Bentebent Skrevet 27. november 2004 #1 Skrevet 27. november 2004 Noen som har tatt IQ-testen på www.nrk.no? Jeg tok den samtidig som programmet gikk på tv. Jeg oppnådde da en IQ på 70. Dette stemmer ikke overens med det jeg har fått på tidligere tester. Så jeg tok testen en gang til, der jeg også skrev opp hva jeg svarte. Jeg oppnådde da en IQ på 72. Da svarene ble gått gjennom på NRK sammenlignet jeg med hva jeg hadde svart, og kom fram til en IQ på 117. Så tok jeg testen enda en gang, og skrev inn det som var de riktige svarene(i følge programmet) og fikk fortsatt en IQ på 70. Er det noen andre som har fått samme resultat?
Pip Skrevet 27. november 2004 #2 Skrevet 27. november 2004 Eg følgde med på programmet og noterte svara. Gjekk inn på nettet i pausen og svarte dei same svara der, og fekk 119 som resultat - det same som i tabellen som kom på TV etter fasiten...
LilleBille Skrevet 27. november 2004 #3 Skrevet 27. november 2004 Tok den bare på TV .. og fikk 117 der .. - men har ikke tatt den på nettet... Du har ikke skrevet noe feil i forhold til alder el. så det vektes feil da?? (Selv om det vel ikke kan skyldes på alder for så store avvik)
Bentebent Skrevet 27. november 2004 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2004 Tror ikke jeg har trykt feil. jeg har prøvd flere ganger nå, men får feil resultat. samme fikk samboeren på sin pc.
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2004 #5 Skrevet 27. november 2004 Jeg har ikke sett på Tv, men tatt testen 2 ganger på nettet. Første gang fikk jeg 78, andre gang 72. I fjor fikk jeg 115, så håper virkelig noe er galt med nettversjonen ellers går det fort nedover med meg :o
Bentebent Skrevet 27. november 2004 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2004 er nok nettversjonen det er noe galt med. Jeg har prøvd flere ganger nå med de korrekte svarene fra tv programmet, og jeg får fortsatt mellom 70 og 80 i IQ.
Arkana Skrevet 27. november 2004 #7 Skrevet 27. november 2004 Jeg tok begge deler (TV-versjonen først, trykket så inn svarene mine på nett-versjonen) og fikk samme svar begge steder: 131.
LilleBille Skrevet 27. november 2004 #8 Skrevet 27. november 2004 Det er opplagt en del feil.. det diskuteres på NRKs sider også.. så du er ikke alene om å få snodig resultat.
Naixin Skrevet 28. november 2004 #10 Skrevet 28. november 2004 Jeg fikk også rare resultater på nett-testen. Ifølge reultatene på TV var min IQ mye høyere. *puh* godt det ikke bare var meg :-)
Gjest Devil's Spawn Skrevet 28. november 2004 #12 Skrevet 28. november 2004 Jeg synes "IQ-testen" på Nrk virket mer som en kunnskapstest.
Gjest Melk Skrevet 28. november 2004 #13 Skrevet 28. november 2004 Jeg synes "IQ-testen" på Nrk virket mer som en kunnskapstest. Enig. Og definitivt basert på gode norskkunnskaper. Om man ikke snakker helt flytende norsk og kjenner godt til norsk kultur fikk man ikke noe bra.
Milo Minderbinder Skrevet 28. november 2004 #14 Skrevet 28. november 2004 En iq-test er en test som viser hvor flink du er til å løse testen, for å si det slik. Vi er alle både teite og smarte... Milo
Gjest gjest 0 Skrevet 28. november 2004 #15 Skrevet 28. november 2004 Jeg må si jeg synes den testen var litt teit jeg da... Jeg synes Mensa sine tester er bedre, der får man samlet tid og kan selv velge hvilke oppgaver man ønsker å bruke litt ekstra tid på. Flere ganger i går ble jeg sittende å vente over halve tiden, mens noen ganger rakk jeg ikke se svaralternativene selv om jeg visste svaret.. Så da ble det ren gjetting. :-? Jeg tok en test på Mensa sine sier som sier om man hadde bestått den virkelige Mensa-testen eller ikke, og der kom jeg rimelig bra ut! Med den IQ'n jeg fikk på nrk testen i går kan jeg bare glemme å tenke på en virkelig Mensa test! :o Jeg tror derfor ikke at man kan si at nrk testen (selv etter rettelser) er en skikket test for å teste IQ. Jeg har dessverre mer tro på Mensa sin. Den har jo vært godkjent i mange år. Pam
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #16 Skrevet 28. november 2004 Jeg liker bedre WAIS- R testen...
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #17 Skrevet 28. november 2004 Jeg tok en test på Mensa sine sier som sier om man hadde bestått den virkelige Mensa-testen eller ikke, og der kom jeg rimelig bra ut! Med den IQ'n jeg fikk på nrk testen i går kan jeg bare glemme å tenke på en virkelig Mensa test! :o Mensa sin test på hjemmesiden er nok litt lettere enn den standardiserte testen de kjører. Tror det er bevisst, for å få flere til å ta testen, og dermed mer penger i kassa til dem. Selv har jeg alltid kommet ut som godt over gjennomsnittlig mensa-medlem på den hjemmetesten, men tviler på at jeg i det hele tatt er mensamateriale.
Gjest Pamella (ikke innlogget) Skrevet 28. november 2004 #18 Skrevet 28. november 2004 Gjest: Jeg er helt enig med deg om den mensa testen, de jukser nok litt med vanskelighetsgraden. Likevel var jeg rimelig sikker på at jeg skulle scoret en del høyere på nrk testen. Men settingen rundt en iq test blir jo uansett feil på den måten, man sitter flere i et rom og hygger seg på lørdagskvelden så stemningen blir litt avslappet. :-? Pam
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #19 Skrevet 28. november 2004 Gjest: Jeg er helt enig med deg om den mensa testen, de jukser nok litt med vanskelighetsgraden. Likevel var jeg rimelig sikker på at jeg skulle scoret en del høyere på nrk testen. Men settingen rundt en iq test blir jo uansett feil på den måten, man sitter flere i et rom og hygger seg på lørdagskvelden så stemningen blir litt avslappet. :-? Pam Det var en dårlig test i går. Og enig i deg ang. tiden. Det vanlige er at man kan bruke mer tid på vanskligere oppgaver. Tid man sparer inn på oppgaver man finner lettere.
kjellebassen Skrevet 28. november 2004 #20 Skrevet 28. november 2004 Jeg har prøvd både nettversjonen av mensatesten og testen på NRK og må nok si at NRK-testen er lettere. Der fikk jeg bare en feil og scoret 138 (Jeg er 30 år),mens på mensa tester får jeg litt fler feil og scorer "bare" 130+. Nå skal det jo sies at ingen av disse testene er fult representative for en skikkelig mensa-test.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå