AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #1 Skrevet 27. november 2016 Jeg eier en leilighet på 40 kvm. Søsteren min og kjæresten hennes trenger plass å bo og vil gjerne leie hos meg. Da får de såfall rommet og betaler noen tusen hver i mnd i leie. Jeg kan sove på sofaen (er kun ett soverom). Er sjeldent hjemme, er også ofte hos kjæresten og sover der. Spm er om skattemyndighetene blir skeptiske? Jeg slipper betale skatt av leieinntekten ved å bo der selv, men tenk om de tror jeg lyver? Er det noen måte å bevise at vi faktisk bor der alle 3 om det skal granskes? Er redd for at de skal tror jeg bor et annet sted (feks hos kjæresten) også blir jeg tatt for skattesvindel. Anonymkode: 71010...027
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #2 Skrevet 27. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier en leilighet på 40 kvm. Søsteren min og kjæresten hennes trenger plass å bo og vil gjerne leie hos meg. Da får de såfall rommet og betaler noen tusen hver i mnd i leie. Jeg kan sove på sofaen (er kun ett soverom). Er sjeldent hjemme, er også ofte hos kjæresten og sover der. Spm er om skattemyndighetene blir skeptiske? Jeg slipper betale skatt av leieinntekten ved å bo der selv, men tenk om de tror jeg lyver? Er det noen måte å bevise at vi faktisk bor der alle 3 om det skal granskes? Er redd for at de skal tror jeg bor et annet sted (feks hos kjæresten) også blir jeg tatt for skattesvindel. Anonymkode: 71010...027 Hvor mange timer pr mnd er du hjemme, da? Jeg vet ikke hvor grensa går, for hva som regnes som å bo der eller ikke. Anonymkode: 02d7a...6c0
asterix Skrevet 27. november 2016 #3 Skrevet 27. november 2016 Hæ? 3 mennesker på 40 kvm er da ikke så voldsomt mye. Og hvordan mener du egentlig at skattemyndighetene i det hele tatt skal vite at du leier ut rommet? 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #4 Skrevet 27. november 2016 Jeg vet om flere som som bor i 25kvm i Oslo og de er 4-5 stykker. Såvidt jeg vet, har de bodd slik i mange år. Anonymkode: 23933...2cb
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #5 Skrevet 27. november 2016 Det er ikke skattefritt å leie ut soverom, når leieboere egentlig disponerer hele leiligheta. For å komme unna dette må du eksplisitt skrive i kontrakten at de IKKE har lov til å bruke de andre rommene i det hele tatt, noe som jo er så godt som umulig å sannsynliggjøre for myndighetene. Anonymkode: 37985...63f 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #6 Skrevet 27. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke skattefritt å leie ut soverom, når leieboere egentlig disponerer hele leiligheta. For å komme unna dette må du eksplisitt skrive i kontrakten at de IKKE har lov til å bruke de andre rommene i det hele tatt, noe som jo er så godt som umulig å sannsynliggjøre for myndighetene. Anonymkode: 37985...63f Å ja. Nå kom jeg på noe: For å kunne leie ut skattefritt, må utleier ikke leie ut mer enn en viss prosentdel av leilligheten + at hun/ han må bo der selv. Anonymkode: 02d7a...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #7 Skrevet 27. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier en leilighet på 40 kvm. Søsteren min og kjæresten hennes trenger plass å bo og vil gjerne leie hos meg. Da får de såfall rommet og betaler noen tusen hver i mnd i leie. Jeg kan sove på sofaen (er kun ett soverom). Er sjeldent hjemme, er også ofte hos kjæresten og sover der. Spm er om skattemyndighetene blir skeptiske? Jeg slipper betale skatt av leieinntekten ved å bo der selv, men tenk om de tror jeg lyver? Er det noen måte å bevise at vi faktisk bor der alle 3 om det skal granskes? Er redd for at de skal tror jeg bor et annet sted (feks hos kjæresten) også blir jeg tatt for skattesvindel. Anonymkode: 71010...027 Hvor mye betaler de pr mnd? Er det mulig å øke leien? Hvor stor prosent av leieinntektene må du betale i skatt? Anonymkode: 02d7a...6c0
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #8 Skrevet 27. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier en leilighet på 40 kvm. Søsteren min og kjæresten hennes trenger plass å bo og vil gjerne leie hos meg. Da får de såfall rommet og betaler noen tusen hver i mnd i leie. Jeg kan sove på sofaen (er kun ett soverom). Er sjeldent hjemme, er også ofte hos kjæresten og sover der. Spm er om skattemyndighetene blir skeptiske? Jeg slipper betale skatt av leieinntekten ved å bo der selv, men tenk om de tror jeg lyver? Er det noen måte å bevise at vi faktisk bor der alle 3 om det skal granskes? Er redd for at de skal tror jeg bor et annet sted (feks hos kjæresten) også blir jeg tatt for skattesvindel. Anonymkode: 71010...027 Du beskriver at du ikke bor der, og lurer på om skattemyndighetene vil tro deg? I tillegg at du forklart saken på nette, fra din egen mobil eller pc, og lagt igjen gode bevis for dem som trenger det. Bruk hodet ditt. Skattemyndighetene er nemlig ikke dumme. Anonymkode: 485e7...58f 2
