Gå til innhold

Belønning ved lite fravær

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan ser dere på det å få belønning i form av pengegaver pga. lite fravær på jobben. Dette ble gjort på min arbeidsplass der vi er 3 faste ansatte foruten om sjefen. To av de ansatte fikk belønning mens en satt igjen uten å få noe, pga at hun hadde vært mye borte fra jobben med syke barn, hun har to barn. Av de som fikk belønning er det en som ikke har barn og en som har et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg tenkt på mange ganger.

Synes at det burde kunne gå an å finne på en eller annen belønning for de som ikke bruker egenmeldingene sine.

Men det bør ikke være penger synes jeg. F.eks 2 betalte fridager i året eller noe sånt.

De som har vært nødt til å bruke egenmeldingene sine skal jo ikke svi for dette. Det ville derfor vært urettferdig om det ble betalt ut som en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhodet ikke sans for det. En evt. belønning bør ikke avhenge av om man har syke barn/er syk selv.

Hvis fravær skyldes skulk/sykdom i viljen, er jeg overbevis om at det vil gi utslag i andre ting på jobben også - ikke bare at man er vekke.

Tror jeg hadde protestert høylydt hvis det ble innført slik praksis på min arbeidsplass (og jeg er veldig sjelden vekke fra jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker også meget sterkt denne formen for premiering. Fraværet sier ingen ting om arbeidsinnsatsen.

Det er ikke alltid det å bare være på jobb som viser hva man bidrar med.

Ofte kan den som er borte pga syke barn etc. jobbe ekstra hardt for å "gjøre opp". (Det er vel ikke for ingenting det sies at det å ansette kvinner i 80% stilling er genialt.. de gjør stort sett 100% jobb på 80% tid til 80% lønn)

Jeg jobbet i sin tid i et firma som utbetalte bonus på bakgrunn av utfakturerte timer .. dette resulterte i at noen da slapp alle arbeidsoppgaver som ikke direkte kunne faktureres ut .. men som noen måtte gjøre for at ting skulle gå rundt (som rapportering/arkivering/fakturering etc.).. Det varte bare et halvt år .. før ledelsen innså at det var en veldig dårlig form for premiering .. så etter det ble bonusen fordelt på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

I løpet av seks år på samme arbeidsplass har jeg brukt en egenmelding på meg selv. For barna har jeg 15 dager, men har aldri tatt ut alt. Jeg har vært sykemeldt noen ganger.

Hvordan skulle jeg ha kommet ut da?

Lite egenmeldinger, men en periode som langtidssykemeldt?

Nei. Jeg synes ikke slike ordninger blir rettferdige. Ingen kan noe for at de blir syke eller at barna deres blir syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å få bonus for lite fråver, men då må det målast på det totale fråveret samla blant alle tilsette, ikkje for kvar enkelt. Utbetalinga må vera slek at om det totale fråveret er lite får alle ei påskjønning, er fråveret for stort får ingen nokonting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt vanskelig å svare på, men jeg er ganske sikker på at vi hadde fått ned sykefraværet betraktelig ved å ty til en slags belønning for de med lite og intet fravær.

Det finnes faktisk ganske mange som sjekker opp hvor mange dager "Hjemme med sykt barn" de har brukt - og sørger for å bruke rubbel og bit før året er omme.

I tillegg så har man ganske mange som kjenner veldig godt etter om de ikke har vondt et sted på kroppen om morgenen når de våkner. Har vi kanskje litt for gode sykelønnsordninger her i landet ? Jeg mener det .. men allikevel så er det viktig å sikre de som virkelig ER syke. Det er et dilemma - men Norge kan helt klart ikke fortsette med dagens sykelønnsordning så veldig lenge - det er altfor dyrt - og fraværet ser ikke ut til å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet Leola at Norge ikke "kan forsette med dagens sykelønnsordning så veldig lenge"?

Fordi at regjeringen sier det? (Slik at de kan få flere penger å gi ut i skattelette til de høyest lønte)

Fordi at NHO sier det? (Så de kan ta ut enda større skattefritt utbytte av sine bedrifter)

Fordi at noen økonomer sier det? (fordi det har de lært på skolen)

Fordi at noen markedsliberalister sier det? (for slik er det i deres "forbildeland" USA)

osv. osv

Nei, Leola, er det noen land som har anledning til å gi sine innbyggere skikkelige arbeidsforhold (som inkludererer en ordentlig sykelønnsordning à la dagens), så er det Norge!

Produktiviteten, trivselen i arbeidslivet, deltakelsen i arbeidslivet og lønnsomheten er på topp i Norge. Det finnes ingen grunn til å forringe folks arbeidsvilkår, bortsett fra de ovennevnte.

At noen få slabbedasker kanskje utnytter ordningen må vi kunne leve med. "Man kan ikke lage omelett uten å knuse noen egg" som en av de forhenværende fargerike politimestrene i Bergen sa.

Det betyr at vi kan aldri få et 100% sikkert system mot misbruk med mindre det brukes ufattelige ressurser på kontroll (vinning/spinning....). Og det gjelder ALLE velferdsordninger, ikke bare sykelønnsordningen.

Vi kan likevel ikke nedlegge veldferdsordningene pga av det. Da vil HELE samfunnet lide, og vi vil få en mye dårligere mental samfunnshelse. Mange kan nok klare seg godt likevel, men til hvilken pris? Bak høye gjerder, alarmer, sikkerhetslåser, mistillit overfor andre osv osv.

Nei, la oss prise oss lykkelige for at de aller fleste kan leve i trygge forhold, uten å frykte arbeidsledighet, sykdom eller hva det er man kan få dårlig økonomi av.

Se deg rundt i verden! Hvor mange andre steder er det slik?

Jeg sier IKKE at alt er perfekt her i landet. Det er mye å kjempe for og forbedre enda. Men det skjer ikke ved å frata vanlige folk opparbeidede goder og rettigheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilleba, partene i arbeidslivet har forpliktet seg til å få ned sykefraværet dersom de ønsker å beholde dagens sykelønnsordning. Sykefraværet har ikke gått ned - det har derimot økt og ført til at regjeringen har måttet legge på andre "goder" innen helsevesenet, slik som økte egenandeler på legebesøk, fysioterapi, etc.

Hvorfor skal grupper som er svake fra før bli taperne og hvorfor skal ikke de stadig "sykere" arbeidstakerne ofre litt ?

Det er akkurat som i forskringsverden - vi, vanlige forsikringstakere må betale i dyre dommer fordi det er noen som svindler og misbruker. Slik er det overalt - ta f.eks. butikker som må legge på prisene fordi det er folk som stjeler.

Så lenge moralen blant arbeidstakerne er så elendig som den er så er jeg helt enig i at noe må gjøres. Å tro at staten skal støtte alt er helt urimelig - det er helt andre ting som staten bør prioritere å bruke pengene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes ikke noe om et slikt system. Det går ikke an å sammenligne folk med og uten barn. Her blir jo barnløshet belønnet :-?

Hvis man har 2 barn, er det ofte slik at først blir den ene syk, og etter noen dager blir jammen den andre også syk. Og vips, så har man brukt opp ganske mange "hjemme-med-sykt-barn" dager. Og så skal man attpåtil bli "straffet" på jobben fordi man har syke barn. Litt av en arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit jeg!

