av reflekser i dag at det er helt unødvendig å gå ut i mørket uten. Ingenting så lite er bedre skadeforbyggende enn en refleks eller tre. 

Hjertesukk, hvem bruker alle de refleksluene og vottene folk viser frem stolte bilder av i strikkegruppene på facebook? 

Anonymkode: 3bbf8...197

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet
1 minutt siden, Belima skrev:

For et par år siden delet jeg ut refleks til et par som jeg nesten kjørte på. Har aldri i mitt liv fått så mye kjeft! Det er ikke sånn at selv om fotgjengere ser bilen, så ser ikke fører automatisk fotgjengere.
Har selv barnebarn og alt deres yttertøy har isydd refleks i omtrent alt av sømmer. På skolesekken mysser det av løse refleksfigurer heldigvis. Det er absolutt foreldrenes ansvar at barn er utstyrt med refleks.

Kanskje årets lille ekstragave kan bli en sånn som jeg viser under. 3 for 2 nå.

http://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-Mini-LED-/31-5070-2

Du fikk kjeft? Var nå heller de som skulle fått så ørene flagra, du prøvde jo bare å unngå at noe slikt skulle skje igjen.

Gjest BabyBlue
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørest nesten ut som det spillet ungene driver med nå for tiden. Det handler om å løpe ut i veien uten refleks og havne nærest bilen uten å bli truffet

Anonymkode: 94028...8a8

Er det en ting...? Seriøst? Håper dette er kødd! 

Skrevet

Like viktig at vi foreldre bruker refleks selv. Vi er ikke mer selvlysende enn barna, og hvis de ser at vi ikke bruker det så tror de ikke det er så nøye, samme hva vi sier.

Pass også på at refleksvestene fortsatt virker. Kjørte en gang forbi en person med refleksvest i tunnel, og så ham ikke før jeg var få meter unna fordi refleksvesten var utslitt.

Anonymkode: 5c0a7...869

• Liker 3
Skrevet
På ‎28‎.‎11‎.‎2016 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Like viktig at vi foreldre bruker refleks selv. Vi er ikke mer selvlysende enn barna, og hvis de ser at vi ikke bruker det så tror de ikke det er så nøye, samme hva vi sier.

Pass også på at refleksvestene fortsatt virker. Kjørte en gang forbi en person med refleksvest i tunnel, og så ham ikke før jeg var få meter unna fordi refleksvesten var utslitt.

Anonymkode: 5c0a7...869

Dette! Er svært viktig at alle både store og små bruker refleks! Tør nesten ikke rygge ut fra parkering utenfor butikker på ettermiddager og kvelder, pga så mange som ikke bruker refleks, men derimot mørkt tøy. Skummelt. Så er det også mange av de som går med blikket sitt ned i mobilen eks mens de på parkeringsplass til butikk, gjør ikke akkurat saken bedre. (Er skummelt midt i dagslyset også det) Ang barn, kan ikke fatte at noen lar barna gå uten refleks, det gir jo økt sikkerhet for alle, og burde være foreldres interesse å sikre sine barn best mulig. Bruk refleks folkens!

Skrevet

Det må være marerittet for en sjåfør å kjøre på barn uten refleks. Å bevege seg ute nå uten refleks,er rett og slett galskap. Det er mørkt og ofte snør eller regner det som gir dårligere sikt for sjåføren.

Her bruker jeg ofte refleksvest, i dag ble datteren min sendt ut til bussen med vesten på. Og hundeeiere bør også ha refleks på hunden når den luftes i vintermørket.

Skrevet

Anbefaler også refleksgarn, kan strikke luer og pannebånd som lyser veldig godt opp (ville også hatt annen refleks på kroppen i tillegg). Sitter fortsatt i meg en opplevelse fra mine skoledager, da en bil stoppet og jeg ble kjeftet på fordi jeg ikke hadde refleks. Det var ikke hyggelig for meg selvfølgelig, men mannen gav meg en refleks, og siden da har jeg alltid brukt det. Jeg vet jo at han kjeftet fordi han ble redd, og det var jo for å være snill.

Anonymkode: dd061...f72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...