AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #1 Skrevet 27. november 2016 Har sjefen rav til å følge tariffene når det gjelder lønn? Jeg har ikke fått oppgradering etter å ha vært ansatt på samme plass i mange år i butikkyrke. Ligger fortsatt på nederste nivå. Anonymkode: a75ef...25b
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #2 Skrevet 27. november 2016 krav , ikke rav... - skrivefeil. Anonymkode: a75ef...25b
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #3 Skrevet 27. november 2016 Første bud er å finne ut om butikken man jobber i er bundet av tariffavtalen (det er den hvis den er organisert, er den ikke det så kan arbeidsgiver gi så lite eller mye han/hun ønsker i lønn. Men er den organisert bør du stå på krava). Så sender du inn argumentasjon ovenfor sjefen, du viser til dine resultater, at du har vært stabil over mange år, og påpeker at du ikke har gått opp i lønn etter du begynte, til tross for at det har gått mange år og at du egentlig har krav på å følge trinnene i tariffen. Anonymkode: 23aa7...750
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #4 Skrevet 27. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Første bud er å finne ut om butikken man jobber i er bundet av tariffavtalen (det er den hvis den er organisert, er den ikke det så kan arbeidsgiver gi så lite eller mye han/hun ønsker i lønn. Men er den organisert bør du stå på krava). Så sender du inn argumentasjon ovenfor sjefen, du viser til dine resultater, at du har vært stabil over mange år, og påpeker at du ikke har gått opp i lønn etter du begynte, til tross for at det har gått mange år og at du egentlig har krav på å følge trinnene i tariffen. Anonymkode: 23aa7...750 Det står i kontrakten at butikken er bundet av tariffavtalen. Liker ikke å be sjefen om å øke lønnen min men etter tariffavtalen så står det at jeg skulle hatt langt mer i timen. Dette vil utgi 4000 kroner mer i måneden.. Anonymkode: a75ef...25b
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #5 Skrevet 27. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står i kontrakten at butikken er bundet av tariffavtalen. Liker ikke å be sjefen om å øke lønnen min men etter tariffavtalen så står det at jeg skulle hatt langt mer i timen. Dette vil utgi 4000 kroner mer i måneden.. Anonymkode: a75ef...25b Da må du argumentere for det på en saklig måte, dersom du ellers også oppfyller andre eventuelle krav til å få lønnsøkning. Husk også at de fleste arbeidsplasser stiller krav til antall år med relevant erfaring for å få lønnsøkning når det gjelder tariff. Om du f. eks. har jobbet 2 år i barnehage og deretter 2 år i butikk, så kan man bare kreve lønnsøkning for de årene som er relevante, dvs. de to årene i butikk. Det vet du sikkert, men bare nevner det Er noen som tar feil av det. Når du er sikker på at du fyller alle formelle krav, så lager du en skriftlig argumentasjon, der du viser til tariff - men gjerne også gode resultater du har bidratt til, at du har vært stabil i jobben over tid etc. Det gjør det gjerne enklere å komme frem med argumentasjonen. Ikke sikkert du trenger å sende det skriftlig til sjefen i første omgang, snakk med vedkommende først. Men det er gjerne nyttig å skissere hva man skal si i forkant slik at du går inn i møte med oversikt over situasjonen, og hva du har krav på og ikke krav på. Anonymkode: 23aa7...750
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #6 Skrevet 27. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da må du argumentere for det på en saklig måte, dersom du ellers også oppfyller andre eventuelle krav til å få lønnsøkning. Husk også at de fleste arbeidsplasser stiller krav til antall år med relevant erfaring for å få lønnsøkning når det gjelder tariff. Om du f. eks. har jobbet 2 år i barnehage og deretter 2 år i butikk, så kan man bare kreve lønnsøkning for de årene som er relevante, dvs. de to årene i butikk. Det vet du sikkert, men bare nevner det Er noen som tar feil av det. Når du er sikker på at du fyller alle formelle krav, så lager du en skriftlig argumentasjon, der du viser til tariff - men gjerne også gode resultater du har bidratt til, at du har vært stabil i jobben over tid etc. Det gjør det gjerne enklere å komme frem med argumentasjonen. Ikke sikkert du trenger å sende det skriftlig til sjefen i første omgang, snakk med vedkommende først. Men det er gjerne nyttig å skissere hva man skal si i forkant slik at du går inn i møte med oversikt over situasjonen, og hva du har krav på og ikke krav på. Anonymkode: 23aa7...750 Jeg har jobbet i bedriften i nesten 8 år. Har begynnerlønn. Står at man skal øke et trinn hvert år, men jeg har fortsatt begynnerlønn. Nyansatte i butikken får samme inntekt som meg. Jeg bør nok ta det opp. Vanskelig å ta det opp men jeg får spørre om det er mulig å se på det. Jeg er ikke organisert i fagforbundet. Vet ikke om det kan ha noe å si. Men det står i kontrakten at butikken skal følge tariffloven. Håper på en lønnsøkning. Hadde gjort godt. Økonomien min er litt bånn akkurat nå. Anonymkode: a75ef...25b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå