Gå til innhold

Hvordan organiserer dere morninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi står opp kl 7 og barna tar skolebuss kl 8. Problemet er at jeg må pushe hele tiden for at de ikke mister bussen. De har all verdens tig og bryr seg ikke om klokken.

I dag rakk de ikke bussen og de måtte gå til skolen ( 15 min) Håper de har lært noe ut av det. Alder 10 og 12.

hvordan fungerer det hos dere ?

Anonymkode: 39c15...2aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville latt dem gå til skolen hver dag om det er bare 15 min, med mindre det er ekstremt farlig vei?

Ellers går vi som regel samtidig til jobb/skole her i huset. Min er heldigvis redd for å komme for sent...håper det varer :)

Anonymkode: 195a6...623

• Liker 14
Skrevet

Gjorde det samme med min 11-åring. Helt til jeg var syk og måtte fortsette å sove to dager på rad, da 11-åringen bare kom innom meg for å si ha det. Etter det så foretrakk barnet at jeg ikke blandet meg, og hvis jeg hadde fri var det visst best om jeg bare ble i sengen. For barnet ble stresset av meg som stresset, og det er morsomt å se at nå er det null problemer når ansvaret nå ikke er mitt lenger :) Det er min anbefaling, hvis du stresser av å være i nærheten, så sett deg på kjøkkenet, eller rommet med en kopp kaffe og avis, fortell på forhånd at de selv har ansvaret for klokka og må gå om de ikke rekker bussen.

Jeg er litt irritert på meg selv for at jeg ikke skjønte det tidligere, for å kunne ta ansvar må man jo få ansvar :) Vi har ikke hatt en eneste problem om morgenen etter vi startet med dette for halvannen måned siden. 

Anonymkode: e4391...84a

• Liker 9
Skrevet

Jeg står opp og drar til jobb før ungene våkner. De står opp selv og ordner seg og går/sykler til skolen (de har ca 2,6 km skolevei).

Skrevet

Det må du ikke spørre om, da blir du "halshugget", mødre skal klare alt selv uten å spørre om hjelp fra andre på et internettforum. I hvert fall ifølge barnimagen.no sine brukere.

Anonymkode: c1786...2c7

• Liker 2
Skrevet

Så gamle barn bør da virkelig gå til skolen om det bare er 15 min å gå. Om de til stadighet kommer for sent, så får du straffe dem for det. De må lære seg å komme tidsnok selv, uten at mamma henger over dem og maser og pusher. 

Anonymkode: ae865...45c

• Liker 2
Skrevet

Veien er uten fortau og anses som farlig. Derfor fikk de skolebuss tilbud. Folk går den veien hver dag og det har aldri skjedd noe. 

I fremtiden må de nesten ta ansvar selv. Jeg kan ikke komme for sent på jobb annenhver dag eller stresse meg i hjel pga de har all verdens tid. Selv om jeg sier at bussen går snart 5 ganger så er det ingenting som skjer.

ts

Anonymkode: 39c15...2aa

Skrevet

Jeg gir kun én beskjed 10 minutter før bussen kommer. Da er det akkurat nok tid til å samle sammen det de skal ha med seg, ta på ytterklær og gå til busstoppet. Rekker de ikke bussen er de nødt til å gå (vi har bare en bil, og den tok gubben da han dro på jobb 06.15). Og kommer de for sent er det de som får straff/anmerkning, ikke jeg. 

Som regel rekker de bussen med god margin, det frister nok ikke å gå flere kilometer i motbakke til skolen...

Anonymkode: f518e...d44

• Liker 1
Skrevet

25 minutter jo ingenting å gå. Det har de bare godt av. Vi bruker 20 minutt hvis vi følger barnet dit, og lengre tid hvis vi må gå fra bussholdeplassen til skolen. 

Vi står opp rundt kl. 06:00. Den som ikke følger barnet til skolen (2. klassing) dusjer det + lager dets matpakke. 

Min bryr seg såpass om klokken at h*n kan finne på å spørre noen ganger på veien til skolen hvor mye klokka er blitt nå. 

Anonymkode: a9ae6...84b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

25 minutter jo ingenting å gå. Det har de bare godt av. Vi bruker 20 minutt hvis vi følger barnet dit, og lengre tid hvis vi må gå fra bussholdeplassen til skolen. 

Vi står opp rundt kl. 06:00. Den som ikke følger barnet til skolen (2. klassing) dusjer det + lager dets matpakke. 

Min bryr seg såpass om klokken at h*n kan finne på å spørre noen ganger på veien til skolen hvor mye klokka er blitt nå. 

Mente selvsagt at 15 minutter ikke er noe å si noe på mht gåing. 

Skrevet

Opp kl 07:00, pappa har pakket lunsj før han drar på jobb, bussen går kl 07:45. Plukkes opp rett utenfor husdøra. Må alltid pushe for å rekke bussen, har null konsept av tid. Gjelder uansett når vi står opp.

Anonymkode: dbb2a...b18

Skrevet

Hvis du mener veien er forsvarlig å gå, ser jeg ikke hvorfor de må ta buss. De må jo bare klare å komme seg av gårde i tide slik at de ikke kommer for sent. Kom de for sent da de gikk, da? Hvis ikke, ser jeg ikke problemet.

• Liker 1
Skrevet

Her vekker jeg de og de ordner seg selv. Må aldri mase om tid lengre. Noen ganger må de stå opp selv også, om feks jeg har begynt tidlig på jobb.

Anonymkode: 060d0...677

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her vekker jeg de og de ordner seg selv. Må aldri mase om tid lengre. Noen ganger må de stå opp selv også, om feks jeg har begynt tidlig på jobb.

De bruker ca 20-30 min å gjøre seg klare.

Skrevet

Jeg eller mannen vekker dem kl 7, vi spiser frokost sammen så går/sykler de til skolen (også 15 min). Lunsj lager vi dagen før til hele familien. Hva bruker barna dine tid på? Her i huset har vi såpass innbakt rutine hvor alle vet at det er ingen tid til å sitte 40 min på do, se på tv osv.

Anonymkode: d4002...844

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eller mannen vekker dem kl 7, vi spiser frokost sammen så går/sykler de til skolen (også 15 min). Lunsj lager vi dagen før til hele familien. Hva bruker barna dine tid på? Her i huset har vi såpass innbakt rutine hvor alle vet at det er ingen tid til å sitte 40 min på do, se på tv osv.

Det hørtes da mer stress ut enn å ha god tid. Skjønner at du mente det som kritikk at de trodde man kunne sette seg ned. 

Skrevet

Min mann, B-mennesket, begynner på jobb kl 7. Han trenger å få vært litt alene på morgenen for å komme seg gjennom dagen, så han er ute av døra senest kl 6 (10-15 min å gå på jobb). Selv må jeg være ute av døra senest kl 7.20. Da barna gikk på småskolen måtte de være klare til å dra da, for kjørte dem innom venner med barn på samme alder, som fikk de av gårde på SFO. Etter at de begynte på mellomtrinnet har de ansvar for å stå opp selv. Jeg vekker dem rett før jeg går ut døra, og da står frokost klar ved spisebordet med matpakker ved siden av. I begynnelsen hadde vi en alarm som varslet om at det var ti min til bussen går.

Anonymkode: 78c65...e8a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes da mer stress ut enn å ha god tid. Skjønner at du mente det som kritikk at de trodde man kunne sette seg ned. 

Nei, jeg har erfart at mine barn kommer for sent hvis de har god tid. Slik vi har det nå er alt smukk-bang-ferdig, innbakt og automatisert rutine. Hvis de har tid til å somle på badet eller se tv bruker de uendelig lang tid og kommer for sent. Hvis de ser tv/spiller er ikke mine barn tilsnakkende, og uansett om de får 1000 beskjeder skrur de ikke av. Akkurat som om ørene lukkes når tv'en slåes på. 

Lurte derfor på om det er slike ting barna til ts driver med om morgenen, kanskje hennes barn har samme problem som mine siden de stadig vekk somler og blir sen som beskrevet i HI. 

Kunne godt tenkt meg god tid om morgenen med lang frokost, kaffe og radio, men det fungerer ikke for mine barn. 

Skrevet

Varierer litt etter om jeg skal på jobb eller ikke (jobber turnus). Men vekker uansett jentungen 6.30. Hun spiser frokost sammen med pappaen, og smører seg matpakke. 

Skal jeg på jobb så står jeg opp klokka 5.15 og stikker ut på luftetur med hunden. Har jeg fri eller har aftenvakt så står jeg opp 6.30. 

Hvis jeg skal på jobb så ordner jeg meg på badet mens de spiser. Enten sitter jeg på til jobb med mannen, eller så sykler jeg. Sykler hjemmefra 6.50, eller vi kjører 7.10. 

Bruker alltid å ta et lite overblikk at alt er klart som jenta trenger å ha med seg på skolen, og at ytterklær ligger der det skal. Hun er 13, men inne i en veldig vimsete periode. 

Er jeg på jobb så bruker jeg å sende ei melding til jentungen 7.45 for å be henne begynne å ordne seg på å gå hjemmefra. Hun har 35min å gå til skolen, så trenger tiden. Egentlig så er det vel strengt tatt ikke nødvendig at jeg sender den meldingen, for de gangene jeg har glemt det eller noe ekstra har skjedd på jobb sånn at det er hektisk så har hun husket alt og kommet seg ut dørene til riktig tid. 

Skrevet

Vekker ungene 7.15, alle får tisse før de må gå på badet og stelle seg en og en. (Tre barn - 1 bad 😖). 

Jeg smører niste mens de spiser frokost. kL 8 pusser de tenna, kler på seg yttertøy og er på vei 8.15. De går, bruker 5 minutt. 

Anonymkode: 82e42...136

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...