Stud.nhh Skrevet 27. november 2016 #9 Skrevet 27. november 2016 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke skattefritt å leie ut soverom, når leieboere egentlig disponerer hele leiligheta. For å komme unna dette må du eksplisitt skrive i kontrakten at de IKKE har lov til å bruke de andre rommene i det hele tatt, noe som jo er så godt som umulig å sannsynliggjøre for myndighetene. Anonymkode: 37985...63f Dette er feil. Det er avgjørende hvorvidt utleieverdien av delen du leier ut er større enn utleieverdien du disponerer selv, noe som vil være tilfelle om din søster og hennes kjæreste leier soverommet. Forutsetningen er da naturligvis at du faktisk bor der selv. Se også: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Utleie/Skatt-pa-utleie/ Endret 27. november 2016 av Stud.nhh 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #10 Skrevet 27. november 2016 Akkurat nå, Stud.nhh skrev: Dette er feil. Det er avgjørende hvorvidt utleieverdien av delen du leier ut er større enn utleieverdien du disponerer selv, noe som vil være tilfelle om din søster og hennes kjæreste benytter soverommet. Se også: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Utleie/Skatt-pa-utleie/ Kan ts løse dette ved å ikke leie ut soverommet og at de 2 i steden sover på sovesofa på stua? Anonymkode: 02d7a...6c0
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #11 Skrevet 27. november 2016 Jeg tenker at det personlige kommer til å bli mest problematisk her. Hva om du kommer hjem mens de har sex? Krangel om mat og vasking er ganske vanlig Anonymkode: dc2b4...fa5 1
Stud.nhh Skrevet 27. november 2016 #12 Skrevet 27. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan ts løse dette ved å ikke leie ut soverommet og at de 2 i steden sover på sovesofa på stua? Anonymkode: 02d7a...6c0 Ja, det er helt klart en mulighet. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #13 Skrevet 27. november 2016 6 minutter siden, Stud.nhh skrev: Dette er feil. Det er avgjørende hvorvidt utleieverdien av delen du leier ut er større enn utleieverdien du disponerer selv, noe som vil være tilfelle om din søster og hennes kjæreste leier soverommet. Forutsetningen er da naturligvis at du faktisk bor der selv. Se også: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Utleie/Skatt-pa-utleie/ Det skal meget spesielle tilfeller til for at et rent soverom (ikke hybel) har større utleieverdi enn resten av leiligheten. Derfor jeg skrev slik som jeg gjorde. Mange som ikke er klar over at myndighetene kan se det som svindel dersom man tar leie for en mindre del av boligen enn hva leieboerne egentlig har lov til å disponere, selv om du sier de får bruke kjøkken og badet "gratis" f.eks. Anonymkode: 37985...63f 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #14 Skrevet 27. november 2016 Jeg ville økt leia, leid ut hele leiiligheten til de 2 og betalt skatt. Men hvis du er avhengig av å sove der selv av og til, bør dette (med at du selv kan overnatte der sporadisk) skrives i kontakten Anonymkode: 02d7a...6c0 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #15 Skrevet 27. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville økt leia, leid ut hele leiiligheten til de 2 og betalt skatt. Men hvis du er avhengig av å sove der selv av og til, bør dette (med at du selv kan overnatte der sporadisk) skrives i kontakten Anonymkode: 02d7a...6c0 Ps Eller leid ut alt untatt soverommet ditt (ettersom du kanskje behøver det i perioder) Anonymkode: 02d7a...6c0
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #16 Skrevet 27. november 2016 13 minutter siden, Stud.nhh skrev: Ja, det er helt klart en mulighet. Da ville jeg ha kontraktfestet det at de ikke har lov til å gå inn på soverommet. TS sier hun er veldig lite hjemme selv, så kan være litt risky business. Anonymkode: 37985...63f
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #17 Skrevet 27. november 2016 Herregud så paranoide folk er. Skattemyndighetene har ikke spioner som går hjem til dere og sjekker hvor dere sover..... Anonymkode: c9ad2...1b4 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #18 Skrevet 27. november 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier en leilighet på 40 kvm. Søsteren min og kjæresten hennes trenger plass å bo og vil gjerne leie hos meg. Da får de såfall rommet og betaler noen tusen hver i mnd i leie. Jeg kan sove på sofaen (er kun ett soverom). Er sjeldent hjemme, er også ofte hos kjæresten og sover der. Spm er om skattemyndighetene blir skeptiske? Jeg slipper betale skatt av leieinntekten ved å bo der selv, men tenk om de tror jeg lyver? Er det noen måte å bevise at vi faktisk bor der alle 3 om det skal granskes? Er redd for at de skal tror jeg bor et annet sted (feks hos kjæresten) også blir jeg tatt for skattesvindel. Anonymkode: 71010...027 Ja, nettopp! Du lyver jo dersom du sier at du bor der uten at du faktisk bor der. Betaler du ikke leie hos kjæresten? Lei ut hele (eller deler av) leiiligheten og betal skatt. Det er den eneste redelige måten å gjøre det på. Anonymkode: 02d7a...6c0 1
Stud.nhh Skrevet 27. november 2016 #19 Skrevet 27. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da ville jeg ha kontraktfestet det at de ikke har lov til å gå inn på soverommet. TS sier hun er veldig lite hjemme selv, så kan være litt risky business. Anonymkode: 37985...63f Ja, enig. Dette må også følger opp i praksis ved at leietakerne ikke får tilgang til soverommet. 1
Stud.nhh Skrevet 27. november 2016 #20 Skrevet 27. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det skal meget spesielle tilfeller til for at et rent soverom (ikke hybel) har større utleieverdi enn resten av leiligheten. Derfor jeg skrev slik som jeg gjorde. Mange som ikke er klar over at myndighetene kan se det som svindel dersom man tar leie for en mindre del av boligen enn hva leieboerne egentlig har lov til å disponere, selv om du sier de får bruke kjøkken og badet "gratis" f.eks. Anonymkode: 37985...63f Dette er helt riktig. De faktiske forhold skal legges til grunn, og en kan derfor ikke omgå regelverket ved å sette leien fiktivt lavt. Dersom leietakerne disponerer soverommet, må det betales skatt. Gjør man ikke det, risikerer en bl.a. straffeskatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå