AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #1 Skrevet 26. november 2016 Ble arbeidsledig. 50 av oss ble oppsagt. Som mange andre plasser, i disse tider. Gikk en stund ledig, så begynte livet som vikar. Har gjort meg en del erfaringer rundt det. På mange plasser blir det sånn, " vi og deg". Uten at det blir sagt. Du kommer ikke " inn". Eksemplene er mange. Nå har jeg 6 mnd sykevikariat. Vi satt tre stk i kaffepause, og leder kommer og spør om noe. Det var et innkjøp, noe alle ville ha nytte av. Han får svar fra de to andre, min mening teller ikke. Ble ikke spurt. Så var det planlegging av julebord. Alle ble spurt om ønsker og lokalitet. På et allmannamøte ble det henvist til spørreundersøkelsen. Jeg viste ikke noe om den. På samme spørrerunde ble det stilt spørsmål om sluttgave til kolega. Det har vært ulike forslag. Heller ikke det fikk jeg vite. Fikk vite det,når de gikk rundt å krevde penger.Betalte min del. Før helgen hører jeg sjefen går rundt med en liste. Du måtte krysse av på en liste på julegave. Firmaet vil gi trillekoffert og toalettveske til ansatte til jul. Du kan velge farge. Listen ligger på kontoret for sanning og skriver. Kolegaer spør om jeg har gjort det, dette var like før vi gikk hjem for dagen. Jeg gikk inn, og mitt navn står ikke der. Kun navnet på den jeg vikarer er for. Syns det var pinlig. Fikk vite etterpå at de gir ikke til vikarer. Ved kaffepause satt folk å snakket om julegaven, meget pinlig. Sjefen spiser sammen med oss, når det gjelder bedriften så henvender han seg alltid til de faste ansatte. Det er et firma med 35 ansatte i ulik alder. På min avd er det jeg som har lengst erfaring med den type jobb. Mange er helt nye i yrket. Virker som min erfaring ikke spiller noen rolle. Har tatt på meg vikariat flere plasser siden jeg mistet min faste jobb. Siden du er vikar, ja da er du vikar. Ser ut som de tenker at hun fyller en stilling, og ikke noe mere. Skal det gjøres noe ekstra, så er det vikaren som blir satt til det. Flere med samme erfaring? Anonymkode: 9475c...c26
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #2 Skrevet 26. november 2016 Ja jeg har samme erfaring og det er veldig kjipt. Føler meg aldri en del av gjengen. Anonymkode: 659dc...6af
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #3 Skrevet 26. november 2016 Det hørtes deilig ut. Sånn vikarjobb vil jeg også ha. Anonymkode: 38c15...5b3 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #4 Skrevet 26. november 2016 Men uten vikaren er de ingenting. Da må de jobbe ekstra selv. Synd de ikke ser det. Å inkludere alle er viktig. Er vi ikke et inkluderende samfunn?? Anonymkode: b88f3...289 1
Ginny Skrevet 26. november 2016 #5 Skrevet 26. november 2016 Kan lett signere på dette ja. Veldig, veldig mange har en holdning som skiller mellom "oss faste ansatte" og alle andre. Det spiller ingen rolle om den fast ansatte snakker om ting de faktisk ikke kan noe om, og dette skinner helt klart og tydelig gjennom alt de sier, hvis du er vikar så har du i mange, mange tilfeller ikke en dritt du skulle ha sagt. Det finnes heldigvis mennesker som skjønner at dette ikke alltid er tilfelle, jeg har jobbet med flere som faktisk behandlet meg som et menneske, og som verdsatte min kunnskap og mine meninger. Men alt for mange slengte bare rundt seg med "vi faste ansatte føler/mener/har bestemt", og da har man jo ikke noe å stille opp med. Sleng med tilfeller av at sjeferiets barn/nieser/nevøer/fjerne slektninger også jobber på samme plass, så er du virkelig nederst på rangstigen, uansett utdanning og erfaring
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #6 Skrevet 26. november 2016 Dette vitner om dårlig miljø spør du meg:\ Selv om du er vikar er du jo likefullt en ansatt. Da jeg var i praksis under utdanning, ble jeg likevel invitert med på sosiale arrangementer utenfor jobb; både i regi av ledelsen så vel som spontane kino-turer f.eks. som ansatte selv tok initativ til. At jeg var student var ingen hindring. Har ellers bare hatt faste stillinger, så dette var det nærmeste jeg kom... Anonymkode: c34c7...1cd 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #7 Skrevet 26. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men uten vikaren er de ingenting. Da må de jobbe ekstra selv. Synd de ikke ser det. Å inkludere alle er viktig. Er vi ikke et inkluderende samfunn?? Anonymkode: b88f3...289 Inkluderende? Ikke alle. Jeg ( og sikkert mange som er blitt arbeidsledig) stått på, for å få meg jobb. Få en fot innenfor. Rart at de ikke tenker på at de skal ta imot vikarer, som de ønsker å bli tatt imot selv. En ting med vikar. Det kan være tøft. Du skal forholde deg til nye folk, nye rutiner osv. Kanskje flere ganger i året. Nå er det også lov å ha vikarer gående lenge som vikar. En nevnte dårlig arbeidsmiljø. De imellom har topp miljø. Bare at det er de. Lite inkluderende. Da mener jeg i jobb, pauser, avgjørelser osv. Eks. Kan være mange som jeg skrev innledningsvis. Eks at jeg har lang erfaring. ( du må kunne jobben de bedriver) ingen er int i hvor jeg har jobbet før, antall år osv. Ikke at det betyr noe, men det er jo vanligvis et tema , når du møter nye folk. Selv i pauser, når jeg prøver å bli kjent, og spør de andre om hverdags ting, så er det ikke spørsmål i retur. Tror det er dårlige sosiale antenner? Eller er det at de vet vikaren forsvinner om 6 mnd? Syns det er ensomt, og angrer på jobben. Penger som avgjør også her. Godt å se at det ikke er bare meg med disse erfaringer. Så om du har fast jobb, og får vikar på jobben så tenk etter hvordan du oppfører deg. Neste gang kan det være din tur. Anonymkode: 9475c...c26
AnonymBruker Skrevet 26. november 2016 #8 Skrevet 26. november 2016 Slik er det. Bare å forholde seg til det, dårlig ja--men hva kan man forvente av folk i dagens samfunn, preget av egosentrisistet, null omtaanke for andre enn SELVEG S og MEG. Stå på uansett Anonymkode: bc24b...679
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #9 Skrevet 27. november 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble arbeidsledig. 50 av oss ble oppsagt. Som mange andre plasser, i disse tider. Gikk en stund ledig, så begynte livet som vikar. Har gjort meg en del erfaringer rundt det. På mange plasser blir det sånn, " vi og deg". Uten at det blir sagt. Du kommer ikke " inn". Eksemplene er mange. Nå har jeg 6 mnd sykevikariat. Vi satt tre stk i kaffepause, og leder kommer og spør om noe. Det var et innkjøp, noe alle ville ha nytte av. Han får svar fra de to andre, min mening teller ikke. Ble ikke spurt. Så var det planlegging av julebord. Alle ble spurt om ønsker og lokalitet. På et allmannamøte ble det henvist til spørreundersøkelsen. Jeg viste ikke noe om den. På samme spørrerunde ble det stilt spørsmål om sluttgave til kolega. Det har vært ulike forslag. Heller ikke det fikk jeg vite. Fikk vite det,når de gikk rundt å krevde penger.Betalte min del. Før helgen hører jeg sjefen går rundt med en liste. Du måtte krysse av på en liste på julegave. Firmaet vil gi trillekoffert og toalettveske til ansatte til jul. Du kan velge farge. Listen ligger på kontoret for sanning og skriver. Kolegaer spør om jeg har gjort det, dette var like før vi gikk hjem for dagen. Jeg gikk inn, og mitt navn står ikke der. Kun navnet på den jeg vikarer er for. Syns det var pinlig. Fikk vite etterpå at de gir ikke til vikarer. Ved kaffepause satt folk å snakket om julegaven, meget pinlig. Sjefen spiser sammen med oss, når det gjelder bedriften så henvender han seg alltid til de faste ansatte. Det er et firma med 35 ansatte i ulik alder. På min avd er det jeg som har lengst erfaring med den type jobb. Mange er helt nye i yrket. Virker som min erfaring ikke spiller noen rolle. Har tatt på meg vikariat flere plasser siden jeg mistet min faste jobb. Siden du er vikar, ja da er du vikar. Ser ut som de tenker at hun fyller en stilling, og ikke noe mere. Skal det gjøres noe ekstra, så er det vikaren som blir satt til det. Flere med samme erfaring? Anonymkode: 9475c...c26 Du er jo bare midlertidig ansatt, så ja, du vil ikke være en del av fellesskapet på samme måte som de fast ansatte, så klart. Anonymkode: 07001...6d6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #10 Skrevet 27. november 2016 Verste er når de vil ha penger til bursdagsgave til annen ansatt eller lignende, men du får aldri tilbake noe.. Jeg har jobbet et sted der jeg fikk julegave, så ikke alle steder er like ille. Neste år fikk jeg ikke julegave, men jeg tenker de glemte det men jeg jobbet der så lite at jeg ville ikke komme og spørre etter min julegave. Anonymkode: 99d8d...a0a
frk91 Skrevet 27. november 2016 #11 Skrevet 27. november 2016 På min arbeidsplass er det heldigvis ikke slik. Vi vikarer blir behandlet på lik linje som de andre, og før jeg fortalte at jeg "bare" var en vikar trodde de jeg var fast ansatt. Jeg prøver så godt jeg kan å være en del av fellesskapet, jeg vet at jobben min er like viktig som de faste ansattes. Det er selvfølgelig sårt å ikke vite om jeg skal jobbe der etter neste vår, og jeg jobber ræva av meg for å bevise at jeg er verdig jobben min etter vikariatet går ut. Jeg føler at vi som er vikar alltid må bevise at vi er bra nok, om jeg hadde hatt fast jobbe hadde jeg ikke gått rundt på nåler hele tiden i frykt for å ikke få forlenget vikariatet. På toppen av det hele er jeg jo ung, og der må jeg også bevise at jeg klarer å jobbe selv om jeg "bare" er 25 år. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #12 Skrevet 27. november 2016 Jepp, been there done that. Som vikar er man sjelden eller aldri en del av det egentlige arbeidsmijøet, og veldig ofte kan man se langt etter ting som julebord, fimraturer, konferanser og kurs etc. Bedriften satser ganske enkelt ikke på deg fordi de antar at du ikke skal være der lenge. Ens mening er som du påpeker ofte heller ikke verdsatt, selv om man ofte har mer erfaring enn de som jobber der fast. Det er bare å ønske velkommen til løsarbeidersammfunnet, midlertidige ansatte og vikarer blir det bare mer og mer av, og om 10-20 år, vil de aller fleste være ansatt på denne formen, og man vil måtte vinke farvel til goder som ferie/fritid og sikkerhet. I hovedsak vil det for de fleste dreie seg om et liv der man lever for å jobbe - og kun det. På oppsiden vil det kunne skape muligheter dersom man ønsker å drive for seg selv. Med så mange udugelige ledere og faste ansatte der ute, så vil driftige mennesker likevel evne å knytte kontakter, og kanskje etterhvert ta med seg noe av virksomheten over i eget firma. Kjenner mange som driver slik allerede De dyktige og driftige vil uansett klare seg, for når ledelsen ikke ser hva en dyktig person driver med, så vil markedskreftene føre til at disse heller starter for seg selv og utklasser de late faste ansatte og lederne deres. Anonymkode: 8a274...a7d
Minitroll Skrevet 27. november 2016 #13 Skrevet 27. november 2016 Kjenner meg med det å ikke få påskjønnelse til jul selv om jeg har slitt like mye som faste ansatte. Men vikariat kan absolutt ha sine fordeler også. Jeg føler meg faktisk friere enn en fast ansatt der jeg er nå. Kan slutte sånn ca. når jeg vil, og har fleksible vakter. (timevikar helse)
AnonymBruker Skrevet 28. november 2016 #14 Skrevet 28. november 2016 Jeg jobbet på som vikar på et sykehjem for noen år siden, og der måtte alle betale 100 kr i måneden til kaffekassa (uansett om du drakk kaffe eller ikke) for det var slike penger som skulle brukes på bursdagsgave o.l til de ansatte. Hver gang noen faktisk HADDE bursdag så kom de likevel og samlet inn penger. Og ikke sjeldent brukte de kaffepengene på julebord. Jeg fikk hverken bursdagsgave eller invitasjon til julebord - selv om jeg jobber der i 5 år Anonymkode: 00722...83d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå