Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #1 Skrevet 27. november 2004 Jeg er heller glad for at vi er et sivilisert folkeslag som klarer å bygge opp et godt land. Du burde heller være glad for oljen og Marshallhjelpen. For 100 år siden var vi blant de fattigste i Europa. Vi har hatt flaks.
Gjest Valhalla Skrevet 27. november 2004 #2 Skrevet 27. november 2004 Flaks *spit* mange land har olje og andre ressurser , ikke mange klarer å utnytte de skikkelig.
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #3 Skrevet 27. november 2004 Flaks *spit* mange land har olje og andre ressurser ' date=' ikke mange klarer å utnytte de skikkelig.[/quote'] Så sant så sant. Viser ikke det bare enda mer hvor heldige vi er?
Gjest Valhalla Skrevet 27. november 2004 #4 Skrevet 27. november 2004 Det viser at vårt folk har gjort det godt. Jeg spytter ikke på deres arbeid ved å kalle det "flaks".
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #5 Skrevet 27. november 2004 Det viser at vårt folk har gjort det godt. Jeg spytter ikke på deres arbeid ved å kalle det "flaks". Hvis du ikke ser at det å bli født som normann som attpåtil har det bra, i en verden med 6 mrd innbyggere, der flere mrd ikke en gang har rent vann og skolegang er FLAKS, så er du svært sneversynt. Oddsen for å bli født svært fattig og med sjanse for å dø av sult, krig og sykdom er mange mange ganger større enn å bli født til å bo i Norge og ha det bra. Nordmenn er 0,075 % av verdens befolkning. Og tilogmed ikke i Norge har alle det bra. Så når du da er en nordmann som har det bra, så har du vunnet verdens lotteri. Og det kaller jeg flaks.
Gjest Valhalla Skrevet 27. november 2004 #6 Skrevet 27. november 2004 Pøh, det bygger på mine forfedres innsats. Og det viser at vi er et folk som klarer oss bra, hadde vi fjernet den sosialisttankegangen som er inngrodd i folket ville det bli enda bedre. At andre folk ikke klarer å ta seg sammen får bli deres problem.
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #7 Skrevet 27. november 2004 Pøh' date=' det bygger på mine forfedres innsats. Og det viser at vi er et folk som klarer oss bra, hadde vi fjernet den sosialisttankegangen som er inngrodd i folket ville det bli enda bedre. At andre folk ikke klarer å ta seg sammen får bli deres problem.[/quote'] Du tar virkelig ikke poenget. Om du hadde en dødelig sykdom, og legene sa du hadde 0,075 % for å bli frisk; ville du tatt det som en selvfølge å bli frisk? Eller ville duy synes at du var ekstremt heldig, i motsetning til de 99,925 % andre?
Gjest Valhalla Skrevet 27. november 2004 #8 Skrevet 27. november 2004 Jeg er et produkt av min mor og far som begge er norske. Det er ikke flaks, jeg kunne ikke blitt født noe annet sted.
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #9 Skrevet 27. november 2004 Jeg er et produkt av min mor og far som begge er norske. Det er ikke flaks' date=' jeg kunne ikke blitt født noe annet sted.[/quote'] Som sagt; du tar ikke poenget. Good bye
Gjest Valhalla Skrevet 27. november 2004 #10 Skrevet 27. november 2004 Nei du tar feil. Din tankegang forutsetter en slags tanke om at gud sprer menneskene tilfeldig utover kloden. Nei, jeg er et produkt av min mor og far som er norske, derfor er jeg ikke heldig, jeg er norsk.
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #11 Skrevet 27. november 2004 Nei du tar feil. Din tankegang forutsetter en slags tanke om at gud sprer menneskene tilfeldig utover kloden. Nei' date=' jeg er et produkt av min mor og far som er norske, derfor er jeg ikke heldig, jeg er norsk.[/quote'] Dette har ikke noe med gud å gjøre. Synes din arroganse ovenfor din egen plassering her på jorden er trist å observere.
Superlammet Skrevet 27. november 2004 #12 Skrevet 27. november 2004 Den er kanskje det, men den er iallefall realistisk! Hadde ikke Vallhalla's mor og far møtt hverandre hadde ikke Valhalla eksistert noe annet sted på jorden. Det er ingen som plasserer barn tilfeldig rundt på jorden, og det er det du får det til å høres ut som når du sier at det er "flaks" at f.eks jeg eller Valhalla er født i Norge og har det bra! Jeg fikk ikke noe valg om hvor jeg skulle plasseres, ingen andre fikk valg om hvor jeg skulle plasseres. Jeg ble født av min mor som er norsk, og hadde ikke min far, som også er norsk, møtt min mor hadde ikke jeg blitt født. 'Å definere det å bli født som flaks blir, for meg, helt galt! Jeg eksisterer i bunn og grunn fordi jeg er en del av den sterkeste cella som kom frem først!
