Gå til innhold

Kattebæsj problemer!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.
Har en gammel katt som brå-nekter å være ute når det er kaldt. Jeg har ei lita leilighet og han bæsjer inne i kassen sin. Problemet er bare at det lukter så innmari jævlig!!
Jeg kan våkne midt på natten av den grusomme lukta. Den blir jo værende i leiligheta i mange timer og det ødelegger nattesøvnen min.
Han graver nemlig ikke over bæsjen sin. Jeg må stå opp fra senga og grave over bæsjen hans selv. Kan bare glemme å sove lenge i helgene, for da våkner jeg i 8-tida av lukt fra bæsj nr 2. :( Så da er det bare å komme seg opp, trøtt og jævlig, grave over bæsj og åpne vinduene. Jeg er så lei...

Forsøkte ei stund å hive han ut døra hver gang jeg hørte han begynne å grave i kassen. Det endte bare opp med at han holder seg til jeg har lagt meg. Tror jeg. Og det er jo værre så det har jeg gitt opp nå.

Bruker dyr sand fra dyrebutikken. EverClear Scented Ekstra Clumping. Det skal vistnok være bra for lukt...
Forsøker å holde kassen hans ren med nok av kattesand i. Har ikke alltid vært lett for han bæsjer og tisser så mye når jeg er borte på jobb.

Kassen er en helt vanlig, passelig stor kasse. Men han er en stor guttekatt og jeg lurer av og til på om den er for liten? Må kanskje skaffe meg en monster-sandkasse til han? Kan ta han i fersk gjerning der han sitter med rumpa utenfor kanten også...! Så noen ganger stusser jeg på om han er mindre begavet?

Jeg er sliten og lei av å sitte i bæsj-lukt hele dagen lang. Ødelegger jo gleden av å ha katt. Jeg er mest irritert på dyret sånn som det er nå.

Trenger så sårt noen gode råd! Hva som helst!

Anonymkode: 4cb2c...679

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva fôrer du med?  Kan det være en ide å forsøke mat med bedre kvalitet, det kan gjøre at det lukter mindre.

Min forrige katt hadde også bæsj som luktet helt vanvittig. Stinket ut hele leiligheten. Så med en gang han bæsjet, så tok jeg den ut av kassen og kastet den. 

Anonymkode: 09b5a...0bb

• Liker 2
Skrevet

Har du prøvd med lukket katekasse? Vi har en med tak og bruker EverCleen kattesand med lavendellukt. Her lukter det ingenting når min pus bruker den. Bytting av fór kan også være en ide hvis det lukter ille. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva fôrer du med?  Kan det være en ide å forsøke mat med bedre kvalitet, det kan gjøre at det lukter mindre.

Min forrige katt hadde også bæsj som luktet helt vanvittig. Stinket ut hele leiligheten. Så med en gang han bæsjet, så tok jeg den ut av kassen og kastet den. 

Tenker du på for man får kjøpt fra dyrebutikk/vetrinær? Har forsøkt å gi det til han tidligere men det ville han ikke ha. Så det går mest i tørrfor fra Friskies og diverse våtfor fra Rema 1000. Han er så bortskjemt på våtfor, så om han ikke får det hver morgen så går han rundt og mjauer og mjauer og mjauer. Jeg blir gal og gir etter.
Men kanskje jeg skal prøve igjen.
Du sier altså at lukta ble bedre når du bytta ut foret til katten din? MYE bedre elller bare litt?

Skrevet

Vet ikke hvordan kattedo du har, men hvis du har en vanlig kattekasse bare vil jeg anbefale å kjøpe sånn kattedo med tak. Sånn kattedo-boks haha, vet ikke hva det heter. Den har filter og kan hjelpe på lukt.

Vi har to katter, så forstår kattebæsj-lukt problemet. Vi kjøpte en sånn duft frisker som man vanligvis henger ved toalettet, som vi hengte ved kattedoen. Så trykker vi på den når vi hører de grave i sanden, så trenger ikke bæsjlukten ordentlig igjennom haha. I tillegg så renser vi doen morgen og kveld. 

Og som de andre sier, kanskje det er maten! 

• Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Prøv dokasse med lokk, det gjorde susen når jeg hadde katt, hadde ikke klart meg uten i den lille leiligheta :P 

Skrevet

Da ville jeg absolutt forsøkt annet for. Kattemat fra dagligvarebutikk er ikke særlig bra, kvalitetsmessig. Vi har to katter som vi forer på bedre dyrlegefor/dyrebutikkfor, og det lukter svært lite - selv med to katter. Fast og god avføring også, lett å plukke opp i kassen. 

Om han ikke likte den ene du kjøpte, så kan du forsøke flere typer. Og redusere litt av mengden våtfor, evt kjøpe av bedre kvalitet eller bytte det ut med mer ordentlig mat. F.eks ren kylling, fisk osv.

• Liker 5
Skrevet

Det finnes kattedo som er lukket, og med filter. Om rumpa henger utenfor kanten har han for liten do. Og som noen sier, så kan det være noen med maten som gjør at det lukter ille.

• Liker 1
Skrevet

Ja, og vi har også lukket dokasse med luktfilter.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på for man får kjøpt fra dyrebutikk/vetrinær? Har forsøkt å gi det til han tidligere men det ville han ikke ha. Så det går mest i tørrfor fra Friskies og diverse våtfor fra Rema 1000. Han er så bortskjemt på våtfor, så om han ikke får det hver morgen så går han rundt og mjauer og mjauer og mjauer. Jeg blir gal og gir etter.
Du sier altså at lukta ble bedre når du bytta ut foret til katten din? MYE bedre elller bare litt?

Vår spiser Eucanuba og det lukter veldig, veldig lite av avføringen hans. Ny kasse med tak og bytte av mat vil nok hjelpe deg ganske mye på vei.

Anonymkode: 56d64...f0f

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på for man får kjøpt fra dyrebutikk/vetrinær? Har forsøkt å gi det til han tidligere men det ville han ikke ha. Så det går mest i tørrfor fra Friskies og diverse våtfor fra Rema 1000. Han er så bortskjemt på våtfor, så om han ikke får det hver morgen så går han rundt og mjauer og mjauer og mjauer.

Her er problemet. Bytt til bedre tørrfor. La han sulte til han spiser det.

Anonymkode: f325a...c67

• Liker 3
Skrevet

Ikke gi katten fór fra dagligvarebutikkene. De holder ernæringsmessig ikke mål. Om den vil ha våtfór så finnes det noen gode om du går i en dyrebutikk.

• Liker 3
Skrevet

Du har fått mange gode råd som du jo kan teste. Dette kan sikkert hjelpe en del. 

Det er ofte vanlig at eldre katter kan ha litt "strammere" lukt pga tregere fordøyelse osv. Forstår at det er kjedelig, men tenker at sånn får det heller være på vinterstid med en gammel pus. En dag har du ikke pus lenger.

• Liker 1
Skrevet

Lukket kasse, lavendelstrø til å blande i sanda, og forbytte. Han spiser når han blir sulten.

Anonymkode: d8dbf...42a

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første; bytt fór. "Han vil ikke ha det" er ikke et argument, for butikkfóret er tilsatt et stoff som gjør at kattene skal like det bedre. Derfor ser det også ofte ut som om de ikke vil ha skikkelig dyrebutikkfór. Katter sulter ikke ihjel foran full matskål. Du må bare vise hvem som er mest sta.
Butikkfóret inneholder også veldig lite av det mest viktige stoffet katter SKAL ha, nemlig taurin. Dette finnes i større mengder i kvalitetsfór som feks Iams, Eukanuba, Royal Canin og alt over.
Det billigste våtfóret er også fullt av fyllstoffer som katter egentlig ikke skal ha. Dette er også med på å stinke til kattebæsjen.
Å bytte fór betyr ikke at kattens bæsj lukter roser etterpå, men det er stor forskjell på eggefisluktende bæsj og normalt luktende bæsj.

Våtfór til frokost er HELT GREIT så lenge du ikke fórer med drittfór. Prøv Applaws fra dyrebutikken, eller Proplan. Lær deg å lese innholdsfortegnelsen på kattematen og sjekk om våtfóret inneholder mye fyllstoffer og tilsetninger.

Og kjøp en større kasse. Med overbygg. Og gjerne dør også. Vi har den nest største størrelsen til begge våre katter, men vurderer sterkt å kjøpe en størrelse større til yngstemann på nesten seks kilo fordi han har en tendens til å gå inn i kassen, snu og stille seg med forbeina rett utenfor kassa mens han gjør bisnissen sin.

• Liker 2
Skrevet

Nå må dere slutte å si at katter bare kan få sultestreike til de gir opp og spiser den maten dere setter fram. Katter skal IKKE sultestreike, det kan føre til leverproblemer! 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.
Har en gammel katt som brå-nekter å være ute når det er kaldt. Jeg har ei lita leilighet og han bæsjer inne i kassen sin. Problemet er bare at det lukter så innmari jævlig!!
Jeg kan våkne midt på natten av den grusomme lukta. Den blir jo værende i leiligheta i mange timer og det ødelegger nattesøvnen min.
Han graver nemlig ikke over bæsjen sin. Jeg må stå opp fra senga og grave over bæsjen hans selv. Kan bare glemme å sove lenge i helgene, for da våkner jeg i 8-tida av lukt fra bæsj nr 2. :( Så da er det bare å komme seg opp, trøtt og jævlig, grave over bæsj og åpne vinduene. Jeg er så lei...

Har han gravd over tidligere, eller har han alltid vært sånn? Er han kastrert? Bæsj er også en måte å markere på, kan si noe om at det er noe galt med katten. 

Forsøkte ei stund å hive han ut døra hver gang jeg hørte han begynne å grave i kassen. Det endte bare opp med at han holder seg til jeg har lagt meg. Tror jeg. Og det er jo værre så det har jeg gitt opp nå.

Bruker dyr sand fra dyrebutikken. EverClear Scented Ekstra Clumping. Det skal vistnok være bra for lukt...
Forsøker å holde kassen hans ren med nok av kattesand i. Har ikke alltid vært lett for han bæsjer og tisser så mye når jeg er borte på jobb.

Kassen er en helt vanlig, passelig stor kasse. Men han er en stor guttekatt og jeg lurer av og til på om den er for liten? Må kanskje skaffe meg en monster-sandkasse til han? Kan ta han i fersk gjerning der han sitter med rumpa utenfor kanten også...! Så noen ganger stusser jeg på om han er mindre begavet?

Hvor gammel er katten? Er han veldig gammel kan han begynne å bli senil. 

Jeg er sliten og lei av å sitte i bæsj-lukt hele dagen lang. Ødelegger jo gleden av å ha katt. Jeg er mest irritert på dyret sånn som det er nå.

Trenger så sårt noen gode råd! Hva som helst!

Skrevet

Jeg bruker ei gilde kasse til katte kasse jeg.. og catsan ultra sand. Det er finkornet klumpe sand uten lukt. funker fint for mine 6 katter.

Skrevet
3 minutter siden, DizzyRonson skrev:

Jeg bruker ei gilde kasse til katte kasse jeg.. og catsan ultra sand. Det er finkornet klumpe sand uten lukt. funker fint for mine 6 katter.

Jeg har kjøpt murerbaljer til noen av mine store katter, der får de skikkelig plass, og de graver ikke ut så mye sand hele tiden. 

• Liker 1
Skrevet

Du har fått mange gode tips. Regner med at han er kastrert? Ukastrerte katter stinker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...