Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som butikksjef nå i 1 år og 6 mnd. Jeg jobber for en bedrift som egentlig er veldig flott, god etikk og grei ledelse. Flotte produkter. Stillingen min er som de fleste andre butikksjefjobber at man får betalt fastlønn og bonus om butikken går over budsjett. Som regel jobber jeg 20-30 timer overtid hver mnd, som jeg ikke får betalt for. Det er nesten umulig å drive butikken uten å jobbe overtid. Det er også ekstreme krav til kundeservice i denne butikken, så det er forventet at jeg er 100% på gulvet hele arbeidsdagen min. Lite tid til kontorarbeid, med andre ord. I tillegg har jeg ansvaret for å trene mine ansatte i kundeservice hver eneste dag. Det er forventet at man skal ha inspirerende konkurranser og konstant være svært pågående både med ansatte og kunder. Man skal være svært "på". Jeg har heldigvis, med et par unntak, greie ansatte. 

For noen høres dette sikkert gøy ut, for meg er det drepende. Jeg går konstant rundt med klump i magen på jobb, sover dårlig og tålmodigheten min er tynnslitt. Jeg klarer ikke å være slik de vil jeg skal være og jeg føler meg som den falskeste personen i hele verden, der jeg går rundt og later som om jeg er superutadvent og sprudlende. Når jeg kommer hjem fra jobb kræsjer jeg nesten. Ikke orker jeg å være sosial lenger heller og treningen jeg før elsket, har jeg lite overskudd til. Allerede 2 mnd inn i jobben, angret jeg meg som en hund på at jeg sa ja til den og satte meg et mål på at jeg skulle klare 6 mnd. Jeg bet meg fast og her er jeg nå. Jeg føler meg som en sutreunge, men kan ikke noe for det. Jeg hater denne jobben. Jeg føler meg virkelig fullstendig malplassert. Det er faktisk som et mareritt. Helst har jeg lyst å si opp NÅ. Jeg har 3 mnd oppsigelsestid og søker aktivt jobber. Har fått flere tilbud om jobbintervju, men de trekker seg når jeg forteller om oppsigelsestiden. Jeg er villig til å gå ned i lønn for en mer passende jobb.

 

Har andre vært i samme situasjon? Fullstendig malplassert i en jobb? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

På 26.11.2016 den 16.29, Nameless Ghoul skrev:

Jeg har jobbet som butikksjef nå i 1 år og 6 mnd. Jeg jobber for en bedrift som egentlig er veldig flott, god etikk og grei ledelse. Flotte produkter. Stillingen min er som de fleste andre butikksjefjobber at man får betalt fastlønn og bonus om butikken går over budsjett. Som regel jobber jeg 20-30 timer overtid hver mnd, som jeg ikke får betalt for. Det er nesten umulig å drive butikken uten å jobbe overtid. Det er også ekstreme krav til kundeservice i denne butikken, så det er forventet at jeg er 100% på gulvet hele arbeidsdagen min. Lite tid til kontorarbeid, med andre ord. I tillegg har jeg ansvaret for å trene mine ansatte i kundeservice hver eneste dag. Det er forventet at man skal ha inspirerende konkurranser og konstant være svært pågående både med ansatte og kunder. Man skal være svært "på". Jeg har heldigvis, med et par unntak, greie ansatte. 

For noen høres dette sikkert gøy ut, for meg er det drepende. Jeg går konstant rundt med klump i magen på jobb, sover dårlig og tålmodigheten min er tynnslitt. Jeg klarer ikke å være slik de vil jeg skal være og jeg føler meg som den falskeste personen i hele verden, der jeg går rundt og later som om jeg er superutadvent og sprudlende. Når jeg kommer hjem fra jobb kræsjer jeg nesten. Ikke orker jeg å være sosial lenger heller og treningen jeg før elsket, har jeg lite overskudd til. Allerede 2 mnd inn i jobben, angret jeg meg som en hund på at jeg sa ja til den og satte meg et mål på at jeg skulle klare 6 mnd. Jeg bet meg fast og her er jeg nå. Jeg føler meg som en sutreunge, men kan ikke noe for det. Jeg hater denne jobben. Jeg føler meg virkelig fullstendig malplassert. Det er faktisk som et mareritt. Helst har jeg lyst å si opp NÅ. Jeg har 3 mnd oppsigelsestid og søker aktivt jobber. Har fått flere tilbud om jobbintervju, men de trekker seg når jeg forteller om oppsigelsestiden. Jeg er villig til å gå ned i lønn for en mer passende jobb.

 

Har andre vært i samme situasjon? Fullstendig malplassert i en jobb? 

Huff... dette høres ikke bra ut for deg.

Det høres ut som at en blanding av samvittighet og (forsåvidt ærverdige) personlighetstrekk hos deg gjør at du blir den "perfekte" butikksjefen, men det er overhodet ikke bra for deg i det hele tatt.

Når du bruker all din tid på å jobbe og er så sliten som du er nå, så er det nok ikke lett å rasjonelt reflektere rundt situasjonen din. Men det er absolutt det du burde! Sånn typ ut og gå en lang tur, og virkelig tenk gjennom denne saken og prøv å se det store bildet.

Du sier at det forventes 100% "gulvtid" og oppfølging av ansatte hver dag.(!) Dette er helt syke forventninger! For å prøve å få deg til å le litt her; Hvor tungnemme er disse ansatte egentlig?? :-P

På denne gåturen jeg anbefaler, må du spørre deg selv spørsmål som handler om hvor reelle disse forventningene er og hva konsekvensene hadde blitt om du ikke hadde fylt dem. Hva er det verste som kan skje, om du bruker 3 av timene i løpet av en dag på å låse deg inne på kontoret? (Eller tror på at det dine ansatte lærte om kundeservice igår, det husker de idag ;-) Og la dem jobbe i fred. Deleger oppgaver og ansvar. Folk blomstrer opp av det!)

 Og hvor ille er det egentlig? (altså det verste som kan skje?) Sånn EGENTLIG? Du må ikke krisemaksimere og overdrive her, du må virkelig sette deg selv og dine antagelser på prøve. Hvis du tror at du vil få en avskjed eller refs javel; får du et illebefinnende? Vil du tisse på deg? Vil mor og far slå hånda av deg? Vil du ende opp med å  leve i en pappeske på gata? Tilbake til virkeligheten; Du vil ikke få en oppsigelse eller refs. Du skriver faktisk at du er i et firma med god ledelse og etikk, så det "verste" som vil skje er at noen kommer og prater med deg eventuelt. (Jeg tror ikke det engang!) Da er det din oppgave å si at du tar ansvar for deg selv og butikken ved å disponere din tid mer produktivt (visste du at det er forskjell på effektivt og produktivt?). I tillegg skal du si at du IKKE har hatt det bra, slik som det var før du gjorde nødvendige endringer. 

Nå blir det kanskje litt for mye tips og forklaringer her, men hovedbudskapet er vel først og fremst at du tar deg TID til å reflektere rundt dette. Gå flere turer, kjør en tur, les/se/hør på noe relevant og få perspektiv! Prøv å gå ut av situasjonen og se på deg selv og livet ditt som om du så på en film. Du VET det vil ende godt, så fort hovedrollen tar grep og endrer situasjonen ;-)

Det går bra! Det gjør som regel det. Om du tror det vil hjelpe deg å få en bedre jobb, så ja si opp nå.

3 måneder, mye kan skje på den tiden! Om du må gå litt arbeidsledig (da må du være svært uheldig, siden du faktisk har fått flere intervju-muligheter frem til nå), så ja, du fikser det og! Mens du går de 3 månedene øver du på å sette grenser for deg selv, går tidlig hjem, lar arbeid være ugjort, lar ansatte prøve seg uten deg bak eller ved siden. Test ut de fæle konsekvensene, var det så ille? Er samvittigheten en god pekepinn eller en misledende en? Øv på å bli løsningsorientert, ethvert problem har flere løsninger, hvilke er de? Osv osv. La HODET styre deg, ikke følelsene! 

Heia heia!

  • Liker 4
Skrevet

Ja, du må regne med at en lederjobb er tøffere enn en "vanlig" ansatt. No offense, men det høres ut som om du ikke har det i deg å være leder for en allerede etablert bedrift, men vi er nok mange som ikke har det, så for din egen helse bør du fortsette å søke deg ut. 

Men ja, det er mange av oss som har leder eller andre nøkkelfunksjoner der man forventes å være serviceminded på dagtid, og så må gjøre andre driftsoppgaver/kontoroppgaver på kvelder og i helger. Sånn har det dessverre blitt i arbeidslivet nå til dags, men du kan hvertfall trøste deg med at 20-30 timers overtid i måneden ikke er så mye. 30 timer tilsvarer ca 7,5 overtid hver uke, 20 timer kun 5 timer overtid i uka. Mange av oss har 20-30 timers overtid i uka. Når man har jobber der man jobber svært mye og likevel ikke får tid til alt, så må man likevel ha guts nok til å sette klare prioriteringer slik at man ikke blir fullstendig utbrent, spesielt om du jobber som leder. Da er det forventet at du kan ta en fight/uenighet med videre ledelse. 

Anonymkode: 775af...401

  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må regne med at en lederjobb er tøffere enn en "vanlig" ansatt. No offense, men det høres ut som om du ikke har det i deg å være leder for en allerede etablert bedrift, men vi er nok mange som ikke har det, så for din egen helse bør du fortsette å søke deg ut. 

Men ja, det er mange av oss som har leder eller andre nøkkelfunksjoner der man forventes å være serviceminded på dagtid, og så må gjøre andre driftsoppgaver/kontoroppgaver på kvelder og i helger. Sånn har det dessverre blitt i arbeidslivet nå til dags, men du kan hvertfall trøste deg med at 20-30 timers overtid i måneden ikke er så mye. 30 timer tilsvarer ca 7,5 overtid hver uke, 20 timer kun 5 timer overtid i uka. Mange av oss har 20-30 timers overtid i uka. Når man har jobber der man jobber svært mye og likevel ikke får tid til alt, så må man likevel ha guts nok til å sette klare prioriteringer slik at man ikke blir fullstendig utbrent, spesielt om du jobber som leder. Da er det forventet at du kan ta en fight/uenighet med videre ledelse. 

Anonymkode: 775af...401

Takk for svar! Ja, altså det gjør meg ingenting å jobbe 20-30 timer overtid. Tvert imot, jeg liker å jobbe mye. Men disse timene er ikke betalt. I det hele tatt....Da gjør det meg noe.

Skrevet
14 minutter siden, Nameless Ghoul skrev:

Takk for svar! Ja, altså det gjør meg ingenting å jobbe 20-30 timer overtid. Tvert imot, jeg liker å jobbe mye. Men disse timene er ikke betalt. I det hele tatt....Da gjør det meg noe.

Det er derfor de fleste butikksjefer har fastlønn, du har det vel? Da er overtiden baket inn i den...

Skrevet
4 minutter siden, jaro skrev:

Det er derfor de fleste butikksjefer har fastlønn, du har det vel? Da er overtiden baket inn i den...

Det har jeg, men lønnen er ikke høy nok til rettferdiggjøre gratisarbeid. 

Skrevet
2 minutter siden, Nameless Ghoul skrev:

Det har jeg, men lønnen er ikke høy nok til rettferdiggjøre gratisarbeid. 

Ser den (fra ditt ståsted). Men det er sånn det fungerer dessverre. Du kan reforhandle da

Skrevet

Tre måneder oppsigelsestid er helt normalt. Hvorfor reagerer de på det...?

Anonymkode: eeeca...8f5

  • Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tre måneder oppsigelsestid er helt normalt. Hvorfor reagerer de på det...?

Anonymkode: eeeca...8f5

Det er nok fordi jeg søker mye jobber gjennom vikarbyråer og da er det gjerne bedrifter som trenger en person der og da, eller om 1-2 mnd. Sykemeldinger osv...

Skrevet

Er du virkelig sikker på at du trenger å "trene ansatte opp i kundeservice"?Det høres nesten ut som om du er den type leder som konstant henger over de ansatte og ikke stoler på dem.

 

  • Liker 4
Skrevet
12 timer siden, Nameless Ghoul skrev:

Takk for svar! Ja, altså det gjør meg ingenting å jobbe 20-30 timer overtid. Tvert imot, jeg liker å jobbe mye. Men disse timene er ikke betalt. I det hele tatt....Da gjør det meg noe.

Det er helt vanlig i arbeidslivet. Har heller ikke betalt overtid, kun fastlønn, som heller ikke er så høy. Men man må jobbe, hvis ikke får man sparken og det er mange som vil ha jobb i dag, så sjefene finner raskt noen nye. 

Anonymkode: 775af...401

Skrevet
14 timer siden, jaro skrev:

 

Huff... dette høres ikke bra ut for deg.

Det høres ut som at en blanding av samvittighet og (forsåvidt ærverdige) personlighetstrekk hos deg gjør at du blir den "perfekte" butikksjefen, men det er overhodet ikke bra for deg i det hele tatt.

