Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! Jeg er egentlig ganske nyskjerrig på fruktbarheten min. Jeg har aldri hatt noen graviditets-skrekker selv om jeg har vært utrolig uforsiktig med p-piller/prevensjon generelt til tider (nå har jeg p-stav da, hehe). Dette kan så klart bare være normalt, men er likevel nyskjerrig, som sagt. Vet også at jeg skal forbli barnløs, så hadde vært deilig å vite om jeg hadde små forutsetninger for å bli gravid. Lurte egentlig bare på om dette var noe som gikk an å sjekke, eller om man må ha prøvd å bli gravid en stund? Må kanskje dra til privat klinikk da isåfall?

Anonymkode: 6efb0...3c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta det privat om du ikke har prøvd ett år uten å bli gravid. 

Anonymkode: c88ae...a4a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo! Jeg er egentlig ganske nyskjerrig på fruktbarheten min. Jeg har aldri hatt noen graviditets-skrekker selv om jeg har vært utrolig uforsiktig med p-piller/prevensjon generelt til tider (nå har jeg p-stav da, hehe). Dette kan så klart bare være normalt, men er likevel nyskjerrig, som sagt. Vet også at jeg skal forbli barnløs, så hadde vært deilig å vite om jeg hadde små forutsetninger for å bli gravid. Lurte egentlig bare på om dette var noe som gikk an å sjekke, eller om man må ha prøvd å bli gravid en stund? Må kanskje dra til privat klinikk da isåfall?

Anonymkode: 6efb0...3c6

Hvorfor er det "deilig å vite"? Små forutsetninger betyr at det er en sjans. Hva ville forandret livet ditt? Du måtte fortsatt gått på prevensjon..

Anonymkode: a220e...f1d

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Du kan sjekke det, ja. Blant annet kan du via en blodprøve få vite hvor stor eggreserve du har og kvaliteten på eggene: https://www.medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/ 

I tillegg kan gynekologen titte på både eggstokkene og egglederne dine (sjekke at de ikke er tette, feks). Be legen din om henvisning til en gynekolog, gjerne en som driver med fertilitet (feks fertilitetssenteret i Oslo), og få det sjekket opp.

Jeg synes dette er utrolig nyttig informasjon å få! Det var på denne måten jeg oppdaget at jeg har PCOS og raskt kunne ta grep for å bli bedre, i mitt tilfelle ved hjelp av store kostholdsendringer i første omgang. Det kan også bli aktuelt med medisinering for tilstanden. Vi ønsker oss ikke nødvendigvis barn med det samme, men i løpet av noen år, så jeg er veldig glad for at dette ble oppdaget nå og ikke noe senere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...