Gå til innhold

Barn som kutter endingen på ord - hva kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3-åringen her i huset har et språk som er ganske vanskelig å forstå. Det er mye babling og han kutter endingen på ordene, sier stort sett bare en stavelse. F.eks: drikk (drikke), gens (genser), lu (lue) osv. Har snakket med barnehagen om det flere ganger, de er til veldig liten hjelp. Sier de driver med språkstimulering, men jeg får aldri svar på noe konkret de gjør. 

Er det noen her som har hatt samme utfordringen og vet noen øvelser som kan hjelpe? 

Hilsen fortvilet mor

Anonymkode: a4b69...558

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fullfører du når du prater med han? "Vil du ha drikkE"? "Kan du si drikkE?" Fullfører han selv når du korrigerer?

Anonymkode: 93797...90e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullfører du når du prater med han? "Vil du ha drikkE"? "Kan du si drikkE?" Fullfører han selv når du korrigerer?

Ja, jeg gjentar det han sier riktig. Han er ikke alltid så villig til å gjenta, svarer bare ja eller nei. Om jeg gjentar er det sjelden han sier hele ordet.

Skrevet

Har han sagt hele ordene før? 

Hvis du er litt bekymret, ville jeg spurt helsesøster, kanskje hun har noen råd? 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3-åringen her i huset har et språk som er ganske vanskelig å forstå. Det er mye babling og han kutter endingen på ordene, sier stort sett bare en stavelse. F.eks: drikk (drikke), gens (genser), lu (lue) osv. Har snakket med barnehagen om det flere ganger, de er til veldig liten hjelp. Sier de driver med språkstimulering, men jeg får aldri svar på noe konkret de gjør. 

Er det noen her som har hatt samme utfordringen og vet noen øvelser som kan hjelpe? 

Hilsen fortvilet mor

Personlig så tenker jeg at han er tre år og språket fortsatt er i utvikling, litt trøbbel underveis dukker opp. Jeg pleide egentlig bare å øve på ting på den måten at jeg ga lange forklaringer som jeg gjentok. Ting som når vi skulle kle på genseren på morgen f.eks: "Nå må vi ta på genser. Vi må ha på genser når det er kaldt ute for genseren hjelper deg å være varm og god. Når det blir kaldere så kan vi ta på ullgenser, så blir du ekstra varm og god. Se, mamma har også på genser og den er varm for mamma. Genseren til mamma holder mamma sin kropp varm og god" osv. Dette gjorde jeg med alle ting som vi øvde på. I en periode blandet han rosa og rød så da gikk det i forskjellen på rosa og rød. :P

Anonymkode: 77d74...b8e

• Liker 11
Skrevet

Driv aktiv språkstimulering selv:)

- Syng med barnet ditt/ ulike musiske aktiviteter

- Les for barnet ditt

- Ha gode samtaler med barnet ditt   ( ta utgangspunkt i noe han interesserer seg for, gjelder også bøker :)

- Spill ordspill

-Lag ordbok sammen med barnet. ( Gi et fotoapperat og ta bilder av ulike type gjenstander, fremkall og lim inn i "ordbok"

sammen.

- Øv på lyder, styrk muskler i munn, eks: blås såpebobler, male med munn/sugerør, gjør munnmotoriske bevegelser

Anonymkode: 41fd8...ee9

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driv aktiv språkstimulering selv:)

- Syng med barnet ditt/ ulike musiske aktiviteter

- Les for barnet ditt

- Ha gode samtaler med barnet ditt   ( ta utgangspunkt i noe han interesserer seg for, gjelder også bøker :)

- Spill ordspill

-Lag ordbok sammen med barnet. ( Gi et fotoapperat og ta bilder av ulike type gjenstander, fremkall og lim inn i "ordbok"

sammen.

- Øv på lyder, styrk muskler i munn, eks: blås såpebobler, male med munn/sugerør, gjør munnmotoriske bevegelser

Dette!! 

• Liker 1
Skrevet

Du må bare gjenta ordet for barnet og be han si det helt til det blir rett. Sønnen min som da var fire på det tidspunktet gikk rundt og sa lobil (mobil) i sikkert et halvt år før han fikk det til. Vi gjentok alltid ordet flere ganger helt til han sa det riktig og en dag trengte han ikke vår hjelp lengre!

Anonymkode: 64262...e97

Skrevet

Noen snakker rent når de er 2. Noen 3. Noen 4. Relax! Og ikke gi inntrykk av at dette er et problem overfor ham. Ikke korriger.

