Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør fordi jeg via sosiale medier de siste dagene har fått med meg at svært mange av mine venner og bekjente har pyntet til jul allerede?! Hvor mistet vi adventen? 

Slik jeg ser det, er advent en nydelig tid, noe en bør kunne sette pris på. Pynte og gjøre ting koselig frem mot selve julen, gjerne med lilla. Lillejulaften er en fin anledning til å dra frem julepynt (rødt, nisser og annen julepynt), da julen tross alt først ringes inn kl. 17 på julaften (forøvrig også først da man sier "god jul" når man treffer folk).

Hilsen 86-modell.

Anonymkode: a9d87...ddb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Advent er jo strengt tatt en kristen høytid så det er vel ikke spesielt rart om mange ikke har noe stort forhold til dette eller ønsker å markere dette med lilla julepynt. Og så har du sikkert mange som bare ikke liker lilla og mange som synes julepynt er sååååå fint at de bare må ha det ute hele desember. Det er ingen grunn til at alle skal markere advent.

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, Arkana skrev:

Advent er jo strengt tatt en kristen høytid så det er vel ikke spesielt rart om mange ikke har noe stort forhold til dette eller ønsker å markere dette med lilla julepynt. Og så har du sikkert mange som bare ikke liker lilla og mange som synes julepynt er sååååå fint at de bare må ha det ute hele desember. Det er ingen grunn til at alle skal markere advent.

Er ikke jul streng tatt også en kristen høytid? Julen starter jo heller ikke før 24. desember, så hvorfor begynner mange å pynte til denne i slutten av november? Virker som en barnslig misoppfattelse av advent, spør du meg.

• Liker 2
Skrevet

Jul (Jól) har vært feiret i Norge lenge før vi ble et kristent land. Mange har tatt til seg en rekke kristne elementer og pynter med kristen pynt, går i kirken kun på julaften osv selv om de ikke er kristne, men det er en annen sak. Hvis man først har begynt med å plukke og velge seg ut tradisjoner og elementer kun etter hva man synes er fint og hyggelig er det slik sett ingen grunn til at man absolutt må feire advent fullt ut bare fordi man synes f.eks. adventsstake er fint. At noen/mange velger å pynte til jul allerede 1. desember er nå deres sak, jeg ser ikke hvorfor dette skal være vesentlig for deg eller noen andre enn de det gjelder.

• Liker 4
Skrevet

Desember går fort. Utrolig fort. Da vi var barn så var tiden fra 1.-24. desember utrolig lang. Det føltes som et år. Nå er det vips julekvelden og vips sommer igjen. Som barn går tiden tregt, som voksen er livet som et knips. Tror man pynter tidligere pga få tiden til å kose seg. Man har jo ikke før fått opp treet før det skal ut igjen. Butikkene begynner tidlig de og. Snart er det julesalg og da er alt 50-70%. God førjulstid.

Anonymkode: a2d59...318

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke økonomi til å ha både lilla og rød pynt. Så derfor er det jul fra første advent bortsett fra fire lilla lys. 

Anonymkode: 7b8b3...75e

Skrevet

Jeg syns det er for tidlig å pynte til jul, men det er ikke fordi jeg vil pynte til advent. Det bare er for tidlig med all julepynten. 

Men er det egentlig så normalt å pynte så mye til advent? Jeg har aldri vært med på at det pyntes noe særlig til akkurat advent. Ja, det har vært en lilla løper, men ikke noe særlig mer enn det. Og fire lys så klart. 

Skrevet
32 minutter siden, Arkana skrev:

Jul (Jól) har vært feiret i Norge lenge før vi ble et kristent land. Mange har tatt til seg en rekke kristne elementer og pynter med kristen pynt, går i kirken kun på julaften osv selv om de ikke er kristne, men det er en annen sak. Hvis man først har begynt med å plukke og velge seg ut tradisjoner og elementer kun etter hva man synes er fint og hyggelig er det slik sett ingen grunn til at man absolutt må feire advent fullt ut bare fordi man synes f.eks. adventsstake er fint. At noen/mange velger å pynte til jul allerede 1. desember er nå deres sak, jeg ser ikke hvorfor dette skal være vesentlig for deg eller noen andre enn de det gjelder.

Det må da være lov å ta opp et tema uten at man til en hver tid skal få klisjéfylte setninger som "jeg ser ikke hvorfor dette skal være vesentlig for deg eller noen andre enn de det gjelder" til svar. Det hadde det vært rimelig dødt her inne på KG dersom ingen skulle få reflektere rundt diverse tema som ikke nødvendigvis handler om eget virke eller kroppslige fenomener.

Ellers enig i at det plukkes og velges mye når det gjelder tradisjoner og høytider, det er vel en del av en verden i forandring (slik den alltid har vært). Men jeg bare undrer meg over at adventen har forsvunnet, og det forholdsvis kjapt, slik jeg har oppfattet det. Jeg mistenker at det er handelsstanden som regulerer dette også.

TS.

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, Newroz skrev:

Jeg syns det er for tidlig å pynte til jul, men det er ikke fordi jeg vil pynte til advent. Det bare er for tidlig med all julepynten. 