Når du bruker all din tid på å jobbe og er så sliten som du er nå, så er det nok ikke lett å rasjonelt reflektere rundt situasjonen din. Men det er absolutt det du burde! Sånn typ ut og gå en lang tur, og virkelig tenk gjennom denne saken og prøv å se det store bildet.

Du sier at det forventes 100% "gulvtid" og oppfølging av ansatte hver dag.(!) Dette er helt syke forventninger! For å prøve å få deg til å le litt her; Hvor tungnemme er disse ansatte egentlig?? :-P

På denne gåturen jeg anbefaler, må du spørre deg selv spørsmål som handler om hvor reelle disse forventningene er og hva konsekvensene hadde blitt om du ikke hadde fylt dem. Hva er det verste som kan skje, om du bruker 3 av timene i løpet av en dag på å låse deg inne på kontoret? (Eller tror på at det dine ansatte lærte om kundeservice igår, det husker de idag ;-) Og la dem jobbe i fred. Deleger oppgaver og ansvar. Folk blomstrer opp av det!)

 Og hvor ille er det egentlig? (altså det verste som kan skje?) Sånn EGENTLIG? Du må ikke krisemaksimere og overdrive her, du må virkelig sette deg selv og dine antagelser på prøve. Hvis du tror at du vil få en avskjed eller refs javel; får du et illebefinnende? Vil du tisse på deg? Vil mor og far slå hånda av deg? Vil du ende opp med å  leve i en pappeske på gata? Tilbake til virkeligheten; Du vil ikke få en oppsigelse eller refs. Du skriver faktisk at du er i et firma med god ledelse og etikk, så det "verste" som vil skje er at noen kommer og prater med deg eventuelt. (Jeg tror ikke det engang!) Da er det din oppgave å si at du tar ansvar for deg selv og butikken ved å disponere din tid mer produktivt (visste du at det er forskjell på effektivt og produktivt?). I tillegg skal du si at du IKKE har hatt det bra, slik som det var før du gjorde nødvendige endringer. 

Nå blir det kanskje litt for mye tips og forklaringer her, men hovedbudskapet er vel først og fremst at du tar deg TID til å reflektere rundt dette. Gå flere turer, kjør en tur, les/se/hør på noe relevant og få perspektiv! Prøv å gå ut av situasjonen og se på deg selv og livet ditt som om du så på en film. Du VET det vil ende godt, så fort hovedrollen tar grep og endrer situasjonen ;-)

Det går bra! Det gjør som regel det. Om du tror det vil hjelpe deg å få en bedre jobb, så ja si opp nå.

3 måneder, mye kan skje på den tiden! Om du må gå litt arbeidsledig (da må du være svært uheldig, siden du faktisk har fått flere intervju-muligheter frem til nå), så ja, du fikser det og! Mens du går de 3 månedene øver du på å sette grenser for deg selv, går tidlig hjem, lar arbeid være ugjort, lar ansatte prøve seg uten deg bak eller ved siden. Test ut de fæle konsekvensene, var det så ille? Er samvittigheten en god pekepinn eller en misledende en? Øv på å bli løsningsorientert, ethvert problem har flere løsninger, hvilke er de? Osv osv. La HODET styre deg, ikke følelsene! 

Heia heia!

Tusen takk for et utdypende og gjennomtenkt svar. Jeg har tenkt enormt mye på dette de siste ukene. Hele tiden. I forrige uke hadde vi opplæring fra hovedkontoret i England og jeg var helt på gråten hele tiden. Jeg er flink til å fake det, så jeg tror ikke de merket noe. Det var på en måte siste spikeren i kisten. Denne jobben er fullstendig feil for meg. Så, nå har jeg pratet masse med kjæreste og familien min, jeg kommer til å si opp. Altså jeg går rundt å fantaserer om å skade meg selv på trening for å få meg en lang sykemelding. Ganske mørke tanker på gang. "Snapper" etter min ass. butikksjef iblant og irriterer meg over alle. De fortjener en sjef som faktisk er 100% på laget og vil det beste for bedriften. Det har vært svært mye gjennomtrekk blant butikksjefene i denne butikken. Hun som var før meg, var i ca 1 år, hun før der igjen i ca 6-8 mnd... Jeg tror det er all gratisjobbingen og de ekstreme servicekravene som gjør det. Er man i tillegg innadvent så blir man så tappet at man går hjem fra jobb som et tomt menneske. Litt dramatisk der, men det er slik det føles. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig i arbeidslivet. Har heller ikke betalt overtid, kun fastlønn, som heller ikke er så høy. Men man må jobbe, hvis ikke får man sparken og det er mange som vil ha jobb i dag, så sjefene finner raskt noen nye. 