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #13 Skrevet 27. november 2004 Jada Wodan, jeg skjønner det. Poenget er at det er så veldig lett å slå seg på brystet og skryte over hvor flinke "vi" er. For at vi har det bra avhenger av så mye mye mer enn akkurat oss. Det er evhengig av olje, forvaltning av statlige midler, kultur, klima osv. Ikke bare OSS. Og darnit; jeg er ikke redd for mod.
Superlammet Skrevet 27. november 2004 #14 Skrevet 27. november 2004 Jada Wodan, jeg skjønner det. Poenget er at det er så veldig lett å slå seg på brystet og skryte over hvor flinke "vi" er. For at vi har det bra avhenger av så mye mye mer enn akkurat oss. Det er evhengig av olje, forvaltning av statlige midler, kultur, klima osv. Ikke bare OSS. Og darnit; jeg er ikke redd for mod. At olja ligger der den ligger er heldig for oss ja. Men at vi klarer å utnytte ressursen er dyktighet, ikke flaks. Klima er ikke akkurat noe vi får gjort noe med, om det er flaks eller ikke vet ikke jeg iallefall i og med at det nesten alltid har vært sånn. Kultur er noe som er blitt skapt av oss selv, ergo ikke flaks. Men nå tror jeg ikke du mener at alt på lista di, utenom plasseringen av oljen, skulle gå under flaks da..
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #15 Skrevet 27. november 2004 At olja ligger der den ligger er heldig for oss ja. Men at vi klarer å utnytte ressursen er dyktighet, ikke flaks. Det finnes fattige land med store mengder olje, som de ikke får utnyttet. Nettop fordi de mangler det systemet vi har her i Norge, og det de klarer å utnytte går rett til store selskaper, ikke staten som her i landet. Vi er heldige som bor i et land som lar dette komme alle til gode, i de færreste landene er det slik. Private selskaper har mye mer i si de fleste steder, eller så bruker korrupte myndigheter pengene på seg selv. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å innse at vi i Norge er heldige? Vi er ike verdens rikeste ene og alene fordi vi er så himla mye flinkere enn alle andre.
Superlammet Skrevet 27. november 2004 #16 Skrevet 27. november 2004 Jovisst er det fordi vi er flinkere til å utnytte ressursene enn andre land! Vi har et system som fungerer, og det har ingenting med flaks å gjøre! Men en av grunnene til at endel Afrikaland sliter er pga koloniseringen! Kolonimaktene stakk fra landene uten å sikre en skikkelig styreform, og det får afrikanerne lide for nå. Men jeg vil uansett ikke si at det er flaks at vi er et vestlig land med vestlige verdier og teknologi. Det blir for lettvint..
Klips Skrevet 27. november 2004 #17 Skrevet 27. november 2004 Hvorvidt det at jeg er født her, eller født i det hele tatt er flaks, vet jeg ikke, men jeg kan i hvert fall si 100% sikkert at det er ikke min fortjeneste. At jeg har et lyst sinn som gjør at jeg ser det positive i og utnytter mine egne ressurser, er heller ikke min fortjeneste. Det bare ble sånn. Jeg kaller det flaks. Ikke er det jeg som vet hvordan vi utnytter oljeressurser heller. At de som vet det, tilfeldigvis bor i samme land som meg, betyr ikke at jeg får mitt "VI" til å rekke akkurat bort til dem, slik at de er på mitt lag, men ikke noe lenger, slik at resten av verden er DEM.
Klips Skrevet 27. november 2004 #18 Skrevet 27. november 2004 Det blir som å slå seg på brystet når Norge vinner i OL, jadda, det føles godt å være ovenpå, men var det nå strengt tatt JEG som gjorde noe fra eller til?
Gjest Valhalla Skrevet 27. november 2004 #19 Skrevet 27. november 2004 Nasjonalistisk tankegang. Har du det ikke så har du det ikke.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 27. november 2004 #20 Skrevet 27. november 2004 Forfedrene mine for mange hundre år siden, for ikke å snakke om flere tusen år siden, luktet olje i Norsjøen. Det er jeg overbevist om. At Norge var lutfattig for bare 70 år siden, beviser jo at forfedrene våres ikke var så veldig smarte, skal vi følge noens logikk her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå