Gå til innhold

Hvor mye mosjon får hunden din?

Gjest Revenka

Anbefalte innlegg

Jeg er litt nyskjerrig. Undrer meg litt over hvor mye mosjon som er "vanlig". Vet jo at noen går masse tur mens andre går lite. Men hva er gjennomsnittet?

Hvor mye mosjon får hunden din? Skriv gjerne hva slags rase og alder på hunden. Det har jo litt å si for behovet til hunden.

Jeg får begynne jeg da :)

Har en berner sennenhannhund på 3 år. Hver dag får han 3 x 30 minutter tur. Morgen, middag og kveld. Ofte så blir en av øktene på 60 min hvis vi ikke skal på trening den dagen. I tillegg så trener vi lydighet 1-2 ganger i uken hele året, samt spor når det er bart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en rottweiler / labrador. Han ELSKER å gå tur! (Det gjør kanskje de fleste hunder...) Får aldri nok. Går gjerne et par turer om dagen på ca. 30 - 45 min. Så er han i tillegg mye ute å leker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke turer med hunden i det hele tatt.

Kanskje fordi jeg ikke har hund.

Men har hatt og den kunne gå løs hvor som helst, også langs veier og på fortau. Turene varierte etter min egen dagsform, alt fra tre-7 timer til en ca en time per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig.

På hverdagene blir det kanskje 30 minutter eller en time og i helgene det dobbelte. Enkelte dager blir det ikke noen tur i det hele tatt, men da blir det gjerne en lekestund i hagen i stedet.

(Hunden er forresten en 3 1/2 år gammel Rottweiler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teletubbien

Hadde en whippet på 8 mnd, som vi dessverre måtte levere tilbake til oppdretter for litt siden, fordi vi ikke klarte å få han til å være alene hjemme. :cry:

I allefall, han fikk bare en tur om dagen, på ca 1 time, i helgene ble det nok litt mer...

Whippeten er en mynde og har behov for å løpe løs og ikke bare gå tur, så vi lot han løpe løs inngjerdet også da, et par ganger om dagen, så han mosjonerte seg litt selv også da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt fra 30 min til 3 timer pr. dag. I det siste har det blitt mange 3 timers turer. Har en korthåret Vorsteh valp på 7 mnd.

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det varierte veldig fra dag til dag.

Men det som var "standard" var at de fikk 3 turer per dag (morgen, middag og kveld) hvor lange disse turene varierte fra 15 min til ca 1 time.

Men det er ikke lange gåturer som er viktige for at en hund skal trives, men hjernetrim. :wink:

Begge mine hunder jobbet minst 1 time daglig (gjennomsnittlig... altså de trengte ikke jobbe hver dag, noen dager jobbet de mer, noen dager mindre og andre dager ikke noe)

Da gikk det i lydighetstrening, agility, sporsøk (blodspor), gjemme godbiter som hunden skulle lete opp osv. Altså ting der hunden måtte bruke hodet litt, ikke bare kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Nemi får som regel 3 turer om dagen. 2 av de på gjennomsnittlig 20-30 min, og en som skal være minst 45 minutter (blir som regel 1 time).

Hun er også mye ute på terrassen eller i hundegård sammen med en annen hund.

Nå er jo nemi en hund med høyt aktivitetsnivå da, så hun trenger mye mosjon. Nå er hun fortsatt en valp, men når hun blir voksen vil hun trenge enda mer enn det hun får nå. Håper vi kan bo i et hus/en leil. med hage så hun kan være ute der så mye hun vil.

Vår gamle golden var ute hele dagen lang i hagen. Hun koste seg veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Golden Retriever på 6 mnd.

Varierer en del her også. Dette pga hvordan vi jobber.

Får stort sett 45 min hver dag.

Enkelte dager kan det hende at han ikke får den turen, men da leker vi i hagen i steden og får ham til å bruke hjernen.