Anonymkode: 775af...401

Jeg synes det er helt sprøtt at butikksjefer godtar å jobbe gratis. En ting er å få avspasering for de timene man jobber, men de fleste butikksjefer får jo ikke avspasering engang. Jeg kunne sikkert tatt meg flere ukers ferie om jeg fikk avspasert timene jeg har jobbet gratis. Nabobutikksjefen har gått gjennom arbeidstilsynet for å slippe gratis overtid og fikk dette gjennom. Flere burde stille krav. 

  • Liker 3
Skrevet

Ta grep - hva kan du gjøre for at din arbeidshverdag skal bli bedre? Har du satt deg ned og tenkt konkret på hva som ikke fungerer for deg oghvordan du ser for deg at det ville blitt bedre? Er det rutiner du kan endre, er det oppgaver og ansvar du kan delegere til andre, kan du bruke dine ansatte bedre?

Ofte tenker jeg at når man sliter på jobb eller i hverdagen er det lettere å sette seg ned å fokusere på alt som ikke virker heller enn hva som virker, se det man ikke kan endre vs det man kan osv.

Så - jeg skjønner at det er vanskelig nå, men konkret; hva har du gjørt for å bedre egen situasjon?

 

  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Carrot skrev:

Ta grep - hva kan du gjøre for at din arbeidshverdag skal bli bedre? Har du satt deg ned og tenkt konkret på hva som ikke fungerer for deg oghvordan du ser for deg at det ville blitt bedre? Er det rutiner du kan endre, er det oppgaver og ansvar du kan delegere til andre, kan du bruke dine ansatte bedre?

Ofte tenker jeg at når man sliter på jobb eller i hverdagen er det lettere å sette seg ned å fokusere på alt som ikke virker heller enn hva som virker, se det man ikke kan endre vs det man kan osv.

Så - jeg skjønner at det er vanskelig nå, men konkret; hva har du gjørt for å bedre egen situasjon?

 

Takk for svar! Jeg har forsåvidt tatt grep og fokusert mye på hvordan jeg kan endre min arbeidshverdag.  Jeg har blant annet delegert enkelte oppgaver videre og sluttet med å stå over 1-3 timer hver eneste dag, jeg har begynt å gjøre kontorarbeidet i arbeidstiden istedet for hjemme etter jobb og jeg prøver å være positiv. Problemet med denne bedriften, er at det er ekstreme krav til service, man er nærmest tvunget til å forfølge kundene - selv om kundene vil være i fred. Er man på jobb,  så har ikke ansatte lov til å bedrive med varepåfylling osv om det er kunder i butikken. Det er kun kunder som gjelder. Så da må jeg komme inn før butikken åpner å gjøre alt fra varepåfylling og forefallende butikkarbeid. 

For å si det slik, jeg visste allerede 2 mnd inn i jobben at jeg var i feil stilling. Både lederansvaret og de ekstreme servicekravene stresset meg enormt. Jeg satte meg et mål: Jeg SKULLE klare minst 6 mnd i denne jobben. Etter 6  mnd sa jeg 1 år, selv om jeg hatet jobben. Nå er det helt stopp her.

Skrevet
52 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Er du virkelig sikker på at du trenger å "trene ansatte opp i kundeservice"?Det høres nesten ut som om du er den type leder som konstant henger over de ansatte og ikke stoler på dem.

 

Ja, er klar over at det høres slik ut. Nei, jeg er nok ikke det. Er krav fra bedriften. Denne bedriften har ekstreme krav til kundeservice og det kreves svært mye fra både lederen og de ansatte. Jeg skulle ønske jeg fikk lov til å la de ansatte prøve seg på egenhånd. Jeg har jo dager der jeg har  fri, men har fått beskjed fra hovedkontoret i England at vi må la de ansatte jobbe minst mulig alene uten meg eller ass. butikksjef på gulvet. Jeg overdriver ikke, dessverre.

