Gå til innhold

Hva hadde du gjort/tenkt om en i familien din ble satanist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En i familien til min ektefelle har blitt satanist. Går på "messer" og driver med skumle ting. Partneren min forsøker å tenke at det er fordi han synes det er "kult med ondskap". Er ondskap "in"? Er det noen som bare ser på det som kult, eller stikker det dypere? 

Jeg kjenner at jeg ikke liker det. Jeg er faktisk helt imot det, og kjenner at jeg misliker vedkommende på grunn av det han holder på med, og støtter. Han har utviklet seg i en negativ retning i det siste, dvs vist mindre og mindre interesse for øvrig familie og større interesse for sitt eget ego, men nå synes jeg han har dratt det litt vel langt!! 

Hvordan hadde du reagert? 

Anonymkode: 477d9...995

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaha, ja; hva slags satanisme er det snakk om her? Er det en gruppe som tilhører en eller annen utbredt organisasjon (det finnes minst et par-tre) eller er det bare en gjeng drittunger som vil være kule og er 25 år for seint ute for å hive seg på den norske black-metal-bølgen?

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Leifr skrev:

Jaha, ja; hva slags satanisme er det snakk om her? Er det en gruppe som tilhører en eller annen utbredt organisasjon (det finnes minst et par-tre) eller er det bare en gjeng drittunger som vil være kule og er 25 år for seint ute for å hive seg på den norske black-metal-bølgen?

Vet ikke nøyaktig, men vedkommende er over 30 år så.. Har drevet med spiritisme etc i sin ungdom. Tror ingen av vennene hans driver med dette, faktisk, så vet ikke hvor det kommer fra. Er vel "kult", sikkert.. aner ikke.. Jeg hater det

Skrevet

Kommer vel an på situasjonen, men slik du beskriver den så hadde jeg nok reagert, ja! Tenker at hvis han forandrer seg veldig mye og støter fra nær familie så ville jeg tatt en prat med enten han eller begge 2. Prøve å se situasjonen fra begge sider :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vel omtrent tatt det like seriøst som jeg tar de som bekjenner seg til den kristne troen. 😋

Anonymkode: 2c98d...85b

• Liker 11
Skrevet

Jeg jobbet med en som sa han var satanist. Det sto også på Facebook at han var satanist. Kjempehyggelig person faktisk og veldig godt likt. Nå idag jobber han av allle steder i ett begravelsesbyrå og ser "normal" ut. Med normal mener jeg pent stelt på håret, kortklippet og barbert.

Jeg tviler på at alle satanister er slemme og dyrker ondskap. Min ekskollega reiste verden rundt på konserter med den type "musikk". Han gift og har barn. Kona hans er også satanist, men svært godt respektert i samfunnnet.

Det er ikke sikkert din slektning er slem og ond heller.

• Liker 2
Skrevet

Haha.

Vet ikke hvilken type satanisme du mener her, men

Det høres ut som om han føler seg ganske annerledes enn dere og har funnet utløp i satanismen. Han har sikkert følt seg som en outcast i familien og aldri følt at han passer inn (eller en gang blir akseptert). Jeg hadde nok prøvd å ha et åpent sinn og spørre han om det av nysgjerrighet. Om dere begynner å dømme han, så vil han bare gå mer inn i det, og dersom dette ha negativ innvirkning på han vil det bli verre om dere skyver han unna. Så jeg hadde prøvd å være åpen og aksepterende enn så lenge

Anonymkode: 5ab06...e33

• Liker 2
Skrevet (endret)

Altså; det finnes i hvert fall to organiserte hovedvarianter av såkalt filosofisk satanisme, begge grunnlagt i USA og med en viss spredning på verdensbasis; disse har til felles at de faktisk ikke tror på noen satan-skikkelse (eller annen guddom for den saks skyld) men bruker bevisst satanistisk terminologi og billedspråk for å provosere og skape distanse fra samfunnets kristne konvensjoner. Nesten alltid harmløse.

De som beskriver seg selv som "slemme" og dyrker "ondskap" og eventuelt har en teistisk, religiøs tro på en satan-skikkelse... er stort sett noen isolerte grupper med drittunger her og der. Ser ut til å dukke spontant opp som grupperinger med drittunger gjør fra tid til annen, baserer seg stort sett på populærkulturelle myter, driver det noen ganger så langt som til å begå ekle lovbrudd og kan således anses som skadelige, fordufter vanligvis etter en stund.

