AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #1 Skrevet 26. november 2016 Aldri hatt hund før så tenkte det kanskje hadde vært greit å adoptere en hund som er over året. Tenkte det hadde vært enklere med tanke på treningen og Valpestyret som komner med. Er det noen her med erfaringer, hvordan var første tiden i hjemmet? Anonymkode: 18d51...1a2
dillyduzit Skrevet 26. november 2016 #2 Skrevet 26. november 2016 En valp over året vil jeg nesten si er verre enn en 8mnd gammel valp. De er ikke lenger valper nei, men de har mentaliteten til en 14åring, og begynner et lite opprør de også. Som førstegangseier, ville jeg heller satset på en hund som er 4, 5 år gammel, da har den vokst seg til litt, og fått personlighetene sine. Den første tiden er det viktig å la hunden bli kjent med både deg og familien, og bli trygg på omgivelsene rundt. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #3 Skrevet 26. november 2016 Takk for svar. Når jeg mente over året var det egentlig en voksen hund jeg mente ja, leter nå etter hva slags hund jeg kan ha og så blir det nok en voksen hund som førstevalg Anonymkode: 18d51...1a2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #4 Skrevet 26. november 2016 En voksen hund kan være greit, så lenge den ikke har utviklet problematferd. Men man gjør en god gjerning om man vet hva man gjør. Om den har sterk separasjonsangst eller er redd for barn eller ikke er sosialisert godt nok, så kan en voksen hund være mer krevende enn en valp. En valp kan du forme mer som du ønsker. De 20 første ukene i hundens liv er de viktigste i fht denne prosessen. Da er det viktig at den får gode erfaringer med andre mennesker, dyr, syklister, trafikk, ulike underlag, lyder og lukter. En omplasseringshund har man ikke like god kontroll på livserfaringene til. Om den først har blitt kjemperedd for for ulike ting, spesielt det å være alene eller barn, så skal det utrolig mye jobbing til for å endre/forbedre dette. Noen ganger er det umulig. Dette kan også skje med en valp man anskaffer seg, om man ikke er bevisst på disse tingene eller hunden har en medfødt sårbarhet. Uansett er det viktig å melde seg på et hundekurs, særlig om man ikke har hatt hund før. Pass på at det er en ordentlig hundeskole som bruker positive metoder, og ikke en privatperson som bruker straff og underkuelse og ikke har greie på det i det hele tatt. Anonymkode: a2c10...8ed 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #5 Skrevet 26. november 2016 3 timer siden, dillyduzit skrev: En valp over året vil jeg nesten si er verre enn en 8mnd gammel valp. De er ikke lenger valper nei, men de har mentaliteten til en 14åring, og begynner et lite opprør de også. Som førstegangseier, ville jeg heller satset på en hund som er 4, 5 år gammel, da har den vokst seg til litt, og fått personlighetene sine. Den første tiden er det viktig å la hunden bli kjent med både deg og familien, og bli trygg på omgivelsene rundt. HELT enig. Har en 1åring nå, og vil ikke anbefale noe yngre enn 2 år... Anonymkode: 1ea42...b41 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #6 Skrevet 27. november 2016 Vi overtok en 2 år gammel voffs, her har det gått på skinner. Han fant seg fort til rette her og så oss fort som sin nye flokk, han hadde en del nykker som har krevd litt, men vi overlever det alle sammen. Han har møtt på tidligere eier, men det var mer som å hilse på en bekjent og blir mer lykkelig hver gang jeg kommer hjem etter en kort tur uten han. Anonymkode: 9565d...50d 1
Ringblomsten Skrevet 27. november 2016 #7 Skrevet 27. november 2016 Tok over en hund for litt over et halvt år siden, han er fire og blir fem nå i desember. Han er en fantastisk hund, han brukte kanskje en liten uke på å bli kjent med oss. Nå er det som om vi har alltid vært sammen , elsker hundelivet . 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå