Gå til innhold

Kan du anbefale meg en god dessert å servere i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ingen mester når det gjelder å lage dessert, og ettersom jeg er student og tilbringer julen hjemme hos foreldrene, så har jeg aldri blitt å lage mat i julen. I år har jeg veldig lyst til å ordne dessert og overraske foreldrene mine. Vanligvis er det mange som feirer jul hjemme hos foreldrene mine, 10-15 stk, men i år blir det bare meg og foreldrene mine. Så, har dere noen tips til meg? Setter stor pris på det :)

Anonymkode: 7ca90...199

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dronning Mauds dessert synes jeg er veldig god og tror den er relativt enkel å lage også. 

Anonymkode: e9f17...b6b

• Liker 3
Skrevet

Hva med panna cotta? Det er veldig godt og friskt! :) 

Bilderesultat

Anonymkode: 70841...62b

• Liker 2
Skrevet

Den aller beste, kjempeenkle desserten jeg vet om er Eton Mess, eventuelt vaniljeis med lune bær.

Ellers er det alltid godt med sjokolademousse, hvit sjokoladepudding, panacotta i alle varianter, særlig med pasjonsfrukt, men kan f.eks. lages med pepperkake for å få en julevariant, og bringebærfromasj er en frisk avslutning på et tungt julemåltid. 

• Liker 1
Skrevet

Mulig jeg er kjedelig nå altså, men jeg synes at det etter tung julemat er veldig godt med is.

Man kan jo lage den selv, eller lage en iskake eller gjøre noe sånt ut av det, om man synes det er litt småstusselig med en tress-isboks (eller lignende)  på bordet :P 

• Liker 1
Skrevet

Panna cotta!

Anonymkode: 72961...4aa

• Liker 2
Skrevet

Riskrem er en favoritt her. Hvis vi er hos bestemor blir det alltid jordbær og multer med is. Bærene blir aldri tatt ut i tide, så de er alltid frosne i midten. Anbefaler ikke det :fnise:

• Liker 5
Skrevet

Multekrem. Det er kanskje noe av det enkleste du kan lage, tror jeg :P

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dronning Mauds dessert synes jeg er veldig god og tror den er relativt enkel å lage også. 

Anonymkode: e9f17...b6b

Takk for tips :) Googlet. Det så veldig godt. Du har ikke en egen oppskrift? 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med panna cotta? Det er veldig godt og friskt! :) 

Bilderesultat

Det var et godt tips. Tusen takk :)  Du har ikke oppskrift på den? Det finnes mange oppskrifter på nettet, men ikke alle er like gode :)

23 minutter siden, Ananas. skrev:

Den aller beste, kjempeenkle desserten jeg vet om er Eton Mess, eventuelt vaniljeis med lune bær.

Ellers er det alltid godt med sjokolademousse, hvit sjokoladepudding, panacotta i alle varianter, særlig med pasjonsfrukt, men kan f.eks. lages med pepperkake for å få en julevariant, og bringebærfromasj er en frisk avslutning på et tungt julemåltid. 

Den Etos mess'n så veldig god ut :) Vaniljeis med bær blir for enkelt ;)

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Panna cotta!

Anonymkode: 72961...4aa

Har notert det :)

16 minutter siden, Persephone skrev:

Riskrem er en favoritt her. Hvis vi er hos bestemor blir det alltid jordbær og multer med is. Bærene blir aldri tatt ut i tide, så de er alltid frosne i midten. Anbefaler ikke det :fnise:

Riskrem blir litt kjedelig, men det er godt :) Hehe ;)

12 minutter siden, penny_ skrev:

Multekrem. Det er kanskje noe av det enkleste du kan lage, tror jeg :P

Veldig godt, men kanskje litt kjedelig :)

Skrevet
21 minutter siden, Marimba skrev:

Mulig jeg er kjedelig nå altså, men jeg synes at det etter tung julemat er veldig godt med is.

Man kan jo lage den selv, eller lage en iskake eller gjøre noe sånt ut av det, om man synes det er litt småstusselig med en tress-isboks (eller lignende)  på bordet :P 

Har lyst til å lage dessert selv! Tress-is er uaktuelt i julen (spesielt på julaften), men hjemmelaget iskake kan jo bli bra :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips :) Googlet. Det så veldig godt. Du har ikke en egen oppskrift? 

Det var et godt tips. Tusen takk :)  Du har ikke oppskrift på den? Det finnes mange oppskrifter på nettet, men ikke alle er like gode :)

Den Etos mess'n så veldig god ut :) Vaniljeis med bær blir for enkelt ;)

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/panna-cotta-med-hvit-sjokolade-og-rorte-bringebaer

Denne er god :) 

Skrevet
24 minutter siden, Marimba skrev:

Tror også mamma blir litt skuffet når jeg for første gang skal ordne dessert, også blir det tress-is :laugh:

• Liker 4
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riskrem blir litt kjedelig, men det er godt :) Hehe ;)

Fair enough. Jeg syns det vare er så fryktelig godt selv med jordbærsaus til. Men jeg skjønner at du kanskje vil imponere litt mer.

Jeg lagde noen sjokoladetrøfler til jul i fjor som var fryktelig gode, men såpass store at folk ikke orka mer enn kanskje en halv hver. Bestemor likte dem såpass godt at hun ga meg en bitteliten isskje til å forme trøfler, så jeg tror hun prøvde å hinte til at hun kunne tenke seg det i år også. Jeg har lagt med oppskriften. Jeg rullet dem i kakao i stedet for melis elelr oboy. De er ikke så vanskelige å lage, men er fryktelig gode!

Du trenger:
Dette trenger du:
300 gfløte
400 gsjokolade, mørk
2 ss smør
200 g smeltet sjokolade til dypping
Melis og oboy til rulling

Finhakket sjokoladen og ha den i en bolle.
Smelt sjokoladen halvveis i vannbad, eller i miktobølgeovn.
Varm opp fløten i en kasserolle.
Hell den varme fløten over i sjokoladen litt etter litt mens du rører.
Sjokoladen skal bli skinnende blank. Bruk gjerne stavmikser om du har!
Rør til slutt inn smøret i små terninger. Avkjøl sjokoladeblandingen og form den til passe store kuler. Avkjøl sjokoladetrøflene helt i kjøleskap.
Dypp trøflene (noen få om gangen) i smeltet sjokolade og rull dem i siktet kakao eller melis.

Endret av Persephone
  • Liker 3
Skrevet

Vi har en tradisjon med pepperkake-is. Det er vanlijeis som jeg tiner ligg og blander med biter av pepperkaker. Så fryses den igjen. Det er gøy med en julete dessert, som man bare spiser en gang i året. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Persephone skrev:

Jeg lagde noen sjokoladetrøfler til jul i fjor som var fryktelig gode, men såpass store at folk ikke orka mer enn kanskje en halv hver. Bestemor likte dem såpass godt at hun ga meg en bitteliten isskje til å forme trøfler, så jeg tror hun prøvde å hinte til at hun kunne tenke seg det i år også. Jeg har lagt med oppskriften. Jeg rullet dem i kakao i stedet for melis elelr oboy. De er ikke så vanskelige å lage, men er fryktelig gode!

Du trenger:
Dette trenger du:
300 gfløte
400 gsjokolade, mørk
2 ss smør
200 g smeltet sjokolade til dypping
Melis og oboy til rulling

Finhakket sjokoladen og ha den i en bolle.
Smelt sjokoladen halvveis i vannbad, eller i miktobølgeovn.
Varm opp fløten i en kasserolle.
Hell den varme fløten over i sjokoladen litt etter litt mens du rører.
Sjokoladen skal bli skinnende blank. Bruk gjerne stavmikser om du har!
Rør til slutt inn smøret i små terninger. Avkjøl sjokoladeblandingen og form den til passe store kuler. Avkjøl sjokoladetrøflene helt i kjøleskap.
Dypp trøflene (noen få om gangen) i smeltet sjokolade og rull dem i siktet kakao eller melis.

Tusen, tusen takk for oppskriften! :) Dette kan jo serveres med is eller friske bær (eller begge deler), så det blir jo en fin dessert! Kanskje jeg skal lage dessert flere dager i julen :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen, tusen takk for oppskriften! :) Dette kan jo serveres med is eller friske bær (eller begge deler), så det blir jo en fin dessert! Kanskje jeg skal lage dessert flere dager i julen :)

Ja, det var en god idé! Da kan du jo for eksempel ha servere is eller krem og bær med trøfler ved siden av. Men å lage dessert flere dager høres bra ut. Det er jo kjempegøy og jeg vil tro foreldrene dine og resten av familien blir imponert.

Skrevet

sjokolademousse, riskrem med rød saus eller sjokoladekake!:D sjokolademousse er utrolig lett og lage.

3 dl krem  pisket.

to egg skille hviten og plommen, piske de hvite stivt.

2 ss melis (blande disse til eggedosis.)

250 gr kokesjokolade, smeltes og røres rask sammen me eggedosisen .

putt deretter piska krem og eggehviter , røres forsiktig sammen med slikkepott!

Tada rask og god dessert, bør stå i kjølen noen timer før! 

kan serveres med bær, funker fjell:D

Skrevet
10 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Vi har en tradisjon med pepperkake-is. Det er vanlijeis som jeg tiner ligg og blander med biter av pepperkaker. Så fryses den igjen. Det er gøy med en julete dessert, som man bare spiser en gang i året. 

blir isen ikke påvirket av å være tint og fryst igjen? Hørtes godt ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...