Oppsi Skrevet 27. november 2016 #1 Skrevet 27. november 2016 (endret) Hei. Jeg og samboeren er kommet dit hen at vi ønsker og få barn. Problemene er flere. Jeg har pcos, og ikke mens uten og gå på p-pille. Sluttet på p-pille i aug, og har ikke hatt mens naturlig siden. Derav ikke noe eggløsning heller. 5 nov startet jeg med progesteronkrem etter anbefaling fra biopat, fikk mens 12.nov. Ferdig 17.nov og begynte i går på med krem igjen. Usikker på når jeg naturlig skulle hatt eggløsning mtp at jeg bare startet med krem, uten og ha noe syklus. Håper noen her inne kan gi meg noen råd/tips, og evt komme med deres historier til ei som sårt trenger hjelp. Håper du forsto dette. 😊 Endret 27. november 2016 av Oppsi
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #2 Skrevet 28. november 2016 Hvorfor i all verden skulle progesteronkrem fra biopat (hva er det egentlig?) gi eggløsning hos deg med PCOS? Ditt problem er jo ikke progesteronmangel, men insulinresistens og ubalanse mellom FSH og LH som fører til at folliklene stagnerer i utviklingen, produserer androgener (f. eks testosteron) og hindrer EL. Progesteron har altså ingenting med dette å gjøre. Progesteron produseres etter EL for å opprettholde en eventuell graviditet den første tiden. Hvis graviditet ikke inntreffer, faller progesteronnivået og man får mensen. Nå er en progesteronkrem antageligvis for lite virksomt til å influere på syklusen din overhodet (dvs absorpsjonen over hudbarrieren er for dårlig), og det er feil behandling! Inntak av progesteron fungerer som prevensjon, f. eks i form av minipille, p-stav osv, de inneholder alle sammen kun progesteron for å hindre eggløsning. Du gjør altså det motsatte av det du ønsker! Den blødningen du fikk var ikke en blødning som følge av eggløsning, men en bortfallsblødning hvor livmorslimhinnen støtes ut, altså en "falsk" mens. Det samme skjer f. eks i pauseuken på minipiller. Jeg synes det er trist at du har blitt lurt av en alternativ behandler som ikke bare gir deg en uvirksom behandling, men - hvis det hadde hatt noen effekt - feil behandling! Spesielt når PCOS er så takknemlig å behandle hvis du går til en gynekolog som kan få igang eggløsning vha en tablettkur! Jeg blir faktisk litt irritert på dine vegne, og det er derfor jeg høres litt krass ut her - beklager det. Men PCOS er "lett" å behandle når man vil ha barn, graviditetssjansene er høye når man får stimulert EL hos gynekolog, og du kaster bort tid og penger på det du driver med nå. Anonymkode: 73378...328 8
Hoppsi Skrevet 29. november 2016 #3 Skrevet 29. november 2016 jeg anbefaler deg å oppsøke gynekolog!!der Vil du få god hjelp. Du trenger to type kurer en for å få i gang blødning og en for eggløsning. (Har aldri hørt om det du bruker nå og ikke i forbindelse med pcos)
sukkerfrihverdag Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Kan også anbefale deg å lese om kosthold og PCOS, det er veldig gode sjanser for at du kan bli bedre bare ved å endre kosthold. Droppe sukker/karbohydrater er greia. Jeg har gjort det og har endelig fått normale sykluser igjen med menstruasjon til samme tid hver måned.
lollip0p Skrevet 19. desember 2016 #5 Skrevet 19. desember 2016 11 timer siden, sukkerfrihverdag skrev: Kan også anbefale deg å lese om kosthold og PCOS, det er veldig gode sjanser for at du kan bli bedre bare ved å endre kosthold. Droppe sukker/karbohydrater er greia. Jeg har gjort det og har endelig fått normale sykluser igjen med menstruasjon til samme tid hver måned. Støtter denne. Jeg ble gravid naturlig med PCOS etter flere år med prøving, kun ved å spise karboredusert kost. :-)
sukkerfrihverdag Skrevet 19. desember 2016 #6 Skrevet 19. desember 2016 8 timer siden, lollip0p skrev: Støtter denne. Jeg ble gravid naturlig med PCOS etter flere år med prøving, kun ved å spise karboredusert kost. :-) Så utrolig bra! Fint å høre at det er mulig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå