Gå til innhold

Føler meg som verdens verste mamma i kveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt på gulvet med jentene på nesten to og nesten fem år å lekte litt. Vi hadde hatt det moro, lekt gjemsel, sisten, trillet ball til hverandre osv mens samboeren min spilte FIFA i samme stue som vi var i. Det gjør meg ingenting, han hadde holdt på med jentene hele dagen og tatt oppvasken etter middag og kveldsmat. Så rev minste på nesten to år av meg smykket så det røk, samme smykke som jeg fikk av mamma i bursdagsgave en mnd før hun døde av kreft. Har hatt det på meg siden og det er ti år siden døde. Men herregud, minste jenta kunne jo selvfølgelig ikke vite det, men akkurat der og da så fikk jeg bare en kjempe reaksjon fordi det betyr så mye for meg, sa med litt høy stemme, fader heller assa. Samboeren min snudde seg og så at jeg fikk tårer i øynene, så da tenkte jeg at han skjønner at han må ta over også gikk jeg til kjøkkenet og gråt litt så ungene ikke skulle se det. Men han tok ikke hintet og spilte videre og jentene kom. Jeg tørket tårene og fortalte eldste at mamma ble litt lei seg fordi jeg fikk smykket av bestemor "heidi" og det var litt dumt at det røyk, men det er ikke ødelagt så det går jo fint. Husker ikke helt men så lo vi litt av at minste ikke alltid vet hva som er snilt og det må du hjelpe mamma med å lære ho osv. 

Så gikk vi i stua og jeg satt meg i sofaen litt, samboeren min spiste fortsatt FIFA og jentene lekte doktor med meg. Så tok minste sprøyta og stakk meg hardt i halsen, da sa jeg nei det er ikke lov, mamma får auau. Og kastet hun den og den traff meg selvfølgelig midt i øyet med spissen :fnise: da tok jeg sprøyta og kastet den under bordet men jeg tror jeg traff kanten på bordet først fordi det bråkte veldig og jeg ropte nå er det nok i det jeg kastet den. Herregud at det går an!!! Jentene ble helt vettskremte og det skjønner jeg, jeg ble jo en helt annen for dem. Skal jo være trygg og alt det gode men i løpet av fem minutter gråter jeg og så kjefter jeg på en måte de aldri har sett før. Jentene gråt og jeg stormet vekk igjen, men snudde fort og sa unnskyld, det var veldig feil av mamma osv.

Leste på senga og sang og jentene sovnet fort og virket helt upåvirket av det etterpå men nå ligger jeg her kl 0230 og får ikke sove, pleier å være i seng rundt 2200... 

Måtte bare få det ut ett sted 😂

Anonymkode: 0bc3d...b9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han spiste forresten ikke FIFA :fnise:

Ts

Anonymkode: 0bc3d...b9b

• Liker 4
Skrevet

Slapp av, det kommer verre utbrudd i framtiden.  😉 Dette er bagateller.  

Anonymkode: dbbd7...34d

• Liker 12
Skrevet

Slapp helt av mor. :) du har ikke vert en dårlig mamma, det er faktisk viktig at barn kan se foreldre lei seg, da lærer de samtidig at man må takle følelser som også er negative. Livet er jo ikke en dans på roser. De forstod nok helt fint at du ble lei deg og ble ikke skadet av det. Det at du fikk en brå og litt streng reaksjon når du fikk vondt hjelper dem også å forstå at de må være mer forsiktige. Så hvis du klarer og vri ditt syn på dette over til den positive siden. Så vet du at du i da kan reparere.. ikke overdriv samvittigheten din for da tror de at når man har vist følelser så må men gjøre opp for seg i evig tid. Men reparer så enkelt i dag med og være deg selv og tilbring tid med dem i dag også. Finn noe julepynt og adventsstake dere kan lyse opp :) ha en god dag. Du er ingen robot vettu, du er normal :)

Anonymkode: abd6f...b76

• Liker 5
Skrevet

Synes du virker som en veldig god og flink mor😊 Og mødre er også mennesker, og de kan ikke bare la være å føle noe..

Har selv hatt et par små raseriutbrudd hvor jeg var veldig presset, men barnet mitt har ikke tatt skade av noe. Veldig viktig å forklare de små om hvorfor ting skjer som det skjer. 

Anonymkode: 7350f...f10

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Du er ikke en dårlig mamma fordi du sa fyfader litt høyt og nå er det nok med høy stemme. :fnise: Sett deg selv utenfor og vær objektiv. Hadde du tenkt at en annen hadde vært en dårlig mor om du hadde vitntet det :P 

Mini her hadde en daske mamma i trynet periode når han var litt frustrert eller bare skulle teste grensene. Han gjorde det på HM og da sa jeg(selvsagt på spøk) "Slutt din lille psykopat" En eldre dame "vitnet" dette og så på meg med store øyne og sjokkert utrykk :laugh: Hun hadde vel ringt barnevernet om hun hadde hatt sjansen, hahaha!

Altså; alle ha dager der man kommer med utbrudd. Viktigste er at du gjør som du gjorde. Setter deg ned med barna og forklarer dem hvorfor du reagerte og gjorde som du gjorde. At det ikke var helt heldig, men at følelsene tok overhånd. Akkurat som når barna av og til(les ofte :P ) gjør når de er trøtt, lei seg, frustrerte sov. Voksne har akkurat samme følelsene og noen ganger  så tar de følelsene overhånd. 

Endret av Runforit
Skrevet

Herlighet! Det her er ingenting, slapp av!

