Gå til innhold

Hva kan katter spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har fått meg en kattunge på ca 6 mnd som har lyst til å spise alt som jeg spiser ;) Jeg pleier ikke å gi henne middagsrester, men det hender hun får en liten smakebit når hun kommer bort og maser. ;)  Er ikke alltid hun spiser det, men da får hun i alle fall utløp for nysgjerrigheten og kan si seg ferdig med det. Som andre katter er hun også fryktelig rask med å hoppe på fatet med en gang jeg er ferdig å spise hvis jeg glemmer å ta det bort med en gang.  Så det jeg lurer på er: Hva er farlig og ikke farlig å smake litt på? Nå er det som sagt ikke snakk om store mengder her, men likevel. Jeg vet naturligvis at de ikke skal ha for mye salt eller melkeprodukter. Har også hørt at avocado og hvitløk er veldig farlig. I går fikk hun i seg litt ketchup i et øyeblikks uoppmerksomhet fra min side. Er det farlig? Jeg ser ikke noe galt i at hun får smake litt så lenge det ikke er farlig å spise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salt. Katter har veldig ømfintlige nyrer. Mesteparten av kjøttmaten vi spiser inneholder en del salt. 

Du kan feks koke ren kyllingfilet eller fisk. Men ikke gi tunfisk på boks, det inneholder salt. Ikke gi skinkepålegg, salt. Ikke kjøttdeig som er tilsatt salt, sauser osv. 

Lag i så fall litt usaltet mat til katten samtidig som middagen din. Men sky salt som pesten. 

Anonymkode: adeb4...12e

• Liker 2
Skrevet

Katter eeelsker torsk og sei. Når jeg lager det koker/trekker jeg en bit til katten og da blir han seriøst helt vill. 

Skrevet
1 minutt siden, blonden skrev:

Katter eeelsker torsk og sei. Når jeg lager det koker/trekker jeg en bit til katten og da blir han seriøst helt vill. 

Det får hun av og til :)  Uten salt selvfølgelig :)

Skrevet

Som regel går det fint å få en liten smakebit på fingeren når hun viser interesse for det. Bare unngå ting som inneholder mye salt. Gamlepus digger feks ostepop, men hun får bare én. Og salsadip :haar: . Og nudler. Og yoghurt. Og fiskegrateng. Og ost. Gamlepus har igrunnen spist ganske mye rart når jeg tenker meg om. Men som sagt, bare en bitteliten smak, og heller ikke hver gang.

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å ta av litt av råvarene når jeg lager middag, om det passer. Kjøttdeig, fisk, ribbe - alt blir spist rått. Tar det til sides før jeg krydrer. Pus liker også linser, kokte poteter og brød. Mais også, men det er mye sukker i, så det får hun ikke mye av.

Løk er farlig for katter, samme med druer/rosiner og sjokolade. Krydder, salt og sukker må man helst unngå (tunfiskbokser f. eks er ikke bra, myyye salt). Hender pus får litt reker i lake, skyller de grundig får å få av så mye som mulig først.

• Liker 1
Skrevet

Glemte å skrive at det ikke er fred å få om jeg lager noe med kyllingfilet eller sei. Da får de hver sin usaltede porsjon hver. Og Ridder Pelsdott elsker ukokt spaghetti av en eller annen grunn... :klo:

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Katten kan spise alt du spiser. Det er ingenting du spiser som er så skadelig som tørrfor uansett. Det at katten bare skal ha tørrfor er helt meningsløst, og katter har aldri vært så syke som etter vi begynte med det. Selvfølgelig er det ikke bra med sjokolade, eller oversaltet mat, og rått kjøtt og fisk er bedre enn kokt, men stort sett kan de spise det meste av det du har.

Denne idèen om at maten vår er farlig for katter og hunder er det bare fòrprodusentene som tjener på. Ja, og venerinærene da.

Anonymkode: 36a4b...730

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...