Skrevet
50 minutter siden, Nameless Ghoul skrev:

Tusen takk for et utdypende og gjennomtenkt svar. Jeg har tenkt enormt mye på dette de siste ukene. Hele tiden. I forrige uke hadde vi opplæring fra hovedkontoret i England og jeg var helt på gråten hele tiden. Jeg er flink til å fake det, så jeg tror ikke de merket noe. Det var på en måte siste spikeren i kisten. Denne jobben er fullstendig feil for meg. Så, nå har jeg pratet masse med kjæreste og familien min, jeg kommer til å si opp. Altså jeg går rundt å fantaserer om å skade meg selv på trening for å få meg en lang sykemelding. Ganske mørke tanker på gang. "Snapper" etter min ass. butikksjef iblant og irriterer meg over alle. De fortjener en sjef som faktisk er 100% på laget og vil det beste for bedriften. Det har vært svært mye gjennomtrekk blant butikksjefene i denne butikken. Hun som var før meg, var i ca 1 år, hun før der igjen i ca 6-8 mnd... Jeg tror det er all gratisjobbingen og de ekstreme servicekravene som gjør det. Er man i tillegg innadvent så blir man så tappet at man går hjem fra jobb som et tomt menneske. Litt dramatisk der, men det er slik det føles. 

Jepp, kom deg vekk, det er det beste! :-) 

Skrevet

Men husk det er DU som er butikksjef, da har du lov å lufte uenigheter med videre ledelse. Dessuten er det vel heller ikke slik at firmaet i England overvåker dere på noe vis? Du har lov til å tolke "forfølge" kundene på din måte, det sier seg selv - at det er du som leder som må omsette det til den mest nyttige praksisen for å øke inntjeningen hos dere. 

Ja, man må være litt tøff og ha tykk hud som leder, og tørre å ta diskusjoner med videre ledelse. Det er jo det man får betalt for. 

Anonymkode: 775af...401

  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men husk det er DU som er butikksjef, da har du lov å lufte uenigheter med videre ledelse. Dessuten er det vel heller ikke slik at firmaet i England overvåker dere på noe vis? Du har lov til å tolke "forfølge" kundene på din måte, det sier seg selv - at det er du som leder som må omsette det til den mest nyttige praksisen for å øke inntjeningen hos dere. 

Ja, man må være litt tøff og ha tykk hud som leder, og tørre å ta diskusjoner med videre ledelse. Det er jo det man får betalt for. 

Anonymkode: 775af...401

Absolutt, helt enig der. Jeg har nok ikke leder"genet", hater intenst å være leder dessverre. De overvåker oss ikke, men på en måte blir jo man overvåket av sine ansatte, siden de i England regelrett sa at jeg kommer til å følge opp 100%. De sender i blant inn mysteryshoppere og de er svært strenge. Hvis vi ikke følger opp 100%, så får vi stryk. 

Skrevet
27 minutter siden, Nameless Ghoul skrev:

Absolutt, helt enig der. Jeg har nok ikke leder"genet", hater intenst å være leder dessverre. De overvåker oss ikke, men på en måte blir jo man overvåket av sine ansatte, siden de i England regelrett sa at jeg kommer til å følge opp 100%. De sender i blant inn mysteryshoppere og de er svært strenge. Hvis vi ikke følger opp 100%, så får vi stryk. 

Men da må dere jo for "svarte" skape dere litt handlingsrom da. Det er jo forståelig at en eier gjør noen undersøkelser på hvordan servicenivået er, men om mysteryshopperne regelrett fotfølger dere og hindrer dere i å drive butikken effektivt så er det ditt ansvar som leder å si fra om det. Man har lov å bli litt sinna iblant så lenge man ikke slenger dritt og sier fra på en hard, men konstruktiv måte. 

Det er jo også din oppgave som leder å vite når du skal følge opp ansatte og når du ikke skal gjøre det. Selvfølgelig skal man kurse sine ansatte i salg, men om du går oppi dem hele dagen slik at de ikke får jobbet så gjør du jo også bedriften en bjørnetjeneste. 

Få litt guts, du må tørre å ta opp vanskelige ting. Det verste du kan gjøre er å gå å "snappe" etter ass. leder og evt. andre ansatte, det vil bare gjøre at de mistrives og til syvende og sist slutter selv, og da skape du deg et problem med høy gjennomtrekk. Skap trivsel på arbeidsplassen, for ja, det er ditt hovedansvar som leder. Selvfølgelig må alle ansatte bidra til det, men som leder har du ansvaret for å legge til rette for det. 

Anonymkode: 775af...401

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...