Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal sette sammen pepperkakehus i morgen og lurer på hva som er det beste å feste delene med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smelt masse sukker i stekepanna og dypp en og en side nedi og lim i sammen.

Men pass deg, det er veldig-veldig varmt!

Skrevet

Smeltet sukker egner seg absolutt best.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg smelter melis, ikke sukker.

Skrevet
Jeg smelter melis' date= ikke sukker.Jasså??

Åssen konsistens får denne da, sånn i forhold til sukkeret? Bruker du melis fordi du synes det er lettere/bedre å bruke, eller har du ikke testet sukker?

Kanskje vi skal prøve melis i år vi og, hvis du kan love at det funker altså...

Skrevet

Vi har alltid brukt smeltet melis (var Mamma som lærte meg det, så det har bare blitt slik), sukker har jeg aldri prøvd, så jeg kan ikke sammenligne konsistensen. Jeg kan i hvertfall garantere at det fungerer.

Skrevet

Jeg syns ikke sukkeret smaker noe godt, det smaker brent og ufyselig..

Skrevet

Hvis du ikke skal spise det etterpå hadde jeg brukt limpistol...........

Skrevet
Jeg syns ikke sukkeret smaker noe godt, det smaker brent og ufyselig..

Synes ikke det smaker så verst, litt karamellaktig. Men det er viktig å ikke steke det for mye, da blir det en ekkel bitter og brent smak av det. Trekk det av platen straks det er smeltet. Kanskje det er smaksforskjell på smeltet melis og sukker?

Skrevet
Synes ikke det smaker så verst' date= litt karamellaktig. Men det er viktig å ikke steke det for mye, da blir det en ekkel bitter og brent smak av det. Trekk det av platen straks det er smeltet.

Altså vi lager minst fem pepperkakehus hvert år, går ikke å trekke panna fra plata før vi er ferige for da blir den jo kald før vi har limet halve det første huset...

Skrevet

Det går helt fint. Har stor erfaring med å lage pepperkakebyer og et stort antall hus på en gang. For å unngå brent sukker så må du kanskje trekke pannen av plata underveis, skulle greia stivne litt setter du bare pannen på igjen. Vanligvis går det greit å ha den stående på plata bare du har svak nok varme på.

Gjest Anonymous
Skrevet

har hørt melis og eggehvite jeg, noen som har prøvd?

Skrevet
har hørt melis og eggehvite jeg' date=' noen som har prøvd?[/quote']

Det er ikke sterkt nok til å holde sammen pepperkakehus. Vi bruker melisglasur til å pynte og feste nonstop o.l., men smeltet melis/sukker er bedre til selve byggingen.

Skrevet

Jeg har brukt eggehvite og melis til og lime sammen pepperkakehuset også, -funker helt fint hvis det ikke er så stort hus! Men husk, den må være veldig tykk. Lager gjerne en som vi 'limer' med og en som er litt tynnere, som vi pynter med.... :wink:

Skrevet

Jeg brukte smeltet sukker jeg og vi passet godt på varmen, så det ble faktisk godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...