Gå til innhold

non verbale lærevansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat fått vite at jeg har denne diagnosen og lurer på om det er andre her inne som også sliter med det samme? Det er en relativt ny diagnose som først ble tatt i bruk på 90 tallet.. og på nettet står det derfor mye om barn som har det. Det står lite om hvordan voksne med diagnosen klarer seg men at noen klarer fint å jobbe mens andre ender opp ufør pga konsekvensene det fører med seg. 

For de som ikke vet hva non verbal lærevansker er så er det omtrent stikk motsatt av dysleksi. Det er en konjultiv svikt. I mitt tilfelle fra jeg var født.. jeg har bare ikke visst om det før nå etter mange tester. 

Non verval lærevansker går ut på at du har vanskeligherer med å lese kroppspråk, tolke sanseinntrykk, trekke sammen sammenhenger, tolke sosiale koder, problemer med rom og tid.. feks finne veien til et klasse rom, og motorikk. Det folk tror er åpen lyst for oss er ikke nødvendigvis det da vi ikke klarer å tolke ting. Vi klarer heller ikke mye forandringer rundt oss og få må få ting enten muntlig eller skriftlig. Vi er også problemer med å utrykke oss av og til. Det ligner mye på Asperger men non verbale personer vil gjerne være sosial men får det ikke til.

Alt dette fører til at man er ekstremt sliten hele tiden og har masse humørsvingninger og blir gjerne være i det negative litt for lenge når noe skjer og blir ofte deppa . Når man velger å ignorere slitenheten ender mange opp med kortere eller lenger tids utbrenthet fordi vi ikke tolker sanse inntrykk. For meg er det å gå på jobben som at hver dag er den aller første dagen på jobben. Alle vet hvor mye nye inntrykk man får første gang på en jobb.  Vi har også problemer med å forholde oss til mange ting på engang og gjerne tempo også. 

Siden mange av oss sliter med å lese non verbale ting.. eller ting som er visuelt så sliter mange non verbale i  både arbeidslivet og på den sosiale biten. Derimot er de fleste av oss gode på både å formulere oss skriftlig og har et godt ordforråd.

Vil du vite mer så vil jeg anbefale deg å gå inn på Statped.no sine sider.

Men så lurer jeg da på... om det er noen som har det her inne..

1. Er du i arbeid?  Hvor mye klarer du å jobbe? Eller har du blitt ufør 

2. Hva slags begrensninger Gjør dette med livet ditt?

3. Har du noen tips til meg som gjør at jeg kan bli bedre av det? 

Alt jeg ønsker er å kunne fungere i en jobb med dette. I alle fall en deltidstilling så jeg kan jobbe noe. Men akkurat nå er jeg på aap og under utredning og behandling.. og fant altså ut nylig at det er dette som er hovedproblemet mitt. Jeg leser riktignok kroppspråk ganske bra, men ellers stemmer det meste. Per idag så klarer jeg ikke å jobbe enn ca 50 prosent.. men jeg er ikke stabil iht mine utfordringer pga dette så lurer på hva jeg selv kan gjøre med det.  problemet et livslangt. 

Jeg går til behandling hos psykolog for det.. men de har ikke så mye peiling de eller siden det er en ny diagnose forsåvidt. Jeg prøver å forstå den diagnosen også.. men det er ikke lett. 

Så er det noen her inne som kan hjelpe meg? Setter pris på tips fra både de som har det, kjenner noen som har det, folk som jobber med diagnosen, arbeidsgivere som har ansatt noen med det osv osv..

Jeg har et ønske som sagt om å kunne fungere i et arbeidsliv.. men da trenger jeg å bli bedre men vet ikke hvordan.  

• Liker 1
Skrevet

Vi sliter også med impulshemning og emosjonelitet.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...