Mari Y Skrevet 27. november 2016 #1 Skrevet 27. november 2016 Må bare få sagt at jeg absolutt hater dyreplageri! Er det noen som har hørt om festivalen i Yulin i Kina? Der de slakter hunder. Og da er man sikkert klar over at folk flår dem levende. Greit at dyr ikke er kjæledyr for alle, men man trenger jo ikke behandle dem stygt for det?! Greit at dyr slaktes og spises. Men det er så alt for mange som ikke behandler dem på en human måte, og når man kan synes det er greit å plage et forsvarsløst dyr, så lurer jeg på hva som foregår i hodene på folk. Jeg synes mange mennesker burde vært mye snillere med både dyr og mennesker, men det er så helt vanvittig at noen synes at å pine et forsvarsløst og uskyldig dyr er greit, bare fordi de er dyr. I tillegg kan man lure på hvordan slike mennesker behandler andre mennesker.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #2 Skrevet 27. november 2016 Selvfølgelig er dette fælt for oss i vesten som har hunder som kjæledyr og vår beste venn. Men dette varierer fra kultur til kultur. Husk at i lange steder i India er kua hellig, og skal absolutt ikke slaktes som vi gjør før vi skal spise dem. Anonymkode: 417a0...d24
ArtyFarty Skrevet 27. november 2016 #3 Skrevet 27. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er dette fælt for oss i vesten som har hunder som kjæledyr og vår beste venn. Men dette varierer fra kultur til kultur. Husk at i lange steder i India er kua hellig, og skal absolutt ikke slaktes som vi gjør før vi skal spise dem. Anonymkode: 417a0...d24 Om grov dyremishandling er kultur, så må den kulturen forbys. Det handler ikke om at de spiser hunder, men måten de behandles på før de avlives.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #4 Skrevet 27. november 2016 18 minutter siden, ArtyFarty skrev: Om grov dyremishandling er kultur, så må den kulturen forbys. Det handler ikke om at de spiser hunder, men måten de behandles på før de avlives. Skal VI forby det de driver med i Kina? Jeg synes ikke det er riktig det de driver med, for all del, men å be et land som nærmest ikke har menneskelig velferd prioritere dyrevelferd blir litt... Eh ja. Anonymkode: 417a0...d24
ArtyFarty Skrevet 28. november 2016 #5 Skrevet 28. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal VI forby det de driver med i Kina? Jeg synes ikke det er riktig det de driver med, for all del, men å be et land som nærmest ikke har menneskelig velferd prioritere dyrevelferd blir litt... Eh ja. Anonymkode: 417a0...d24 Om verden hadde lagt like stort press på Kina som de har gjort mot andre, i andre sammenhenger, så hadde det i alle fall blitt redusert. Norge alene kan ikke gjøre stort.
Mari Y Skrevet 28. november 2016 Forfatter #6 Skrevet 28. november 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er dette fælt for oss i vesten som har hunder som kjæledyr og vår beste venn. Men dette varierer fra kultur til kultur. Husk at i lange steder i India er kua hellig, og skal absolutt ikke slaktes som vi gjør før vi skal spise dem. Anonymkode: 417a0...d24 Men det synes jeg ikke helt rettferdiggjør det. Jeg skjønner jo at kulturer ilegger dyr forskjellige verdier, men jeg vet ikke om jeg ville latt være å fordømme noe 'bare' fordi det er kulturelt betinget. Jeg synes dyreplageri er ukultur uansett hvor det praktiseres. Dersom man skulle forsvare kulturrelativisme, hva med sprengningen av Palmyra? Skulle dette plutselig være greit fordi IS og radikale islamister ofte befinner seg på et annet kontinent? Jeg krever jo ikke at alle kulturer og samfunn skal tenke på samme måte, men jeg er av den formening at skal samfunnet gå fremover bør dyreplageri og enkelte andre ting slåes ned på. Det handler om at samfunn går fremover. Det er en tydelig sammenheng mellom dyreplageri og misshandling av mennesker, som enkelte studier viser til. Som jeg også skrev, så synes jeg ikke at man trenger å ha dem som kjæledyr, men jeg mener at mennesker burde i hvert fall hatt en viss bedre empati for dyr, når man ser hvor dårlig mange mennesker behandler dem. Tro meg, hadde det vært noen av de vi ikke har som kjæledyr, så synes jeg likevel ikke det er greit. I tillegg er dyr ekstremt lojale, da mener jeg at det er en uting å missbruke deres lojalitet. Det har vist seg at mennesker har mentalt godt av kontakt med dyr, er bl a derfor man tar i bruk riding for psykisk syke.
Mari Y Skrevet 28. november 2016 Forfatter #7 Skrevet 28. november 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal VI forby det de driver med i Kina? Jeg synes ikke det er riktig det de driver med, for all del, men å be et land som nærmest ikke har menneskelig velferd prioritere dyrevelferd blir litt... Eh ja. Anonymkode: 417a0...d24 Jeg er egentlig ikke så sikker på det, fordi man sier gjerne nå at dyreplageri og dårlig behandling av mennesker ofte henger sammen. Vi kan ikke forby det, men vi kan støtte de som forsøker å stoppe det. Det er også en annen grunn til at jeg reagerer på det: Bare hvor sinnsykt vannvittig det er at man faktisk flår de mens de enda lever. Til og med norske slakte-metoder kan ikke sammenlignes, fordi dyret dør nærmest momentant. Jeg har sett en video av pelsdyr som flåes levende, det er noe av det absolutt kvalmeste jeg har sett over nett. Når skal menneskeheten begynne å forstå at dyr ikke er møbler, men levende vesener?
Z.Z Skrevet 28. november 2016 #8 Skrevet 28. november 2016 Jeg skal si noen trøstende ord til deg min kjære Mari Y. Det er en grunn til at du er her og du har kommet veldig langt, selv om jeg ikke vet om du har bestemt deg for å være vegetarianer. Det er hårreisende hvordan mennesker og dyr blir behandlet på denne planeten. Det vil gradvis forandres med tiden, men er ikke noe absolutt mål vi vil oppleve i vår korte tilmålte levetid. Samtidig er dette nok et eksempel på hvor viktig det er å ta vare på vår egen sivilisasjon. Med alle dens feil har vi likevel kommet lengst, selv om det er noe som folk flest i alt for stor grad virker å ta for gitt. Vesten er i en dalende kurve; vi er ikke i posisjon til å belære Kina som er en del av den kommende maktfaktoren i verden. Alt vi kan og bør gjøre er å være et godt eksempel, men den muligheten ser vi ut til å skusle bort.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #9 Skrevet 28. november 2016 2 timer siden, Mari Y skrev: Jeg er egentlig ikke så sikker på det, fordi man sier gjerne nå at dyreplageri og dårlig behandling av mennesker ofte henger sammen. Vi kan ikke forby det, men vi kan støtte de som forsøker å stoppe det. Det er også en annen grunn til at jeg reagerer på det: Bare hvor sinnsykt vannvittig det er at man faktisk flår de mens de enda lever. Til og med norske slakte-metoder kan ikke sammenlignes, fordi dyret dør nærmest momentant. Jeg har sett en video av pelsdyr som flåes levende, det er noe av det absolutt kvalmeste jeg har sett over nett. Når skal menneskeheten begynne å forstå at dyr ikke er møbler, men levende vesener? Jeg er helt enig med deg altså, det er bare det at det er et problem som ikke enkelt kan fikses. Vi snakker i så fall om å endre et lands kultur og hele velferdssystem. Er forøvrig vegetarianer og jevnlig fosterhjem for både hunder og katter selv. Anonymkode: 417a0...d24
Mari Y Skrevet 28. november 2016 Forfatter #10 Skrevet 28. november 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg altså, det er bare det at det er et problem som ikke enkelt kan fikses. Vi snakker i så fall om å endre et lands kultur og hele velferdssystem. Er forøvrig vegetarianer og jevnlig fosterhjem for både hunder og katter selv. Anonymkode: 417a0...d24 Jeg er for å gi støtte til de kineserne og andre som vil kvitte seg med dette.
Mari Y Skrevet 28. november 2016 Forfatter #11 Skrevet 28. november 2016 13 timer siden, Z.Z skrev: Jeg skal si noen trøstende ord til deg min kjære Mari Y. Det er en grunn til at du er her og du har kommet veldig langt, selv om jeg ikke vet om du har bestemt deg for å være vegetarianer. Det er hårreisende hvordan mennesker og dyr blir behandlet på denne planeten. Det vil gradvis forandres med tiden, men er ikke noe absolutt mål vi vil oppleve i vår korte tilmålte levetid. Samtidig er dette nok et eksempel på hvor viktig det er å ta vare på vår egen sivilisasjon. Med alle dens feil har vi likevel kommet lengst, selv om det er noe som folk flest i alt for stor grad virker å ta for gitt. Vesten er i en dalende kurve; vi er ikke i posisjon til å belære Kina som er en del av den kommende maktfaktoren i verden. Alt vi kan og bør gjøre er å være et godt eksempel, men den muligheten ser vi ut til å skusle bort. Takk for innspill:) jeg bare synes det er så ufattelig grusomt, stakkars dyr. Skjønner liksom ikke helt hva folk tenker med, uansett hvor man kommer fra. Det gjelder menneskeheten generelt. Så alt for mange som aldri burde hatt dyr, til og med i Norge. Alt for mange som aldri burde hatt barn, heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå