Gå til innhold

Har dere noen råd til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år som tar opp et fag på voksenopplæringa. Og jeg har store lærevansker, men jeg må ha faga for å få studiekompetanse og fagbrev som jeg er på vei til. 

Problemet er at jeg har store lærevansker. Jeg var på utredning for 2 år siden, så det er sikkert at jeg har det. Og voksenopplæringa så er det undervisning en dag i uken, og da er det forskjellig tema hver uke også er det plutselig prøve. I morgen har vi en stor prøve som kommer til å sette standpunktkarakteren vis vi ikke kommer opp til eksamen. Jeg har lest å lest å lest hele uken og gjort alle oppgavene til de kapitlene vi har om. Det er til sammen 100 sider man skal lese. Jeg føler jeg har gjort mitt aller beste, men jeg føler at jeg ikke har lært noe av å bare lese hjemme og gjøre de oppgavene. Jeg har testet meg selv uten fasiter. Da vi hadde flere undervisninger på videregående i programfaga så lærte jeg mer for da hadde vi det samme tema over tid, voksenopplæringa var noe helt annet en det jeg trodde. 

Har dere noen tips til noen andre måter å lære på? Litt sent å begynne på det nå, men jeg kan ta med meg de tipsa til en annen gang. 

Anonymkode: ca4b0...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe forskning viser at noen former for læringsvansker kan skyldes dårlig forbindelse mellom øyne og hjernen. De med læringsvansker har bl.a. dårligere reaksjonstid på visuell stimulering. Det kan være at det hjelper hvis du prøver å stimulere hjernen på flere måter. Hvis du f.eks. tar opp på MP3 mens du leser boka høyt og seinere hører på opptaket så vil du stimulere hjernen med den samme informasjonen både visuelt, med tale og lytting. Du kan også prøve å lese boka samtidig som du lytter på det du har lest. Det kan muligens hjelpe hvis du lar være å lese fort, slik at hjernen får litt bedre tid til å absorbere informasjonen.

Måtene å stimulere hjernen på er ren spekulasjon fra min side, men jeg tror det er verd et forsøk. Prøv også varianter av hvor mye informasjon du prøver å lære av gangen. Det kan være at det er bedre å lese litt mange ganger før du begynner på noe nytt enn å lese hele boka og så begynne på nytt.

Selv hadde jeg nytte av å bruke den siste kvelden og morgenen før eksamener på å skumme gjennom overskriftene i bøkene og tenke veldig kort på hva de handlet om.

Anonymkode: 09c77...aba

Skrevet

tar du notater for hånd mens du leser?

Skrevet
1 time siden, minister-mio skrev:

tar du notater for hånd mens du leser?

Ja, det gjør jeg ;)

Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør jeg ;)

Du skriver bra til å være en person med store problemer. Jeg vet ikke, men kanskje du selger deg for kort. Jeg har ingen gode råd. Men jeg leser så mye dårlig norsk av folk som tror de vet alt. Ta i det minste det med deg at du fremstår langt skarpere enn dem.

Endret av Lanista1984
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei jente på 20 år som tar opp et fag på voksenopplæringa. Og jeg har store lærevansker, men jeg må ha faga for å få studiekompetanse og fagbrev som jeg er på vei til. 

Problemet er at jeg har store lærevansker. Jeg var på utredning for 2 år siden, så det er sikkert at jeg har det. Og voksenopplæringa så er det undervisning en dag i uken, og da er det forskjellig tema hver uke også er det plutselig prøve. I morgen har vi en stor prøve som kommer til å sette standpunktkarakteren vis vi ikke kommer opp til eksamen. Jeg har lest å lest å lest hele uken og gjort alle oppgavene til de kapitlene vi har om. Det er til sammen 100 sider man skal lese. Jeg føler jeg har gjort mitt aller beste, men jeg føler at jeg ikke har lært noe av å bare lese hjemme og gjøre de oppgavene. Jeg har testet meg selv uten fasiter. Da vi hadde flere undervisninger på videregående i programfaga så lærte jeg mer for da hadde vi det samme tema over tid, voksenopplæringa var noe helt annet en det jeg trodde. 

Har dere noen tips til noen andre måter å lære på? Litt sent å begynne på det nå, men jeg kan ta med meg de tipsa til en annen gang. 

Siden du har dokumentasjon på lærevansker, har du vel krav på diverse hjelpemidler og utvidet tid på oppgaver, prøver og eksamener? (håper det er med på lette litt på presset, selv om det sikkert ikke er all verdens hjelp) Tips for å huske lettere og bedre, er å gjøre opptak av undervisningstimene, så kan du følge med på lærer i timene og bare lytte, og heller lage notater fra opptaket hjemme. Gjør opptak av det du leser hjemme også, så kan du høre på om og om igjen. Har hørt om noen som gjør opptak av de viktigste tingene til en prøve, og forbereder seg ved å lytte til dette på kvelden og gjennom natten mens de sover, slik at hjernen visst nok lagrer informasjonen, selv om man sover. Hjernen husker bedre i farger og symboler, så det er lurt å lage notater med ulike fargepenner, og gjerne lage og bruke symboler i stedet for kun skriftlige ord. Det er også en god ide å notere ved å lage tankekart (bruk også mange farger her), det er en metode som anbefales studenter som har svært mange timer og svært mye som bør noteres. Anbefaler tankekart sterkt, fordi man bruker stikkord, symboler, og små setninger, i stedet for mange ord og lange setninger. Prøver du tankekart og ikke er fortrolig med det, anbefaler jeg deg likevel å notere alt du noterer i farger.:) Er det formler, definisjoner eller annet som skal pugges eller huskes, kan du notere dette på ark eller lapper, og for eksempel henge opp på siden av speilet på badet (eller et annet passende sted du er innom flere ganger i løpet av dagen). Da ser du og leser over notatene hver gang du er på badet, uten å føle at du studerer og pugger, en fin smutt læring!  ;) 

Skrevet

Det har blitt undersøkt ganske grundig om man kan lære av å spille av tale mens man sover, og resultatet er at det kan man ikke.

Anonymkode: 09c77...aba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...