AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #1 Skrevet 28. november 2016 For at den skal bli perfekt Jeg har vurdert riskoker med tanke på at man også kan lage fulle måltid i denne, men det blir jo så dyrt Ellers hvilke ristyper egner seg best? Villris er sunnere, men jeg liker ikke konsistensen spesielt godt. Jeg har også kjøpt inn 1kg basmaris, men den lukter død når den kokes og smaken må skylles av etterpå. Tips? Anonymkode: 9dc76...936
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #2 Skrevet 28. november 2016 Jasminris er min favoritt. Jeg liker heller ikke basmatiris, så der er vi to. Anonymkode: e9fc5...8c9
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #3 Skrevet 28. november 2016 Pleier du å skylle risen før du setter den til koking? Du kan gjerne ha litt krydder oppi vannet sammen med risen slik at det setter seg litt smak i risen. Anonymkode: 1a562...c33
kissi Skrevet 28. november 2016 #4 Skrevet 28. november 2016 Kjøper som regel store sekker med jasminris. Skyller risen før den settes til koking, evt lar den ligge i vann en stund hvis jeg har tid/kommer på det. En kopp ris og to kopper vann gir som regel perfekt resultat her. Gjerne med div krydder i også ja!
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #5 Skrevet 28. november 2016 Risiker er jo egentlig veldig billig da, kan du ikke ønske deg en til jul om du Ikke har råd nå? Anonymkode: 609c7...cd8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #6 Skrevet 28. november 2016 Uncle Ben. En del ris i underkat av to deler vann og en skvett olje. Kok opp i micro eller kjele og la småkoke i 12 minutter uten å åpne lokket. Tupperware har gode microformer for riskoking. Det viktigste er å ikke åpne lokket under kokingen. Anonymkode: 5527a...331
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #7 Skrevet 28. november 2016 Først må du skylle risen. Jeg pleier å gjøre det ved å ha risen og masse vann i en kjele, røre rundt og helle av vannet, gjenta hvis vannet blir veldig grumsete. Så har du vann og ris oppi kjelen. 1 del ris og 2 deler vann er ofte passe, noen typer skal ha litt mindre vann. Sett kjelen på plata og kok opp, uten lokk. Når det koker setter du på lokket og skrur ned temperaturen til det så vidt koker. IKKE RØR! Hvis du rører svir risen seg. Risen er ferdig når alt vannet er borte. Bruk en skje for å forsiktig løfte bort risen fra kanten så du ser om det er vann igjen på bunnen. Det er også lurt å sjekke et riskorn. Hvis risen er ferdigkokt uten at vannet er borte heller du av vannet, og lar resten dampe av. Hvis risen ikke er ferdig når vannet er borte har du i mer vann. Jasminris er bedre enn basmati, synes jeg. Helst bruker jeg brun ris, som jeg kjøper i store sekker på innvandrerbutikker. Jeg vet ikke hva slags slag det er. Anonymkode: b0f9e...a1b
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #8 Skrevet 28. november 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først må du skylle risen. Jeg pleier å gjøre det ved å ha risen og masse vann i en kjele, røre rundt og helle av vannet, gjenta hvis vannet blir veldig grumsete. Så har du vann og ris oppi kjelen. 1 del ris og 2 deler vann er ofte passe, noen typer skal ha litt mindre vann. Sett kjelen på plata og kok opp, uten lokk. Når det koker setter du på lokket og skrur ned temperaturen til det så vidt koker. IKKE RØR! Hvis du rører svir risen seg. Risen er ferdig når alt vannet er borte. Bruk en skje for å forsiktig løfte bort risen fra kanten så du ser om det er vann igjen på bunnen. Det er også lurt å sjekke et riskorn. Hvis risen er ferdigkokt uten at vannet er borte heller du av vannet, og lar resten dampe av. Hvis risen ikke er ferdig når vannet er borte har du i mer vann. Jasminris er bedre enn basmati, synes jeg. Helst bruker jeg brun ris, som jeg kjøper i store sekker på innvandrerbutikker. Jeg vet ikke hva slags slag det er. Anonymkode: b0f9e...a1b Takk for utfyllende svar! Jeg har kjøpt både basma og samba ris og begge typene stinket! Jeg er vant til jasminris, men jeg studerer og derfor foretrekker jeg å kjøpe i større kvanta på innvandrerbutikker, men jeg vet ikke hva jasminris blir kalt i disse butikkene Ts Anonymkode: 9dc76...936
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #9 Skrevet 28. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar! Jeg har kjøpt både basma og samba ris og begge typene stinket! Jeg er vant til jasminris, men jeg studerer og derfor foretrekker jeg å kjøpe i større kvanta på innvandrerbutikker, men jeg vet ikke hva jasminris blir kalt i disse butikkene Ts Anonymkode: 9dc76...936 Det er forskjell på kvalitet på basmatiris. Jeg foretrekker den som heter Double Diamond, fås kjøpt på Asiabutikker. Som flere har nevnt: Det er veldig viktig å skylle risen før koking, både av hensyn til smak og konsistens. Etter koking (som du skrev at du gjør) er liksom for sent. Anonymkode: 47c8e...f3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå