AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #1 Skrevet 27. november 2016 Hjemlandet mitt, Nord-Irak er mildt sagt i krise. Det har vært krise i rundt 3 år nå så vidt jeg vet. Sist det var stemming om parti i landet, tapte det største partiet som har regjert lenge, og nå nekter dette partiet og gå av. De samarbeider med Tyrkia nå og kjemper for å holde makta, og Tyrkia gir penger og våpen til IS slik at de skal komme inn i landet... Dette skjer selvsagt i skjul. Alt er bare skikkelig rot! Konsekvensene av dette er at det ikke er noe penger igjen. Innbyggerene får lønn hver 5 måned, og da får de mindre enn halve av den vanlige lønnen. Det blir bare verre og verre; Nå har innbygherne strøm 1 time om dagen, de har lite vann som må fylles i store tank, og vannet kommer annenhver dag; Selvsagt får de ikke dusjet fordi vannet ikke kan varmes pga. mangel på strøm det nå er vinter og kaldt. Vannet må de være grådige på og ikke bruke unødvendig; altså kan de ikke vaske klær slik som før heller. Internett har de nesten ikke tilgjengelig lenger. Det har vært flere demonstrasjon og folk streiker unntatt helsepersonell; de jobber gratis. Under disse demonstrasjonene blir folk drept av væpnet vakter og politi som samarbeider med dette partiet som nekter p gå av. Og ingen i hovedstaden er i demonstrasjon fordi de er redd for å bli drept; Og hvis ingen i hovedstaden demonstrerer, men bare folk i de mindre byene, da kommer ingenting til å fornadre seg. Dette livet de i hjemlandet mitt lever, er ikke et verdig liv. Flere mennesker dør av sult hver dag, og spedbarn som blir født blir satt forran sykehus og moskeer fordi foreldrene ikke kan ta vare på barna selv. Jeg holder på å klikke. For ikke bare dette, men IS kjemper stadig for å komme inn i landet. Er det virkelig ingen som kan hjelpe? Når innbyggerne i hovedstaden ikke tør gjøre noe og folks sine meninger i de andre byene ikke blir hørt, så er folk fortapte. Er det ingen organisasjoner, land eller lignende som kan hjelpe? Hvem kan jeg tipse??? Det er jo ingen i vesten som har noe anelse om at alt dette skjer! Ingen media forteller om dette! Jeg er så desperat for jeg syns så synd på de som bor der! Ingen vil flykte landet fordi de er glad i landet sitt, men samtidig klarer de ikke leve slik de gjør. Og nå som vinteren kommer og alt er verre er ting vanskelig! Elever skulle starta på skolen i september, men de har fortsatt ikke starta fordi lærere streiker. Det er krise... Det blir jo bare verre og jeg føler at jeg ikke barr kan sitte og høre på at dette skjer. Det er forferdlig og mange har død i et forsøk på forandring. Mange unge gutter under 20 år som har hatt hele livet foran seg. Det er så urettferdig. Og alt dette fordi dette partiet nekter å gå av... Anonymkode: 1244f...93b
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #2 Skrevet 27. november 2016 Du kan f.eks støtte Leger uten grenser for deres arbeid som også er i Irak. http://legerutengrenser.no/Aktuelt/Nyheter/Dette-gjør-Leger-Uten-Grenser-i-Irak Eller så kan du utdanne deg til sykepleier eller aller helst ta videreutdanning til jordmor og jobbe i Leger Uten Grenser i Irak. De trenger også annet personell, f.eks de som skal drive med logistikk osv, men aller helst trenger de helsepersonell. Jeg tror mange tenker som deg at de vil hjelpe, men å faktisk hjelpe ved å bli helsepersonell og jobbe i de landene og risikere livet er det få som faktisk gjør. Anonymkode: a7023...092
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #3 Skrevet 27. november 2016 Det er letter for hjelpeorganisasjoner å hjelpe. de driver med det de driver med. Og innlegget over her kommer med gode tips til deg. Når det gjelder stater og politikk, blir det verre. I bunn og grunn kan man si at det ikke er mulig å hjelpe til å løse et problem når man ikke klarer å bli enig om hva problemet er. Derfor er det best å bare holde seg på utsiden. Det er for øvrig så mange konflikter i verden generelt og midt-østen spesielt, at det bare er å trekke kølapp og vente. Anonymkode: ce90e...815
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #4 Skrevet 27. november 2016 Tusen takk for svar! Det tak i mot mef stor takknemighet! Her legger jeg til en link til dere som syns jeg forkkarte alt forvirrende. Jeg er bare 17 år så kan hende jeg har misforstått enkelte ting, så her er en link som forklarer alt! https://vindheim.wordpress.com/2015/10/18/krise-i-kurdistan-2/ Anonymkode: 1244f...93b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå