AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #1 Skrevet 27. november 2016 For ikke så lenge siden så bladde jeg i gamle bilder av folk som var på farten (fly), og da la jeg merke til noe spesielt, folk pyntet seg. De hadde på seg sine finere klær, og det var en høytidelig stemning over det hele. Slik er det ikke i dag, folk ser ut som de kunne kommet rett fra bondegård, fra en joggetur, rett fra senga (koseklær), fra fengsel osv... eller ser ut som en vandrende hullemaskin (klær full av huller) m.m. Kulturforskjell! Hva har skjedd? Noen tanker, dere? Anonymkode: 43e55...6a5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #2 Skrevet 27. november 2016 I begynnelsen var det bare de rikeste som hadde råd til å fly særlig ofte, og de med mindre penger ville ikke stikke seg ut. Nå har alle råd til det så det er ikke noen vits i å kle seg snobbete. Anonymkode: 4d421...dc3 11
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #3 Skrevet 27. november 2016 Å fly er ikke lenger noe eksklusivt som er forbeholdt de rike. Det er noe "alle" gjør og er derfor ikke en stor sak. Det er bare en annen måte å reise på. Pluss at det blir trangere. Setene står tettere, og folk må skvise seg mer sammen. Anonymkode: 3caf5...986 1
Djungelvrål Skrevet 27. november 2016 #4 Skrevet 27. november 2016 I tillegg er sikkerhetsreglene strenge. Enhver fornuftig person unngår tonnevis med belter og smykker. Det blir bare stress i sikkerhetskontrollen. 10
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #5 Skrevet 27. november 2016 Da jeg vokste opp på 70 tallet, hadde vi på pen-klærne på søndagene. Helt vanlig det. Så jeg tenker det med å kle seg opp er en ting som har rent litt ut i sanden. Vi er ikke så høytidelige lengre, jeg ser i min familie så er det enkelte som ikke har kledd seg opp når de kommer i bursdager. Jeg synes det er noe trist. Alt skal likesom være så vanlig nå på en måte. Anonymkode: 08eab...13e 6
Leifr Skrevet 28. november 2016 #6 Skrevet 28. november 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg vokste opp på 70 tallet, hadde vi på pen-klærne på søndagene. Helt vanlig det. Anonymkode: 08eab...13e Ja, man ser ofte bilder fra den tiden og tiårene før hvor vanlig folk har penklær på søndager nesten uansett hva de driver med.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #7 Skrevet 28. november 2016 Jeg er født på slutten av 70-tallet og fløy veldig ofte helt fra jeg var liten. Husker at det var veldig viktig å se fin ut, moren er faktisk litt sånn den dag i dag Anonymkode: ef788...5a7 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #8 Skrevet 28. november 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg vokste opp på 70 tallet, hadde vi på pen-klærne på søndagene. Helt vanlig det. Anonymkode: 08eab...13e Ikke der jeg bodde på 70-tallet. Anonymkode: 1a1b1...879
SunnivaOslo Skrevet 28. november 2016 #9 Skrevet 28. november 2016 Jeg kler meg 'pent'hvis jeg skal på kortere flyturer. Er det lange flyturer om med stopp,går det i behagelige myke klær☺ 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #10 Skrevet 28. november 2016 Skulle ut å fly. De pyntet seg og dro til flyplassen, men så ombestemte de seg? Anonymkode: 6c18a...95c
Gjest Rosemoren Skrevet 28. november 2016 #11 Skrevet 28. november 2016 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: For ikke så lenge siden så bladde jeg i gamle bilder av folk som var på farten (fly), og da la jeg merke til noe spesielt, folk pyntet seg. De hadde på seg sine finere klær, og det var en høytidelig stemning over det hele. Slik er det ikke i dag, folk ser ut som de kunne kommet rett fra bondegård, fra en joggetur, rett fra senga (koseklær), fra fengsel osv... eller ser ut som en vandrende hullemaskin (klær full av huller) m.m. Kulturforskjell! Hva har skjedd? Noen tanker, dere? Anonymkode: 43e55...6a5 Da jeg vokste opp på 70-tallet fikk jeg nye klær tre ganger i året. Jeg fikk en ny kjole til 17. Mai, en ny kjole til jul, og et par nye antrekk til skolestart. Kjolene jeg fikk var søndagstøy etter at de ble brukt til anledningen de var kjøpt til, og skoleklærne ble hverdagstøy når de ble slitt. Og søndagsklærne var også byklær. Det var klærne vi brukte når vi skulle til byen, til legen, tannlegen, og når vi skulle reise. For meg er det du beskriver slik det var på den tiden. Vi reiste ikke så ofte, og når vi gjorde det var det en høytidelig anledning, men det var også fordi at alle klær hadde sin anledning. Endret 28. november 2016 av Rosemoren
Leifr Skrevet 28. november 2016 #12 Skrevet 28. november 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke der jeg bodde på 70-tallet. Anonymkode: 1a1b1...879 Kommer selvsagt litt an på hvor man bodde og hva slags folk man bodde blant, kulturelle konvensjoner forandrer seg over tid og er ikke de same overalt... er selv født i 1972 og husker ikke å ha hatt noe bevisst forhold til penklær kontra hverdagsklær før utpå åttitallet en gang, men man ser jo på bilder av slekta fra 50-, 60- og 70-tallet at folk pyntet seg til alle spesielle anledninger.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #13 Skrevet 28. november 2016 De eldste i familien min pynter seg når de skal til sentrum på kafe, når de skal til legen osv. Det var nok vanlig før det ble dagligdags alt det vi gjør i dag. Anonymkode: 5ff3f...e80
Kontormus Skrevet 28. november 2016 #14 Skrevet 28. november 2016 En flybillett koster gjerne en hel månedslønn, kanskje mer, før i tiden. Å fly var høytidelig og var nok noe folk flest gjorde sjeldent. Det var også helt vanlig og snakke med sidemannen under veis, selv om dette var en fremmed. Folk pyntet seg for å gå til legen og banken også.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #15 Skrevet 28. november 2016 Jeg personlig har litt flyskrekk og foretrekker komfortable klær fremfor pene klær når jeg skal fly. Anonymkode: c1894...9c8
Anoia Skrevet 28. november 2016 #16 Skrevet 28. november 2016 Sånn litt på siden: http://www.dinside.no/reise/slik-far-du-gratis-oppgradering/61278197 1
Eliza Doalot Skrevet 28. november 2016 #17 Skrevet 28. november 2016 6 minutter siden, Rosemoren skrev: Da jeg vokste opp på 70-tallet fikk jeg nye klær tre ganger i året. Jeg fikk en ny kjole til 17. Mai, en ny kjole til jul, og et par nye antrekk til skolestart. Kjolene jeg fikk var søndagstøy etter at de ble brukt til anledningen de var kjøpt til, og skoleklærne ble hverdagstøy når de ble slitt. Og søndagsklærne var også byklær. Det var klærne vi brukte når vi skulle til byen, vil legen, tannlegen, og når vi skulle reise. For meg er det du beskriver slik det var på den tiden. Vi reiste ikke så ofte, og når vi gjorde det var det en høytidelig anledning. Sånn var det i min barndom også, på tidlig 80-tall. Jeg husker veldig godt at det å reise til byen (en snau halvtime unna med) var noe som ikke skjedde særlig ofte - kun noen ganger i året og da gjerne i forbindelse med de nevnte klærne Reiser og ferier ble gjort pr bil, og jeg var ganske gammel før jeg fløy første gangen. Da var det en ganske stor ting. Flybilletter var dyrt! Selve flyturen var også ganske anderledes for noen tiår tilbake. Sevicenivået var høyere og passasjeren ble gjort mer stas på. Alle fikk, så vidt jeg husker, mat og drikke, uansett lengde på turen. i dag er sånt for det meste fjernet, for å presse prisene nedover. Vi reiser mer og lengre, og "alle" har flydd. Jeg har familie nordpå (bor i sør selv), og det er ikke så mange år siden at de å flytte fra nord til sør kunne innebære å ikke se familien sin på mange år. Nå sees vi flere ganger i året, takket være at det å fly er så vanlig.
Gjest Anarkist Skrevet 28. november 2016 #18 Skrevet 28. november 2016 Syns det er lættis å se folk kledd i dresser og kjoler når de skal ut å fly. Herregud, det er så jålete.
Silfen Skrevet 28. november 2016 #19 Skrevet 28. november 2016 Ser det samme på for eksempel teateret. Jeg er vant med at teater så ser man skikkelig ut. Men folk drar unger i slitte joggiser og skitne støvler med og sitter med chipsposen og knasker høyt som om de var på kino. Ja, det er en kulturforskjell. Folk vet rett og slett ikke forskjell på å være offentlig og sitte og grave seg i ræven i sin egen stue lenger. Dumme, ekle mennesker. 4
makkapakka Skrevet 28. november 2016 #20 Skrevet 28. november 2016 (endret) Jeg tror jeg er oppdratt til å se ordentlig ut når jeg skal ut av huset, om jeg skal fly eller avgårde til kino osv. Det vil ikke si at jeg er stivpyntet fra topp til tå, men klærne er hele og rene og jeg har dusja og gredd håret og pusset tennene. Samt klærne kan være både pene og komfortable for det. Dette gjør jeg også med barna. Rundt meg ser jeg at enten er folk stivpynta uansett hvor de er/skal, eller så er det i andre skalaen med hullete joggebukser halvruskete på håret osv. Så tidene har nok forandret seg. Endret 28. november 2016 av makkapakka 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå