Gå til innhold

Gamlisgodis

Salka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Kongen av Danmark", Kamferdrops, Candisukker, knekk, polkagriser, Moccabønner, kremtopper. 

Ååh, nå savner jeg bestemor. :lillesky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Troika? Hobby? Har aldri sett noen gamle spise det. Og når det er sagt så er det de beste sjokoladene som finnes. Nam!

Jeg jobber med eldre og når det er godt som serveres så går det for det meste i kaker og dessert. Godteri som er favoritt er ofte melkesjokolade og drops av ulike slag. Når pårørende kjøper godteri så går det mye i twist og after eight. 

Anonymkode: 3533b...655

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel godterier besteforeldrene ofte hadde fremme. 

Anonymkode: d1255...fcf

Den som omtaler besteforeldrene i fortid er kanskje ikke så ung lenger selv ...

Får denne tråden fortsette lenge nok kommer alt som er godt til å bli nevnt. For det er alltid noen som ikke liker det.

Det klassiske "gamlisgodtet" er kamferdrops. Alt annet elskes av barn i alle aldre.

Nei, nå må jeg sende ut kona for å kjøpe bridgepose som ungene hyler etter. ;)

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Horten Market skrev:

Den som omtaler besteforeldrene i fortid er kanskje ikke så ung lenger selv ...

Er 22 år så er en stund til jeg er i en alder hvor det er vanlig  å være besteforelder. :)

Anonymkode: d1255...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke se at noen har nevnt silkeputer. Det, og maltblokker, forbinder jeg med mine besteforeldre. Tror ikke det selges lenger, for jeg kan ikke huske å ha sett det på aldri så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Topplue skrev:

Kan ikke se at noen har nevnt silkeputer. Det, og maltblokker, forbinder jeg med mine besteforeldre. Tror ikke det selges lenger, for jeg kan ikke huske å ha sett det på aldri så lenge. 

Maltblokker finnes vel fortsatt? Tror de fra Moss Bryggeri fortsatt selges i dagligvarebutikker. 

Silkeputer, hva er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen nevnt smørmalt? De var/er sekskantede (tror jeg), gule drops, veldig gode.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er karakteristisk med gamlisgodis, er at den har gått ut på dato. Sjokoladen har sprukket opp og fått et hvitt skjær. Det er ikke mugg, så det er trygt å spise. Lakrisen i twistposen, som i dag faktisk har blitt veldig god, er av den gamle, harde typen, som attpåtil har blitt steinhard. Den bør du ligge unna. Alt av flytende fyll i fylt sjokolade har nok fordunstet.

Det tryggeste er å kjøpe en gave til bestemor. Din favorittgodis, naturligvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

After eight, sjokoladerosiner og opera mints😁

Anonymkode: 5ac1d...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i sjokolade, men jeg elsker Mariekjeksen! Den synes jeg er litt gamlisgodis :-)

Jeg er veganer, men husker jeg var glad i både Troika, lakrisbåter og engelsk konfekt. Gamlis all the way. Når jeg blir gammel, får jeg vel ty til Pandalakrisen i stedet! (Vegansk)

Og så er jeg veldig glad i rosinboller. Synes det er litt gamlis også, eller sånn "et halvt rundstykke med syltetøy". Kan fint se for meg meg selv sitte på gamlehjem med kaffekoppen og en bolle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, jeg har alltid likt det dere kaller gamlisgodter så born old? ;)

Anonymkode: 7f151...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Tørkede dadler. Tørket fiken.

Kong Haakon. Twist.

Krembanan. Skumdelfin. Lohengrin.

Anonymkode: 8231c...646

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2017 den 1.34, granolagirl skrev:

Jeg er ikke så glad i sjokolade, men jeg elsker Mariekjeksen! Den synes jeg er litt gamlisgodis :-)

Jeg er veganer, men husker jeg var glad i både Troika, lakrisbåter og engelsk konfekt. Gamlis all the way. Når jeg blir gammel, får jeg vel ty til Pandalakrisen i stedet! (Vegansk)

Og så er jeg veldig glad i rosinboller. Synes det er litt gamlis også, eller sånn "et halvt rundstykke med syltetøy". Kan fint se for meg meg selv sitte på gamlehjem med kaffekoppen og en bolle.

Hahaha, jeg leste Pandala-krisen! :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 år senere...

Gamlisgodis. :arwen: Var alltid gøy å komme til besteforeldrene å gå deres godis. :ninuskapus:

Anonymkode: 51a37...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 5.8.2017 den 19.22, Perelandra skrev:

All sorts lakris-blanding. 

Brora-5.jpg

Denne. Og Quality Street. Det var (er?) en boks med engelsk karamell. 

Begge husker jeg fra godteskålen til bestemor. 

Anonymkode: 47b19...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...