Endret av Leifr
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, EvaLena skrev:

Jeg jobbet med en som sa han var satanist. Det sto også på Facebook at han var satanist. Kjempehyggelig person faktisk og veldig godt likt. Nå idag jobber han av allle steder i ett begravelsesbyrå og ser "normal" ut. Med normal mener jeg pent stelt på håret, kortklippet og barbert.

Jeg tviler på at alle satanister er slemme og dyrker ondskap. Min ekskollega reiste verden rundt på konserter med den type "musikk". Han gift og har barn. Kona hans er også satanist, men svært godt respektert i samfunnnet.

Det er ikke sikkert din slektning er slem og ond heller.

Det er ikke min slektning. Og jo, han er ond. Trist å skrive det, men jo, det er han. LEste du i det hele tatt det jeg skrev om at han har blitt mer og mer egoistisk? 

Skrevet (endret)

Det er dog forskjell på å utvikle karaktertrekk som kan oppfattes som mindre sympatiske (som f.eks. egoisme, noe som understøttes av enkelte varianter av såkalt filosofisk satanisme), og på å direkte benevne seg selv som "ond".

Når det er sagt, vil jeg også påstå at en person i 30-årene neppe egentlig forandrer seg så veldig mye, antakelig har han hatt disse karaktertrekkene lenge og har nå bare funnet et påskudd for å la dem komme mer til syne.

Endret av Leifr
Skrevet

Satanister er vel en slags omvendt kristne? Altså tror de på deler av eventyrboken BIBELEN og lager sett sekt ut av den.

Ergo er det igjen Jesus-folket som med sin misjonering som er ansvarlig for alle disse nye kristne sektene.

Anonymkode: 3c956...3fa

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Satanister er vel en slags omvendt kristne? Altså tror de på deler av eventyrboken BIBELEN og lager sett sekt ut av den.

Nei, stort sett ikke. Vi har for eksempel Church of Satan (grunnlagt av Anton LaVey på sekstitallet, nå er det så vidt jeg vet minst tre forskjellige organisasjoner som gjør hevd på navnet) hvor "Satan" er et symbol på individuell viljekraft eller noe sånt. Eller The Satanic Temple som i hovedsak eksisterer for å trolle amerikanske kristne ved å påberope seg samme rett til fri religionsutøvelse, de bruker også "Satan" i symbolsk betydning.

Unntaket er disse lite systematiske grupperingene med drittunger som dukker opp nå og da. (Vi hadde for eksempel noen få av dem i metal-miljøet i Norge på nittitallet. Altså, noen få som mente noe alvor med det, det var en del flere som bare trollet, ikke så mange igjen av dem nå.)

Skrevet

Det er gjerne en fase man går igjennom som ung, 

men også om man er litt psykiatriskkkkkkkkkkkkkkkkkkkk og burde vært vurdert grundig.... 

Anonymkode: cfbf1...81e

Skrevet

Høres ut som at stakkaren har misforstått hva satanisme er.

• Liker 1
Skrevet

bare la dem leke med svart magi, så får dem alt tilbake på seg selv uansett:p

hadde tenkt hans valg hans valg. selv er jeg mere budhist/kristen.

tror jesus har eksistert , og buddah, men føler mer et after life eller reinkarnasjon virker sannsynlig

Skrevet

Satanister går ikke rundt med langt hår, svarte klær og driver med svart magi. 

Dere får sette dere litt inn i hva det FAKTISK er. Noe helt normale mennesker er, som lever vanlige liv. 

De man hører om i media er ikke satanister. De som brenner kirker og slikt, de har problemer, men er ikke satanister

• Liker 1
Skrevet
På 28.11.2016 den 23.27, Wenda skrev:

Satanister går ikke rundt med langt hår, svarte klær og driver med svart magi. 

Dere får sette dere litt inn i hva det FAKTISK er. Noe helt normale mennesker er, som lever vanlige liv. 

De man hører om i media er ikke satanister. De som brenner kirker og slikt, de har problemer, men er ikke satanister

Hva er i så fall "satanister" i ditt hode?

Skrevet
På 28.11.2016 den 13.22, AnonymBruker skrev:

eventyrboken BIBELENAnonymkode: 3c956...3fa

Skjerp deg, ha litt respekt for andres livssyn.

Anonymkode: fc5dc...811

Skrevet

HAHA!! ..hadde jeg tenkt.

Anonymkode: 0d896...5f0

Skrevet

Når det gjelder akkurat min familie hadde jeg ikke blitt det minste overrasket. Vi har verre ting enn det i familien...

Anonymkode: 12377...452

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...