Men er det egentlig så normalt å pynte så mye til advent? Jeg har aldri vært med på at det pyntes noe særlig til akkurat advent. Ja, det har vært en lilla løper, men ikke noe særlig mer enn det. Og fire lys så klart. 

Enig i at det er for tidlig med fullstendig julepyntet hus - hos meg, i alle fall.

Jeg pynter ikke så mye til advent heller; adventsstaker, adventssjerne, fire røde lys og noen få andre lilla telysholdere, og en lilla løper.

Skrevet

Ja, handelsstanden har nok gjort sitt. Nå starter salg av julevarer allerede i oktober. Men jeg tror rett og slett ikke folk flest har noe spesielt forhold til advent utover adventsstake og julekalender. Når man ikke er kristen er nok ikke adventstiden noen høytid i seg selv, men bare en ren nedtelling mot jul.

• Liker 1
Skrevet

Tenker alle får gjøre som de føler for - det som gir den enkelte julestemning. 

Jeg begynner å pynte rundt første søndag i advent. Finner frem litt og litt, og koser meg med det. En liten uke før jul pynter vi treet. Og rett før julaften kjøpes det inn ferske blomster, det er levende lyst overalt, vi setter frem en del julegodt og de fineste juledukene legges frem. 

Første nyttårsdag er det helt slutt - da pakkes alt ned. For meg er jul og stemning desember. Det å pynte sent for å vente til 14/21 dag jul med å pakke ned ser jeg ikke vitsen med, da må du vasse 1-2 uker i julepynt uten stemning. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Arkana skrev:

Ja, handelsstanden har nok gjort sitt. Nå starter salg av julevarer allerede i oktober. Men jeg tror rett og slett ikke folk flest har noe spesielt forhold til advent utover adventsstake og julekalender. Når man ikke er kristen er nok ikke adventstiden noen høytid i seg selv, men bare en ren nedtelling mot jul.

Nei, du har nok rett i det.

TS

• Liker 1
Skrevet

Vi pynter ikke til jul før 22 desember. 

Jeg liker advent, ventetiden.

Har ikke noe særlig adventspynt, men har lagt på lilla duker, hengt opp adventstjerner i vinduet på stuene, og barna har hver sin adventstjerne på rommene sine. Også har jeg noen lilla telysholdere. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker ikke den lillafargen jeg synes er typisk for advent. Er på jakt etter ny adventsstjerne og en fin lysestake. Ellers er jeg glad i vinterpynt og naturmaterialer, og hvite lys. Det kommer litt etter litt utover i advent. En av de siste dagene kommer juletreet, røde amaryllis, røde roser mm. Mye av pynten er så vinterlig og nøytral at den får stå utover i januar. Jeg liker ikke nisser og tilsvarende, men kommer til å starte noen nissetradisjoner i år siden vi har et barn som nærmer seg et år. For adventsstemningen er det viktig med julemusikk, litt kakebakst og å gå i julegater på iskalde dager. 

Skrevet

Jeg er en av dem som har pyntet veldig mye nå allerede. Jeg finner frem pynten enten 1. desember eller 1. advent, alt etter hva som kommer først. Jeg er vandt med at pynten begynner å komme frem rundt 1. desember og at det blir tatt frem litt og litt. Etter jeg ble voksen har jeg pyntet med alt uten om juletreet i startet av desember. 
Jeg liker julepynt og vil ha den fremme i litt mer en bare 1-2 uker, det handler ikke om kjøpepress eller handelsstanden, men fordi jeg elsker jula og alt det bringer med seg. Jeg har gledet meg til jul allerede i 1,5mnd, så når det endelig er "akseptert" å pynte, så benytter jeg meg av det :P 

God jul! :nissevink:

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke om noen som har pyntet til jul nå, og synes det er ekstremt merkelig å pynte til jul før jula faktisk er her. Det er ikke jul før 24.12! (Eller.. 25.12). Så da pynter jeg 22.-23.12. For meg er det å pynte til jul, og se/høre på Grevinnen og Hovmesteren på NRK noe av det "det nærmer seg nå"-greiene. Det gir meg litt julestemning. 

Adventstida for meg er å tenne lys hver søndag. Jeg pynter ikke til advent, og skal skjerpe meg på det punktet. Man BØR gjøre sånne hyggelige ting. Jeg er dessverre et vesen som er skapt av stress, så jeg husker ikke på sånt. 

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke jul streng tatt også en kristen høytid? Julen starter jo heller ikke før 24. desember, så hvorfor begynner mange å pynte til denne i slutten av november? Virker som en barnslig misoppfattelse av advent, spør du meg.

Nei, opprinnelig var ikke jul kristen høytid her i Norge

Skrevet

Jeg har pyntet til advent å har både lilla lys og lilla duk. Syns det er hyggelig med advent (er ikke kristen). Lillejulaften pynter jeg til jul.

86 modell jeg også.

Anonymkode: 94374...6c9

• Liker 2
Skrevet

Synes liksom ikke det blir like stas når julen endelig kommer dersom huset har vært julepyntet i ukevis på forhånd. Greit med noen dager i forveien, men ikke 3-4 uker før. For meg holder det med adventsstjerne, adventsstake og noen blanke lys på et lite tre ved inngangspartiet i ukene før jul. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...