Men les og syng:)

• Liker 3
Skrevet

Kan anbefale Kari Grossmans bøker til språkstimulering, finnes også en app på i -pad.

Barn lærer gjennom alle sanser, samkjør ord, lyd, lukt og "ta på".

Har han språkforståelse er det veldig bra :)

Skrevet

IKKE rett på ham!! Gjenta gjernedet han sier, men uten å lage noe poeng av det og uten å be ham gjenta igjen. Da ødelegger du språkgleden hans, og risikerer at han prater mye mindre! For øvrig var det gode språkstimuleringsforslag lengre opp her ,  med boklesing,  sang og mer.

Mvh pedagog

• Liker 6
Skrevet

Ikke rett på han! Gjenta ordet riktig, men ikke rett på han.  Høres for øvrig helt normalt ut for en treåring. 

Anonymkode: 49fb0...27c

• Liker 2
Skrevet
På 11/27/2016 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Hvis du er litt bekymret, ville jeg spurt helsesøster, kanskje hun har noen råd? 

Anbefaler helsesøster og helsestasjonen samt det kommunale Barnevernet. De kan hjelpe! 

Anonymkode: 96009...2d7

Skrevet
11 timer siden, Skogsprinsessa skrev:

IKKE rett på ham!! Gjenta gjernedet han sier, men uten å lage noe poeng av det og uten å be ham gjenta igjen. Da ødelegger du språkgleden hans, og risikerer at han prater mye mindre! For øvrig var det gode språkstimuleringsforslag lengre opp her ,  med boklesing,  sang og mer.

Mvh pedagog

Så lenge en gjentar ordet i en annen setting gjør det ingenting.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge en gjentar ordet i en annen setting gjør det ingenting.

Og det sier jeg også :) Gjenta gjerne,  men ikke rett på. Stor forskjell! 

• Liker 1
Skrevet
På 27.11.2016 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Hvorfor helsesøster? Hun er da ikke noen språkutviklingsekspert. 

Gjenta på riktig måte til barnet, men ikke be han gjenta eller rett på han. Bruk bøker med bilder hvor du bruker hele setninger når du beskriver bildet (helst korte setninger 2-4 ord). Hvis barnehagen ikke tar dette på alvor, kan du be dem få hjelp av en logoped som kan veilede dem.

Barnehagen driver jo språkstimulering kontinuerlig, men det er ikke alle som er like systematiske i det arbeidet. Kanskje det er derfor du ikke får så konkrete svar når du spør. På min avdeling har jeg språkgrupper minst to dager i uka, og da gjør vi veldig mye forskjellig. Be om dokumentasjon på noe av språkstimuleringen de jobber med.

Skrevet

Flytt til Trøndelag. Han vil skli rett inn.

Anonymkode: 20e83...67e

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler helsesøster og helsestasjonen samt det kommunale Barnevernet. De kan hjelpe! 

Anonymkode: 96009...2d7

Hva i alle...?

Skrevet
1 minutt siden, Mythic skrev:

Hvorfor helsesøster? Hun er da ikke noen språkutviklingsekspert. 

Gjenta på riktig måte til barnet, men ikke be han gjenta eller rett på han. Bruk bøker med bilder hvor du bruker hele setninger når du beskriver bildet (helst korte setninger 2-4 ord). Hvis barnehagen ikke tar dette på alvor, kan du be dem få hjelp av en logoped som kan veilede dem.

Barnehagen driver jo språkstimulering kontinuerlig, men det er ikke alle som er like systematiske i det arbeidet. Kanskje det er derfor du ikke får så konkrete svar når du spør. På min avdeling har jeg språkgrupper minst to dager i uka, og da gjør vi veldig mye forskjellig. Be om dokumentasjon på noe av språkstimuleringen de jobber med.

Det er ikke alltid aktiv språkstimulering er nok.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid aktiv språkstimulering er nok.

Nei, derfor sier jeg at hun bør oppfordre barnehagen til å kontakte logoped. Det er ikke sikkert logopeden vil ta tak i det enda, med tanke på at barnet er bare 3 år, og er sannsynligvis innenfor normalen når det gjelder språkutvikling, men da er han i systemet hvis dette vedvarer.

For øvrig trenger man ikke å svartmale så mye at man automatisk går ut fra at det er et alvorlig problem, og at aktiv språkstimulering ikke er nok. Barnet er 3 år, det er mange som ikke har veldig godt utviklet talespråk som 3-åringer, uten at det betyr at det vedvarer eller er veldig alvorlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...