Perioder av livet har man anledning til å stå på mere for jobben enn i andre perioder. Det skal man også belønnes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri hørt om slike ordninger før nå engang jeg!!! :o

jeg ville seriøst prøvd å finne meg en ny arbeidsplass dersom dette ble praktisert på min arbeidsplass, for slik behandling av voksne mennesker synes jeg er uhørt!!

tror virkelig folk at flesteparten av de som bruker egenmeldinger, gjør det for morro? for det må de vel, om man skal belønnes for å ikke bruke disse dagene?

jeg synes mange nok går på jobben når de egentlig er syke og burde holdt seg hjemme jeg, om det blir belønning for å ikke bruke sykedager, så blir jo dette enda værre. Og jo mindre folk faktisk tillater seg å ta vare på kroppen sin når den trenger det, jo mer utbrenthet- psykisk utslitthet og tretthet vil det jo bli, som igjen vil føre til langvarige sykemeldinger!!

når blir DET bedre for bedrift og medarbeider?

Nei, jeg har endelig, etter ca 30 år, lært meg at når jeg er syk, så er jeg faktisk syk!! Når kroppen min flasher varsellamper i fjeset mitt hver dag, da er det på tide å høre etter!

hva svarte kan man gi på jobb dersom man ikke tillater seg å være hjemme når man er syk?

og skal man belønnes for å ikke ha barn å ta seg av?

nei, dette er jeg ille glad for at jeg ikke har vært borti på noen av arbeidsplassene jeg er på!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

belønning for at en bruker noe som er helt lovlig? Nei takk.

For en forskjellsbehandling av folk. Må være en j dårlig ledelse.

har man barn i dette firma så kan en regne med å sitte der med "svarteper" ver gang belønningen utdeles.

Til slutt blir det"syke" krav til de ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aline skrev:

tror virkelig folk at flesteparten av de som bruker egenmeldinger, gjør det for morro? for det må de vel, om man skal belønnes for å ikke bruke disse dagene?

Ja, jeg tror faktisk det. Og det er en av grunnene til at vi snart kommer til å få innskjerpet sykelønnsordningen vi har idag. Til og med fagforeningen forstår at sykefraværet må ned hvis dagens sykelønnsordning skal opprettholdes. Slik det er idag så må regjeringen legge på egenandeler for de som virkelig er syke - så i realiteten er det de som må betale for at de yrkesaktive skal få opprettholde den vanvittig dyre sykelønnsordningen.

Da synes jeg det er greit å belønne lite fravær ... det viser at man har vilje til å gjøre noe for å få ned fraværet.

Det går tydeligvis ikke ned av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bellatrix

Jeg synes det å være syk er ille nok i seg selv. Man trenger ikke straffes økonomisk i tillegg. (Noe man uansett blir pga utgifter til lege, medisiner o.s.v.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen Medlem - sykefraværet i Norge er for høyt - og det går ikke ned. Fagforeningen har lovet å bidra til å få ned sykefraværet - hva skjer ? Jo, det bare fortsetter å øke - tror du virkelig at folk er blitt så mye sykere enn tidligere eller er det andre årsaker ? Kan det ikke tenkes at det har noe med folks holdninger og arbeidsmoral å gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Kanskje begge deler. Tror all fokus på effektivitet gjør at folk blir syke. Det er sikkert noen skulkere også. Kanskje man heller bør gjøre det triveligere på jobb? At det er det generelle arbeidsmiljøet som må gjøres noe med. Vet ikke. Men en økonomisk belønning til friske vil nødvendigvis skape et større skille mellom de som er syke og de som er friske. Det ble nevnt folk som har barn, men hva med kronisk syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blitt så mye travlere på arbeidsplassen nå enn før?

Er det blitt så mye mer utrivelig nå enn før?

Sannheten er ihvertfall at Norge har et skyhøyt sykefravær i Eurpeisk målestokk.

Og forskning har vist at fraværet av egenandeler for lønnsmottakerne her til lands fører til et høyere sykefravær i Norge enn i land som har slike egenandeler slik som Sverige, Tyskland og Nederland.

Jeg leste et sted at i 2002 hadde rikstrygdeverket utbetalinger på 23 milliarder kroner. I tillegg regner man med at bedriftene betaler et tilsvarende beløp.

I tillegg er Norge blant de europeiske land der sykefraværet koster mest i form av tapte produksjonsinntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...