Gå til innhold

Blir denne bilen vraket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

IMG_0118.JPG

Anonymkode: b18a1...107

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble rygget på og ble ganske stygg skade. Er bekymret for at forsikringsselskapet sier at den skal bli vraket. 

Bilen er en Volvo v70 fra 1997 - i så og si perfekt stand. Noen som har peiling? 

Skrevet

På grunn av noen riper? Hvorfor skal den vrakes av den grunn?

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, PhilosopherSe7en skrev:

På grunn av noen riper? Hvorfor skal den vrakes av den grunn?

Snakker om skaden helt nederst. Der må den nok rettes 

Skrevet

Om forsikringen sier den skal vrakes får du jo utbetalt hva det koster å kjøpe en tilsvarende bil, om ikke mer dersom listepris er høyere. Bare ikke ta hva de sier for god fisk, undersøk litt selv hva tilsvarende biler koster, listepris med samme utstyr/motor osv.

Jeg fikk en bil vraket for mange år siden. De tilbød meg 30k under listepris. Etter noen klager fikk jeg utbetalt listepris på bilen, men måtte gjør alt arbeidet selv med å undersøke listepris osv.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:
6 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Om forsikringen sier den skal vrakes får du jo utbetalt hva det koster å kjøpe en tilsvarende bil, om ikke mer dersom listepris er høyere. Bare ikke ta hva de sier for god fisk, undersøk litt selv hva tilsvarende biler koster, listepris med samme utstyr/motor osv.

Jeg fikk en bil vraket for mange år siden. De tilbød meg 30k under listepris. Etter noen klager fikk jeg utbetalt listepris på bilen, men måtte gjør alt arbeidet selv med å undersøke listepris osv.

Listepris er vel sikkert bare rundt 10000 og det dekker aldri i verden en tilsvarende bil. Man får ikke en tilnærmet strøken bil i den prisklassen :/ men er disse skadene alvorlige nok til at den blir vraket? Skadene er jo sikkert dyrere enn "listepris" på bilen.. 

Skrevet

Da argumenterer du jo bare med det om de ønsker å få den vraket. At du da ikke får deg en tilsvarende bil for den summen i like god stand, så enten vil du ha din bil ordnet eller nok penger til å kjøpe tilsvarende bil i tilsvarende stand.

Ut i fra bildet klarer jeg ikke helt å se at der er noen alvorlig skade på bilen som skal tilsvare at den blir vraket. Mulig det er jeg som er for trøtt, men ser da ikke ut til å være noe mer enn kraftige riper på bakdør og skjerm? Har bilen som rygget i truffet dekket ditt i tillegg kan det jo være at det er langt alvorlige skader.

Skrevet
12 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Da argumenterer du jo bare med det om de ønsker å få den vraket. At du da ikke får deg en tilsvarende bil for den summen i like god stand, så enten vil du ha din bil ordnet eller nok penger til å kjøpe tilsvarende bil i tilsvarende stand.

Ut i fra bildet klarer jeg ikke helt å se at der er noen alvorlig skade på bilen som skal tilsvare at den blir vraket. Mulig det er jeg som er for trøtt, men ser da ikke ut til å være noe mer enn kraftige riper på bakdør og skjerm? Har bilen som rygget i truffet dekket ditt i tillegg kan det jo være at det er langt alvorlige skader.

Ja får se hva de sier :/ 

kjørte bilen hjem og merket ikke noe fra hjulet så tror det er OK. 

Skrevet

Om det bare er kosmetisk så kan du jo vurdere å få utbetalt beløpet det koster å ordne den fremfor å faktisk ordne den. Snakker jo tross alt om en 20 år gammel bil her, så er ikke sikkert det lønner seg å bruke 10 000 eller mer på en kosmetisk skade.

Lykke til om ikke annet :)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, PhilosopherSe7en skrev:

Om det bare er kosmetisk så kan du jo vurdere å få utbetalt beløpet det koster å ordne den fremfor å faktisk ordne den. Snakker jo tross alt om en 20 år gammel bil her, så er ikke sikkert det lønner seg å bruke 10 000 eller mer på en kosmetisk skade.

Lykke til om ikke annet :)

Vil jo helst ikke kjøre rundt med en så stygg skade. Håper bare at det blir dekket og at det ikke blir vraking. 

Takk :) 

Skrevet

Her er et bilde lenger unna

IMG_0116.JPG

Skrevet

Hæ? Hvorfor skulle forsikringsselskapet forlange bilen vraket? Og hvorfor skulle det rettes? Det der ser man no nesten ikke om du tar litt lakk på, og det kan du gjøre selv.

Anonymkode: d8405...a6b

• Liker 3
Skrevet

Kjører forresten selv rundt i en Volvo V70 1998 med knust bakvindu for tiden, og kraftig avskalling av lakk bak. Traff et tre men var heldig, så trenger bare skifte bakluke. Bryr meg lite om hvordan en så gammel bil ser ut egentlig.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Hvorfor skulle forsikringsselskapet forlange bilen vraket? Og hvorfor skulle det rettes? Det der ser man no nesten ikke om du tar litt lakk på, og det kan du gjøre selv.

