Gå til innhold

Bilyd på hjertet, litt bekymret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var til legen denne uka fordi jeg den siste tiden har slitt med smerter i venstre arm og bryst. Jeg har flere ømme punkt i armen og på brystet dersom jeg trykker på punkta, det kan gjøre veldig vondt da. Smertene stråler helt ned til albuen innimellom, og jeg har også kjent det litt nedafor ribbeina og bak på ryggen. Er også litt stiv i skuldre. Innimellom kan jeg kjenne små stikk i brystet, men det er ikke ofte. Jeg antar da, og sa dette også til legen, at det er muskulære plager. Jeg uttrykte likevel en bekymring for at det kunne være hjertet.

Legen hørte da på hjertet mitt med stetoskop og sa at han fant en systolisk bylid på hjertet grad 2. Han har nå sendt henvisning til kardiolog. Tok en EKG-test hos legekontoret som var helt fin. Han sa at jeg ikke skulle bekymre meg og at han trodde at brystsmertene var muskulære plager. Han tok ikke noen blodprøver.

Ellers har jeg ikke andre skumle plager, pulsen er lav (har ganske lav hvilepuls som regel ligger en plass mellom 45-60) i hvile. Jeg synest at pulsen blir forholdsmessig høy når jeg går i trapper den siste tiden, og dette sa jeg til han også. Men fortalte også at jeg har vært lite aktivitet i det siste da jeg har vært syk. Er litt trøtt og sliten fortiden, men trur det kan skyldes så mye stressende eksamenstid. Han tok blodtrykket mitt og det var litt høyt, 140/80. Han spurte om jeg var stressa.

Jeg er litt bekymret for at de "muskulære" smertene kan være myokarditt eller perikarditt. Det er altså de muskulære smertene og bilyden på hjertet som får meg til å tenke i de baner. Jeg leser at ved disse betennelsestilstandene så kan det høres gnisselyder på hjertet, er dette det samme som bilyd? Det som taler i mot de baner er en fin EKG og at smertene ikke er så sterke. På samme tid leser jeg at det ikke er alltid dette slår ut på EKG og at symptomene kan være milde. 

Kan legge til at jeg har ulcerøs kolitt og nettopp har hatt en slags influensasykdom/virussykdom der jeg var sengeliggende i over en uke, med blant annet diaré og mye kvalme. Tok avføringsprøver hos legen for å utelukke annen mage-tarminfeksjon, disse var negative, så det virker som jeg enten har hatt en virussykdom eller at det var UC. Jeg leser at virussykdom ofte er en årsak til myokarditt, det er derfor jeg blir enda mer nervøs ved disse symptoma. Synest det var rart at legen ikke så denne koblingen da han veldig godt om at jeg har vært syk i forkant. 

Smertene i musklene har nå verdvart i over en uke. Legen anbefalte meg forresten å ta smertestillende mot det. 

Jeg aner ikke når jeg får time hos kardiolog. Jeg tenker jo at det kan ta flere uker med så lite uttalte symptomer. Jeg ser at den ble vurdert i går på henvisningsstatus hos helsenorge, men jeg har ikke fått tildelt time enda. Tror det kan tyde på at jeg må vente en stund på time. Jeg kan forresten lese henvisningen og jeg ser legen ikke skrev noe om brystsmertene mine i henvisningen. Det står forresten: Hastegrad: Innen en måned på henvisninga fra legen. Vet ikke om det betyr at jeg skal få time innen en måned eller om det betyr at jeg skal få svar innen måned? Noen som vet?

Bør jeg være bekymret for at legen kanskje ikke har tatt symptomene mine seriøst nok eller har jeg utifra beskrivelsene mine ingen grunn til å være bekymret? Er det lite trolig at det er myokarditt etc. når EKG-en ikke slo ut og smertene er såpass milde? Er det jeg kan gjøre for å teste om smertene virkelig er muskulære? 

Akkurat nå gjør disse symptomene at jeg ikke tørr å leve som normalt. Jeg er redd for å trene hardt i tilfelle det er myokarditt, men samtidig vil denne inaktiviteten sikkert ikke hjelpe på de muskulære smertene heller. 

Takk på forhånd.

Anonymkode: e3dc3...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først lurer jeg bare på om du er mann/kvinne? Med smerter i brystet mener du sikker brystkassa?

Uansett, å kjenne små stikkende smerter i brystet rundt hjertet er ikke uvanlig, det kan blir forårsaket av stress. Det kjennes som regel som et lite vondt stikk inne i brystet. Jeg har hatt det selv og det er ikke farlig.

Jeg vet ikke aldren din men 140/80 er ikke regnet som så veldig høyt, spesielt om man legger inn stress faktoren man har når man er hos legen.

Du kan jo skaffe et blodtrykks apparat selv, av feks merke Omron, pass på at du måler riktig at mansjetten passer til armen din. Bli heller ikke hekta og mål blodtrykket hver dag. 1 gang i uka er bra nok. Sitt stille i en stol i 20 minutter og slapp av før du måler. Pass på at ingen snakker med deg og at det er rolig når du måler, da får du et riktigere resultat.

Og så til bi-lyd i hjertet, det er heller ikke uvanlig. Det er ofte at man har en liten lekasje i hjerteklaffen og at dette lager en bi-lyd.Jeg har flere i familien som har hatt en bi-lyd. Bla har jeg en mor som har en liten lekasje i en hjerteklaffe og det ble oppdaget for ca 20 år siden. Jeg har også en onkel som ville bli flyver i forsvaret, de hørte en bi-lyd i hjertet og ble avvist. 10 år sendere utdannet han seg som sivil helikopter pilot og da var denne lyden vekk.

Hvilepuls mellom 45-60 høres jo bare perfekt ut. Det er også selvsagt normalt at pulsen øker om man går opp ei trapp.
Faktisk å løpe opp en trapp er en fin måte å få max puls på. Høres ikke rart ut i det hele tatt.

Jeg prøver ikke å bagatelisere, det er viktig å følge henvisningene fra legen, men jeg tror kanskje du kan ta det litt med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved myocardit og pericardit blir du veldig dårlig så det er det nok ikke.

Anonymkode: e7595...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for beroligende svar. Jeg er kvinne og 26 år. 

Godt å høre at stikk i brystet er "normalt" og ikke nødvendigvis farlig. Mulig det er mye stress/angstfremkallet. Tok meg ein liten gåtur i dag og det gjorde veldig godt for kroppen, har nesten ikkje kjent noe på bryst/armsmerter i kveld. 

Jeg tenker også at myokarditt og perikardit ofte gir voldsommere symptom, men samtidig leser jeg om det er noen som har det uten symptomer og som bare forbigår i stillhet, så det er vel kanskje ikke helt sant at man nødvendigvis blir så dårlig?

Uansett, det beste er vel å ikke bekymre seg og stole på legens vurdering og heller oppsøke den om smertene skulle bli verre. Jeg er ikke nødvendigvis bekymret for bilyden i hjertet, men det er mer disse uspesifikke muskulære smertene som bekymrer meg litt. 

Anonymkode: e3dc3...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...