Anonymkode: a9d28...67a

• Liker 3
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp helt av mor. :) du har ikke vert en dårlig mamma, det er faktisk viktig at barn kan se foreldre lei seg, da lærer de samtidig at man må takle følelser som også er negative.

Anonymkode: abd6f...b76

Det er en feiloppfatning at barn har "godt av" at foreldrene mister kontrollen. Det er slett ikke tilfelle. Ideelt sett skulle foreldre alltid hatt 100% kontroll, men det er nærmest umulig. Så man er ikke en dårlig far eller mor av en slik episode.

Men å fortelle seg selv eller andre at barna har godt av slikt? Nei.

• Liker 1
Skrevet

Herregud så tåpelig tråd....

Barn blir drept av sine egbe mødre, barn blir seksuelt musbrukt, barn blir slått hver dag....

Og her sitter du på et forum og kaller deg "verdens verste mamma" fordi du hevet stemmen...

Jeg er jo fullstendig klar over at du ikke mener at du er en dårlig mamma, men bare fisker etter komplimenter.. jeg skal vedde på at hvis noen faktisk hadde argumentert for at du var en dårlig mor hadde du gått totalt i forscarsposisjon. 

Anonymkode: ecb0c...be4

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Det er en feiloppfatning at barn har "godt av" at foreldrene mister kontrollen. Det er slett ikke tilfelle. Ideelt sett skulle foreldre alltid hatt 100% kontroll, men det er nærmest umulig. Så man er ikke en dårlig far eller mor av en slik episode.

100% enig. Det var et feilskjær, og alle foreldre gjør feil iblant. Barna overlever, men det er når man er trygg og voksen overfor barna sine at man er en god forelder. Når man mister kontrollen og blir en annen, skaper man utrygghet. Å være synlig lei seg er noe annet enn å slippe kontrollen.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så tåpelig tråd....

Barn blir drept av sine egbe mødre, barn blir seksuelt musbrukt, barn blir slått hver dag....

Og her sitter du på et forum og kaller deg "verdens verste mamma" fordi du hevet stemmen...

Jeg er jo fullstendig klar over at du ikke mener at du er en dårlig mamma, men bare fisker etter komplimenter.. jeg skal vedde på at hvis noen faktisk hadde argumentert for at du var en dårlig mor hadde du gått totalt i forscarsposisjon. 

Anonymkode: ecb0c...be4

Jeg tipper at TS er klar over at hun ikke er en dårlig mor, men at hun har dårlig samvittighet. Som noen andre her skrev, har ikke barna godt av at foreldre mister kontrollen. Selvfølgelig føler man seg pil råtten når man mister den selv. Hun er nok ikke ute etter komplimenter, men heller bekreftelser på at disse hendelsene rett og slett er ufarlige for barna hennes og for forholdet dem imellom. 

Og TS, alle mennesker reagerer og overreagerer en gang i blant. Det blir glemt. Det blir tilgitt. Og det er sjeldent så ille som man selv tror. 

Du skal heller være takknemlig for at du selv ser reaksjonen din, og har evnen til å analysere den i ettertid. 

• Liker 3
Skrevet

Ja dette synes jeg faktisk er uakseptabelt. Stakkars barn!

og "fader heller assa"? Høres jo nesten ut som du bare er et barn selv.

Anonymkode: 9015a...bc5

• Liker 1
Skrevet
På ‎27‎.‎11‎.‎2016 den 10.11, jabx skrev:

Her må jeg faktisk si meg enig!

Skrevet

En episode slik som denne en sjelden gang gjør ingen skade, men det er viktig å be om unnskyldning til barna dine etterpå, og prøve å forklare hvorfor du reagerte som du gjorde, slik at de forstår at du er lei deg for det.

Skrevet
På 11/27/2016 den 12.33, Teddi skrev:

Jeg tipper at TS er klar over at hun ikke er en dårlig mor, men at hun har dårlig samvittighet. Som noen andre her skrev, har ikke barna godt av at foreldre mister kontrollen. 

Den dårlige samvittigheten gir følelse av å være en dårlig mor selv om man innerst inne vet at man ikke er det. Hva som gir dårlig samvittighet kan variere. Jeg følte meg som verdens verste mor da jeg glemte en bursdag min datter var invitert til. Jeg kom på det kl 23 den kvelden bursdagen hadde vært tidlig på dagen. Den dårlige samvittigheten ble forsterket da jeg tenkte på hun som hadde bursdag. 

Jentene gikk i barnehagen og jeg tenkte på at imorgen så kommer de til å snakke om den og jeg verdens verste mor hadde glemt den. Min datter hadde vært fadder til Bursdagsjenta og hun var egentlig hennes nye bestevenn. 😢😢

Skrevet

Ingen er perfekte, og de fleste får et utbrudd i blant. Du først ble kjempelei deg pga. smykket, og så fikk du vondt i øyet etterpå, så at det da kommer et par utbrudd er jo ikke direkte sjokkerende. Jeg har også ropt ut når et av barna har gjort noe som gjør at jeg får vondt. Jeg har jo snakket med dem etterpå, fordi min 2-åring har blitt fryktelig lei seg når han har skjønt at han har gjort så jeg har fått vondt (som stikke fingeren i øyet mitt f.eks, hvor jeg har reagert instinktivt med å rope ut). Det er jo bare å forklare, trøste, si at det ikke var meningen å bli så sint, men at han også må være mer forsiktig. Ja, det er mulig det er ideelt å ha 100% kontroll over følelsene til en hver tid, men vi er jo ikke roboter heller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...