Siden skaden mest sannsynlig blir dyrere enn det bilen er "verdt". Det er det at bilen er så strøken fra før av - derfor er det kjipt med en sånn skade. Bilen ser ellers rimelig ny ut i lakken. Kommer ikke til å gå med på at den blir vraket uansett, så om de sier det må jeg jo kjøre rundt med det. 

Ts 

• Liker 1
Skrevet

Spørsmål én er om forsikringen i det hele tatt dekker dette. Så lenge du ikke vet hvem som har gjort dette er det du som sitter igjen med problemet. Normalt er det kun fullkasko-forsikring som dekker slike skader. 

Det er riktig at dersom forsikringen din dekker slike skader så kan forsikringselskapet si at bilen skal vrakes dersom du insisterer på at skaden skal rettes. Dette har ingenting med at skaden gjør bilen ubrukelig, men er kun økonomisk motivert. Det er urimelig at forskringselskapet dekker reparasjoner for f.eks. 30.000 på en bil som er verdt 10.000 kroner.

Husk at du må betale egenandel og mister bonus dersom du velger å benytte forsikringen. Vanskelig å se ut fra bildene, men det er ikke sikkert det lønner seg å bruke forsikringen uansett. 

Anonymkode: 49918...372

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål én er om forsikringen i det hele tatt dekker dette. Så lenge du ikke vet hvem som har gjort dette er det du som sitter igjen med problemet. Normalt er det kun fullkasko-forsikring som dekker slike skader. 

Det er riktig at dersom forsikringen din dekker slike skader så kan forsikringselskapet si at bilen skal vrakes dersom du insisterer på at skaden skal rettes. Dette har ingenting med at skaden gjør bilen ubrukelig, men er kun økonomisk motivert. Det er urimelig at forskringselskapet dekker reparasjoner for f.eks. 30.000 på en bil som er verdt 10.000 kroner.

Husk at du må betale egenandel og mister bonus dersom du velger å benytte forsikringen. Vanskelig å se ut fra bildene, men det er ikke sikkert det lønner seg å bruke forsikringen uansett. 

Anonymkode: 49918...372

Vet jo hvem som gjorde det, skrev skademelding. 

Jeg syns ikke det er urimelig. Om de sier den skal vrakes er det jo jeg som blir straffet for å kjøre en gammel bil. Han som kjørte i oss vil ta det på forsikringen. 

Skrevet

Den bilen blir ikke vraket, det du har fått er kun en kosmetisk skade. Kun større skader som hemmer bilens funksjon som vil kreve reparasjon vil bli vraket dersom omkostningene av å fikse bilen er høyere enn bilens verdi. 

Dette derimot, som kun er en kosmetisk skade må ikke rettes opp for at bilen skal være brukbar, forsikringsselskapet har derfor ingen krav om å rette opp denne skaden, det er det opp til forbrukeren å velge selv.

Ja det er kjipt med slike riper, men om du fikk navn og info om vedkommende som gjorde skaden så kan du kreve at han/hun betaler for reparasjonen.

Anonymkode: de344...4a1

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den bilen blir ikke vraket, det du har fått er kun en kosmetisk skade. Kun større skader som hemmer bilens funksjon som vil kreve reparasjon vil bli vraket dersom omkostningene av å fikse bilen er høyere enn bilens verdi. 

Dette derimot, som kun er en kosmetisk skade må ikke rettes opp for at bilen skal være brukbar, forsikringsselskapet har derfor ingen krav om å rette opp denne skaden, det er det opp til forbrukeren å velge selv.

Ja det er kjipt med slike riper, men om du fikk navn og info om vedkommende som gjorde skaden så kan du kreve at han/hun betaler for reparasjonen.

Lista nederst på bilen må jo byttes for den er bøyd. 

Selfølgelig skal han som kjørte i bilen betale gjennom sitt forsikringsselskap. Men om skadene er for 20000 og bilen er verdt rundt 10-20 tusen, så kan de vel si nei dessverre? 

Skrevet

Selfølgelig skal han som kjørte i bilen betale gjennom sitt forsikringsselskap. Men om skadene er for 20000 og bilen er verdt rundt 10-20 tusen, så kan de vel si nei dessverre? 

Tror ikke de kan si nei. Som AB..4a1 sa, hadde disse skadene gjort at bilen ikke kunne brukes, men kostet mer å fikse enn bilen selv så hadde det vært noe annet.

Min eks sin bil fikk bulk og ripe av en lastebil. Skaden ble takstet av det lokale verkstedet til ca 20 000 (stor bulk og riper). Bilen var ikke verdt mye. Eksen min fikk pengene, slo ut bulken selv og satte pengene på konto.

Skrevet

Nå har ikke jeg sett bilen i virkeligheten, men ut fra bilde ser den bøyde listen ut som en bulk, altså en kosmetisk som ikke nødvendig må rettes opp. Forsikringselskapet vil derfor mest sannsynlig ikke dekke noe reperasjon dersom skaden er høyere enn bilens verdi, men tror du har krav på at andre part betaler full kostnad av reperasjon dersom skaden og skyld ene og alene står hos den som bulket bilen din.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...