Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere å arrangere jul hos dere selv? Vi har ett barn på snart ett år og skal bort denne jula. Neste år vil vi ha ett barn på 2 og ett på ett halvt år. vi har feiret mye hver for oss. Men etter vi har fått barn vil vi gjerne feire sammen. Har tenkt mye på at det blir mye styr neste år om vi skal bort. Ser bare for meg alle de gavene vi må ha med begge veier, barnesenger må med, babystoler, må være der til rett tidspunkt osv. Blir stressa bare av tanken. Men er det greit å begynne å feire hjemme nå? Tenker også med tanke på at barna skal få tradisjon med å være hjemme. Eller er det like mye styr? Har aldri laget julemiddag og virker som det er mye jobb? Er det OK å ikke invitere begge hans foreldre og mine sammen. De er skilt så de ønsker nok ikke feire jul sammen. Kan man invitere en forelder eller to hver jul og ta det på rundgang? Hvordan har dere gjort dette? 

Det er sikkert ikke vanlig å lage så mye styr ut av dette som jeg gjør. Men jeg er skilsmisse barn og har alltid vært mye krangling om hvem som skal hvor og rettferdige fordelinger på alt. Så er redd det sllambli sur stemning om bi gjør det sånn og ikke kommer på besøk lenger... 

Anonymkode: 14227...d91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi feiret jul hos oss selv første julen i eget hus, og det var året før vi fikk barn. Etter det har vi alltid feiret her. Jeg synes ikke det er styr, bare koselig. Og det er helt greit å be julegjester om hjelp. :) Vi har åpen invitasjon slik at alle som vil kan feire med oss og vi har hatt juler med både min og mannens familie sammen, men skal sies at ingen av foreldrene våre er skilte så vi opplever ikke konflikter på den måten. 

Skrevet

Vi er ganske knyttet til feiringene med hvert vårt foreldrepar, og var ikke sammen i jula da jeg var gravid engang:fnise: Vi feiret hos oss med hele svigerfamilien i fjor, da passet det oss bedre enn å være hos svigers pga familieforøkelse. I år skal vi til min familie. Neste år blir nok sammen med svigers, enten hos dem, hos oss, eller svoger og svigerinne. Vi kommer nok til å lage noen flyttbare juletradisjoner for barnet vårt. 

Skrevet

Vi feiret sammen fra andre året vi var sammen, 21 og 24 år gamle. Vi har begge fantastiske familier, og er begge veldig glad i svigerfamilien. Og det er et eller annet med at du blir den andres nærmeste, og helst vil dele de fine øyeblikkene med akkurat den personen. Uansett hvor glad jeg er i egen familie, følte jeg tidlig at mannen betydde aller mest for meg og at det betydde mer enn alt annet at vi var sammen. 

Vi begynte å feire jul hos oss selv etter å ha vært sammen i 12 år (32 og 35 år gamle). Vi merket at hans foreldre ble slitne av besøket og storfamilien. Selv hadde vi god plass og mye overskudd. Det viste seg at også mine foreldre ble glad for å "endelig slippe". Så etter det har vi hatt hver familie hos oss annethvert år, ofte sammen med søsken med ektefelle, og deres barn. Og i år blir det både mine og hans foreldre. Elsker å stelle til for storfamilien. 

Anonymkode: cffd8...03c

Skrevet

Vi begynte å arrangere jul selv det året vi fikk barn. Nå skal det sies at det ble ikke så veldig mye julefeiring det første året da, siden sønnen vår er født 21.12, og vi ble skrevet ut fra sykehuset i 12 tiden på julaften! Så da ble det bare oss 3, noe som var utrolig koselig. Hadde nok med å bli kjent med den lille da <3 Julene etterpå har vi bedt foreldrene våres hit. Synes det er best å feire jul hjemme, nå når vi har barn. Skape våre egne tradisjoner :)

Skrevet

Når vi flyttet sammen i enebolig som var som skapt for familiejul! Det var flere år før vi fikk barn. Vi har min familie og svigermor hos oss hvert år, og jeg synes det er så deilig å slippe å reise til noen andre. Nå er vi heldige da, som har familie som kommer godt overens og som gjerne vil feire hos oss. Og alle hjelper til. 

Anonymkode: c7ae2...0c6

Skrevet

Vi begynte første året vi hadde barn. Inviterer mamma og mannen, mommo og bestefar og svigerfar (annet hvert år siden han feirer hos svigerinnen min også). Foreldrene mine er skilt men pga middels dårlig forhold til pappa inviteres ikke han. Om ikke hadde vi bedt inn annen hver jul.

Julemiddagen lager seg selv da, hvertfall ribbe som vi har, så vi syns det er mye mer avslappende å ha jula hjemme :)

Skrevet

Ts: tusen takk for svar! Da høres det ut som at det er akseptabelt å begynne å feire jul hjemme. 

5 minutter siden, A4-livet skrev:

Vi begynte første året vi hadde barn. Inviterer mamma og mannen, mommo og bestefar og svigerfar (annet hvert år siden han feirer hos svigerinnen min også). Foreldrene mine er skilt men pga middels dårlig forhold til pappa inviteres ikke han. Om ikke hadde vi bedt inn annen hver jul.

Julemiddagen lager seg selv da, hvertfall ribbe som vi har, så vi syns det er mye mer avslappende å ha jula hjemme :)

Vi pleier også å ha ribbe. Godt den lages nesten av seg selv. Jeg er ikke verdensmester på kjøkkenet akkurat 😊

Anonymkode: 14227...d91

Skrevet

Da vi flyttet til Norge og mitt første barnet ble født. Vi feirer ikke med foreldrene mine for min mor gjorde noe veldig forferdelig mot mannen min og det ikke er mulig å feire sammen nå. Og svigerforeldre røyker sååååååååååå mye at jeg orker ikke å besøke dem, spesielt med barna. Og de vil ikke besøke oss, for det er ikke lov å røyke hos oss :) 

De første årene ble ganske vanskelige, for jeg var vant til å feire julaften med hele familien (over 20 personer tilsammen), men nå gleder jeg meg faktisk til fredelig og rolig jul.

Også inviterer jeg broren min og familien hans (2 voksne + 3 barn) for en hele uke, så har vi det gøy likevel.

Gjest Marillia
Skrevet

Vi feiret vår første julaften hjemme da jeg var gravid med eldstemann, vi inviterte foreldrene våre og søsken. Vi hadde juleselskap flere år før den tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...