I helgene hender det at vi går på fjellet. Turen blir selvsagt mye lengre da, enn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig.

På hverdagene blir det kanskje 30 minutter eller en time og i helgene det dobbelte. Enkelte dager blir det ikke noen tur i det hele tatt, men da blir det gjerne en lekestund i hagen i stedet.

(Hunden er forresten en 3 1/2 år gammel Rottweiler)

Er du meg? :o :ler:

Går ca. en time hver dag - også i helgene. Med enkelte pausedager her også, hvor vi leker eller legger et spor. Rottweilertispe, 3,5 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv
Er det virkelig så mange som går lange turer med valper under ett år? :-?

? Hvor lange tenker du på?

1 time er ikke farlig for en valp som er over 6 mnd. Vi gikk 3 timer med oppdretteren vår og søsknene i kullet forrige helg. Det var nesten ikke nok til å slite ut nemi det heller... Det er nok forskjellig fra rase til rase vil jeg tro, men om jeg går 2-timers tur med min portis så er ikke det farlig. Man ser jo når hunden er sliten, og da går man ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Hvor lange tenker du på?

1 time er ikke farlig for en valp som er over 6 mnd. Vi gikk 3 timer med oppdretteren vår og søsknene i kullet forrige helg. Det var nesten ikke nok til å slite ut nemi det heller... Det er nok forskjellig fra rase til rase vil jeg tro, men om jeg går 2-timers tur med min portis så er ikke det farlig. Man ser jo når hunden er sliten, og da går man ikke lenger.

Tror også det er raseavhengig, ja. Men har jo alltid hørt / lest at hovedregelen er ca. ett år da... Men nå er jeg litt ekstra stresset på sånne ting siden jeg har en HD-hund. Og med tanke på nettopp HD er det jo ekstra viktig med lav belastning første året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en amstaff-tispe som er halvannet år nå. Fordelen med amstaff er at de kan være veldig aktive og gå tur i evigheter dersom vi har lyst, eller de kan ligge å dra seg i senga hele dagen dersom vi er litt slappe en dag. Så det varierer litt, en til fire turer om dagen, alt fra en tissetur på ti minutter til tre-fire timers lek eller turgåing. Har hatt samme aktivitetsnivå fra da vi fikk henne da hun var rundt åtte måneder, og hun er i veldig god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Fordelen med amstaff er at de kan være veldig aktive og gå tur i evigheter dersom vi har lyst' date=' eller de kan ligge å dra seg i senga hele dagen dersom vi er litt slappe en dag.[/quote']

En terrier i et nøtteskall. ;)

Her kan man gå alt fra 1-3 timer, pluss at han får gå løs med andre hunder og leker og holder på på selve turen, pluss noen småturer utpå dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har en jakthund på 3,5 år.

Det blir 3 turer om dagen ( morgen, ettermiddag og kvelds tur ). Disse er som regel rundt 10-15 min ( går til skog kanten og slipper henne der, så får hun rase litt fra seg ).

Normalt slår jeg siste turen sammen med en lengre tur ( gå i skogen, snørekjøre i lysløypa osv ). Alt fra 15min til 2 timer. Spørs litt på tidsplanen, formen og været.

I helgene går vi mye lengre og koser oss :D

På høsten og sen vinteren er vi i helgene mye ute og trener og da er vi gjerne ute 6-8 timer hvor vi leter etter ryper. Her går hun litt i bånd og litt løs. Har selvsagt gode pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer fra dag til dag, men minimum 2 - 3 turer på 5 - 15 min, med løpe-løs/leke/trene (innkalling o.l.).

Når jeg er på jobb, er den i hundegården sin (men da tror jeg den stort sett ligger i huset sitt, og slapper av. Ser at når det er nysnø, så er det ingen spor etter den... :ler: )

I tilleg en "skikkelig" tur på min 30 min.

Jeg har St.Bernhard, 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...