Gå til innhold

Vennina mi sier at grunnen til jeg ikke vil ha barn, er fordi jeg hadde en dårlig barndom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel så har det seg dessverre slik at jeg aldri har ønsket meg barn. venninna mi kjenner meg veldig godt og hun vet jeg har opplevd mobbing, ikke fikk aldri noen anerkjennelse fra mine foreldre som liten, selvtilliten var på bånn. jeg var ensom og ville ta livet mitt( men er glad jeg ikke gjorde det ) jeg hadde en veldig tung tid både på ungdomskolen og vgs. Jeg ønsker selvfølgelig ikke at ungen min går gjennom det samme som jeg hadde. Kanskje ikke nødvendigvis mobbing , men voldtekt , tortur, kreft, trafikkulykker osv. jeg ønsker ingen det. og ihvertfall ikke ungen min. (Dette har jeg ikke sagt til hu) uaasett så sier hun at en dårlig barndom har veldig MYE å si pga at jeg velger det..

Men nå har jeg aldri ønsket barn, veldig mye pga jeg liker friheten min og mener at det er ikkeno er noe  for meg osv..

jeg googlet litt og jeg fant ut at det kan være en av grunnene... uansett syns ihvertfall det er en veldig stygg ting å si.

kan en Ekstrem dårlig barndom gjøre at man ikke vil ha barn? tror dere at det har veldig mye å si? 

Anonymkode: ddfa8...367

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen har det mye å si, for andre ikke. Uavhengig om grunnen til at du ikke vil ha barn er fordi du har hatt en dårlig barndom eller om det er fordi du rett og slett ikke vil ha er egentlig revnende likegyldig, du vil ikke ha barn og sånn er det. Hun tror vel kanskje hun kan omvende deg om du "innrømmer" at det er pga dårlig barndom? 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror nok det kan ha litt å si, ja. Man har jo opplevd det verste denne verdenen har å by på, så da er det ikke rart at man ikke vil risikere at en annen uskyldig sjel skal oppleve det samme. Jeg vil ikke barn, selv om jeg har hatt verdens tryggeste barndom. 

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Det er vel egentlig litt likegyldig hva som er grunnen til at du ikke vil. Hvis du ikke vil så vil du ikke, og det er vel det som er det viktige at venninna di respekterer. Hvor gammel er du? Det er også en faktor. Mange unge voksne ser ikke for seg å få barn fordi de liker friheten sin, men etter hvert som man blir eldre er det en del av disse som forandrer mening. 

Jeg tror at dårlig barndom kan f.eks påvirke tilknytningsstil som igjen kan påvirke om man vil finne seg en fast partner og få barn. Hvis man pga dårlig barndom sliter psykisk kan det også få en til å tenke at man ikke kan gi et barn godt nok liv. Men dårlig barndom kan også få en til å ønske seg barn tidlig. Man har ingen god familie fra før, men vil få et barn for å skaffe seg den familien man aldri har hatt, og man "skal gi barnet det man selv aldri fikk!". 

Skrevet

Definitivt. Min barndom var preget av psykisk terror hjemne og fysisk på skolen. Livssynet mitt bærer selvsagt preg av det, selv om jeg sjeldent tenker kausalitet. Jo mer jeg har reflektert over det, jo mer innset jeg at mitt syn på livet (lidelse) kommer fra mine egne erfaringer. Det imotsetning til "personlighet" ellet frittstående refleksjoner.

Hadde ikke ting skjedd meg hadde jeg ikke hatt pessimistiske og antinatalistiske tilbøyninger.

Anonymkode: d15f7...998

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Definitivt. Min barndom var preget av psykisk terror hjemne og fysisk på skolen. Livssynet mitt bærer selvsagt preg av det, selv om jeg sjeldent tenker kausalitet. Jo mer jeg har reflektert over det, jo mer innset jeg at mitt syn på livet (lidelse) kommer fra mine egne erfaringer. Det imotsetning til "personlighet" ellet frittstående refleksjoner.

Hadde ikke ting skjedd meg hadde jeg ikke hatt pessimistiske og antinatalistiske tilbøyninger.

Anonymkode: d15f7...998

Antinatalistiske tilbøyninger trenger ikke å være negativt. Ser på meg selv som antinatalist. 

Skrevet
8 minutter siden, Rainstorm skrev:

Det er vel egentlig litt likegyldig hva som er grunnen til at du ikke vil. Hvis du ikke vil så vil du ikke, og det er vel det som er det viktige at venninna di respekterer. Hvor gammel er du? Det er også en faktor. Mange unge voksne ser ikke for seg å få barn fordi de liker friheten sin, men etter hvert som man blir eldre er det en del av disse som forandrer mening. 

Jeg tror at dårlig barndom kan f.eks påvirke tilknytningsstil som igjen kan påvirke om man vil finne seg en fast partner og få barn. Hvis man pga dårlig barndom sliter psykisk kan det også få en til å tenke at man ikke kan gi et barn godt nok liv. Men dårlig barndom kan også få en til å ønske seg barn tidlig. Man har ingen god familie fra før, men vil få et barn for å skaffe seg den familien man aldri har hatt, og man "skal gi barnet det man selv aldri fikk!". 

Hei , jeg er 28. venninna mi har endelig etter 4 år respekert valget mitt, men hun tror det har pga jeg hadde dårlig barndom. Men hun skjønner seg også på andre som ikke vil ha barn, men nå kjenner hun meg. Det er selvfølgelig helt likegyldig hva som er grunnen til det, men de nærmeste venninnene mine må selvfølgelig få vite litt hvorfor jeg ikke vil. Jeg gidder ikke å forklare meg hvorfor jeg ikke vil ha barn til andre voksne fremmede lengre. "sier bare det er ikke din buisnes"

Ts

Skrevet

Jeg lurte også på hvorfor det var stygt sagt? Mente hun det nedlatende? Jeg tror ikke nødvendigvis det var det. 

Anonymkode: 3734b...272

Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg lurer også på hvorfor du synes det var stygt sagt? Var det måten hun sa det på? 

Jeg hadde en veldig dårlig barndom, og derfor har jeg vært veldig sånn at jeg ikke har villet ha barn, ikke før jeg ble 35. Først da følte jeg at jeg hadde fått alt på så god avstand at jeg kunne begynne å tenke på en fremtid med barn. 

Så jeg tenker at hun kanskje har litt rett i det, selv om det ikke trenger å være eneste årsak. Uansett er det ikke noen som har noe med hvorfor du ikke vil ha barn. :)

Skrevet
10 minutter siden, Sunhands skrev:

Jeg lurer også på hvorfor du synes det var stygt sagt? Var det måten hun sa det på? 

Jeg hadde en veldig dårlig barndom, og derfor har jeg vært veldig sånn at jeg ikke har villet ha barn, ikke før jeg ble 35. Først da følte jeg at jeg hadde fått alt på så god avstand at jeg kunne begynne å tenke på en fremtid med barn. 

Så jeg tenker at hun kanskje har litt rett i det, selv om det ikke trenger å være eneste årsak. Uansett er det ikke noen som har noe med hvorfor du ikke vil ha barn. :)

Signerer denne. Slik var det for meg også. 

Anonymkode: e83c6...bf9

Skrevet

Det finnes da mange med dårlig barndom som også ønsker seg barn. På samme måte som at noen som har hatt en bra barndom ikke kan tenke seg barn. Her synes jeg venninna til ts lager en "sykeliggjort" forklaring på hvorfor man ikke vil ha barn. Og det er jo ikke unormalt at andre damer holder på sånn, men  det er fryktelig tullete. Ellers synes jeg du ikke skylder noen en forklaring på hvorfor du ikke vil ha barn, lite lite som de som har barn trenger å forklare hvorfor de valgte å få barn. Du har ikke lyst på barn - ferdig med det. 

Anonymkode: e6b26...91d

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ingen klar korrelasjon her. Noen ønsker ikke barn etter å ha vokst opp som deg, andre reagerer med å ønske seg barn og gjøre alt for at de skal få det bedre, og bruker sine egne foreldre som et dårlig eksempel man ikke vil bli. Selv hadde jeg en kjempefin barndom med virkelig bra foreldre, og hvis jeg skulle fått barn ville jeg oppdratt dem slik jeg ble, men jeg har fortsatt ikke lyst på.

Men hvis venninna di ikke forstår disse tingene ville jeg bare unngått å ta denne debatten hele tida, det fører jo ikke noe sted. Du har bestemt deg, hun kan tro hva hun vil. 

Anonymkode: 8b935...997

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes da mange med dårlig barndom som også ønsker seg barn. På samme måte som at noen som har hatt en bra barndom ikke kan tenke seg barn. Her synes jeg venninna til ts lager en "sykeliggjort" forklaring på hvorfor man ikke vil ha barn. Og det er jo ikke unormalt at andre damer holder på sånn, men  det er fryktelig tullete. Ellers synes jeg du ikke skylder noen en forklaring på hvorfor du ikke vil ha barn, lite lite som de som har barn trenger å forklare hvorfor de valgte å få barn. Du har ikke lyst på barn - ferdig med det. 

Signerer denne! 

Jeg blir så glad hver gang å lese, det er normale mennesker her inne med...

Takk! :)

Anonymkode: 5eaf3...1f8

Skrevet

hverken google eller venninna di vet hvorfor du ikke vil ha barn. Heldigvis er det opp til deg.

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
På 26.11.2016 den 16.31, AnonymBruker skrev:

kan en Ekstrem dårlig barndom gjøre at man ikke vil ha barn? tror dere at det har veldig mye å si? 

Kan iallefall si at det er en av grunnene til at jeg ikke vil ha barn, jeg orker ikke gjenoppleve barndommen, og har liksom ikke noe jeg har fått av foreldre som jeg vil gi videre. Om noen hadde sagt til meg at jeg ikke ville ha barn pga dårlig barndom, hadde jeg ikke tatt meg nær av det, hvorfor syns du det er så ille at hun sier det?

Skrevet
På 27.11.2016 den 10.16, AnonymBruker skrev:

Takk , det var på en måte sånn jeg følte det, AT hun sykliggjorde forklaringen. Men ja er mange folk som har en dårlig barndom som vil ha barn for det. De pleier jo som regel si" jeg skal aldri ble en sånn forleder, som min far , når jeg blir mor skal jeg gi dem alt og skal ikke være sånn og sånn. osv...

Takker så mye for svar damer:)

Hilsen Ts

• Liker 1
Skrevet
På 27.11.2016 den 10.16, AnonymBruker skrev:

Helt sikkert, men det er også mange som hvis de har hatt det tøft opplever at de har nok med seg selv i noen år, til å få stablet egne liv på beina. Ikke sykeliggjøring, men f.eks. ift ansvar. De som har vært utsatt for omsorgssvikt har ofte måttet ta ansvar for mindre søsken for eksempel, og opplever derfor å bli tidligere voksne enn andre på sin egen alder. 

Det kommer selvsagt helt an på hva man har opplevd, men det er absolutt ikke usannsynlig at det er en sammenheng.

Anonymkode: 7d428...725

Skrevet
20 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Kan iallefall si at det er en av grunnene til at jeg ikke vil ha barn, jeg orker ikke gjenoppleve barndommen, og har liksom ikke noe jeg har fått av foreldre som jeg vil gi videre. Om noen hadde sagt til meg at jeg ikke ville ha barn pga dårlig barndom, hadde jeg ikke tatt meg nær av det, hvorfor syns du det er så ille at hun sier det?

Jeg tror kanskje fordi jeg eier litt skam av det. Vil egentlig ikke innrømme at jeg hadde en dårlig barndom. Her i Norge vil man at at skal være så fint og perfekt. Jeg lever bra nå har jobb og venner osv. så er kanskje derfor.

Hilsen TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...